Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Deler reiselysten

Av: Ivar Kvistum
Publisert 19.12.2011 14:51

Deler reiselysten Da Gunhild Bottolfsen brakk nakken, tenkte hun først at det var slutten på utenlandsreisene. Nå driver den eventyrlystne 35-åringen et nettsted for folk som reiser med rullestol.

Tekst: Morten Øverbye  Foto: Kjersti Gjems Vangberg 

REISEARKIVAREN: Gunhild Bottolfsen reiser rundt i verden med rullestol og deler erfaringene på nettstedet Rullestolreiser.net. Her er hun fotografert foran utvalget av reisehåndbøker i spesialbutikken Nomaden i Oslo.

– Jeg har alltid vært veldig glad i å reise og brukt all fritid på å se nye steder. Det første jeg tenkte da jeg havnet i rullestol, var at jeg ikke kunne fortsette å reise rundt i verden. Men veldig raskt bestemte jeg meg for at dette ikke skulle sette en stopper for reiselysten, sier Gunhild Bottolfsen.

I 2008 pådro hun seg en ryggmargsskade etter et hopp med terrengsykkel som gikk galt. Bruddet i nakken gjorde henne lam fra brystet og ned. Hun fryktet at den nye tilværelsen innebar slutten på livet som turist, men kom raskt på bedre tanker.

– Med en gang jeg kom hjem fra Sunnaas, begynte jeg å søke på nettet etter informasjon om handikapvennlige steder. Dessverre var det lite og dårlig informasjon. Mye av det jeg kunne finne var useriøst, gammelt og fullt av reklame. Så jeg tenkte at det minste jeg kunne bidra med, var å legge ut små reportasjer og artikler fra de stedene jeg reiste til.

Til inspirasjon

De små reportasjene er med tiden blitt til fyldige artikler om reiser og turistmål. Hver gang Bottolfsen har pakket kofferten og dratt ut i verden, har hun kommet tilbake med kunnskap om en rullestolbrukers opplevelse av turistoperatøren, reisen og reisemålet. Hun har reist i Europa, USA og Asia. Erfaringene deler hun for at det skal bli enklere for de som kommer etter.

– Det er vanlige reisereportasjer, bare at jeg også skriver for dem med rullestol om fremkommelighet, tilgjengelighet og hvordan t-banen fungerer.  Det som begynte i det små med personlige betraktninger, har vokst seg til et godt besøkt nettsted som serverer råd og tips til andre reisende. 

– I dag har jeg også mange lesere som ikke sitter i rullestol, og det er morsomt. Hovedmålet har hele tiden vært å kunne inspirere andre i rullestol til å tørre å reise, å ta sjansen på at det går bra. For mange er det veldig skummelt, sier hun. Selv om Bottolfsen hadde reist mye før ulykken, syntes også hun at det var vanskelig å legge ut på den første reisen med rullestol i bagasjen. 

– Jeg skulle bare til Trondheim, men hadde store sommerfugler i magen. Jeg visste på forhånd om alt som skulle skje, og ble fortalt mange ganger at det kom til å gå helt fint. Men likevel gruet jeg meg. Da det var over, kunne jeg ikke skjønne hva jeg hadde tenkt på. Det var jo peace of cake, ler hun.


UT I VERDEN: God informasjon fra noen som har rullet foran, kan hjelpe andre i å overvinne frykten og komme seg ut i verden, tror Gunhild Bottolfsen. Ofte er det enklere enn man tror.

Flyturen verst

Det er mange ting som i utgangspunktet kan by på problemer når man er på reisefot. Gunhild Bottolfsen tror at rullestolbrukere særlig er engstelige for selve flyturen.

– Jeg kjenner først og fremst til andre ryggmargsskadde. Mange er redde for om de kan komme seg på do når de må. Og når de kommer fram er det alltid spennende om man kommer seg fram inne på hotellet. Og kommer man seg inn på badet? Får man dusjet? Alt dette er i utgangspunktet ukjent, og da kan det også være skummelt, sier Bottolfsen.  På nettstedet hennes kan andre rullestolbrukere se hvilke hoteller som faktisk er tilrettelagte for stolene deres. Selv har Bottolfsen nå reist så mye med rullestol at en hindring i gatebildet eller på hotellet ikke stopper henne. 

– Jeg reiser alltid sammen med samboeren, venner eller søsken, så jeg har alltid hjelp. Det som eventuelt er av fysiske utfordringer løser vi ganske greit. Det er ikke alle steder det er like enkelt å komme seg fram, men jeg veier ikke så mye, så jeg lar meg enkelt løfte, ler hun. 

– Men å reise alene er ikke alltid like enkelt. Da er du helt avhengig av enten å få hjelp underveis eller å vite at stedet du reiser til er godt tilrettelagt.
VIP-behandling

Barcelona er et godt eksempel på en by som er rullestolvennlig, ifølge Bottolfsen.

– Den har faktisk blitt kåret til verdens mest rullestolvennlige storby. Grunnen er at da de skulle arrangere OL i 1992 la de ned en enorm innsats for å tilrettelegge byen for alle. Alle fotgjengeroverganger uten kant mellom gate og fortau, taxiene er tilpasset og de få stedene som i utgangspunktet ikke er tilrettelagt, er det utvendige trappeheiser. 

Bottolfsen har også reist flere steder i USA. Der opplever hun at det forholdsvis enkelt å komme seg fram. 

– De har hatt en god tilgjengelighetslov siden begynnelsen av 1990-tallet, så alle er sikret tilgang til offentlige plasser. De begynte tidlig, og mange steder føler man seg nesten til VIP, for med rullestol kommer man først i alle køer, ler hun. 

– Men det er selvfølgelig forskjellig fra by til by. For eksempel er New York helt greit, men infrastrukturen der er gammel. I San Diego er alt nyere, og da er også tilgjengeligheten bedre. Det er ikke så lett å gjøre New York til en enkel by; det må gå gradvis.

Oslo er håpløs!

En by som overhodet ikke imponerer den verdensvante nettgründeren er – ja, nettopp – Oslo!

– Oslo er kanskje den aller verste! Det er utrolig dårlig, og sentrum er ekstremt. Jeg er oppvokst i denne byen, men å bevege seg nede i Oslo sentrum er helt håpløst. Hvis jeg sammenligner det med Göteborg, har de en mye mer helhetlig tenkning og en god standard på gatebildet. Der vil jeg tro at om lag 80 prosent av fotgjengeroverganger er tilrettelagt. I Oslo er det mye tilfeldigheter, mener Bottolfsen. Noen steder har de slengt på en asfaltkant mens andre steder er det skråstein, det er forskjellige løsninger overalt. Fortau er skeive slik at rullestolen triller mot kjørebanen hvis du ikke passer på.

– Disse tingene gjør det vanskelig for oss å bevege oss rundt, sier Bottolfsen.  Heldigvis er det som regel hjelp å få dersom man skulle trenge det. Som rullestolbruker opplever hun at mange hun møter er oppmerksomme og tilbyr seg å bidra når det butter. 

– Det kan nesten oppleves som plagsomt enkelte steder, ler hun.  En gang i Barcelona var hun på vei oppover en slak bakke og greide enkelt å komme meg fram. Så kommer det folk stormende til for å hjelpe til, Hun måtte avfeie to–tre personer som plutselig dyttet henne oppover. – Av og til er det ikke måte på hvor mange som vil trille rundt på meg. Men jeg klarer meg jo helst selv.


GLOBETROTTER: Ryggmargsskade og rullestol klarte ikke å sette en stopper for Gunhild Bottolfsens reiselyst.

Gode opplevelser

Rullestolreiser.net har gått fra å være et lite, personlig nettsted til å bli et godt besøkt reisearkiv. Her finner du stoff fra ulike europeiske land, Thailand, USA og Skandinavia. Råd, tips og anbefalinger kan hjelpe leseren til å finne fram til det riktige hotellvalget på reisemålet.

– Nå har jeg også fem gjesteskribenter som leverer reportasjer fra steder hvor de har vært. Det er veldig fint, for da vokser vi og kan fortelle om flere steder sier Bottolfsen. Hun er veldig opptatt av at alle som skriver, også forteller om hva slags funksjonsnedsettelse de har og om sitt funksjonsnivå.

– Jeg vet for eksempel null om hvordan det er å være blind. Det er også noe ganske annet å komme seg fram med en elektrisk rullestol enn med min manuelle, forklarer hun. – Det er viktig at alle som kommer inn og leser om steder, får vite hvem som har gjort seg disse erfaringene, for behovene våre er ulike. Men først og fremst er vi alle opptatte av å reise for å få de gode opplevelsene. 

Nyttige reisetips

Ved booking av flyreise må det oppgis at man reiser i rullestol. Dersom du ønsker å ha med ekstra rullestol/dusjstol/sykkelfront eller liknende må dette også oppgis.Du skal ikke betale for å ta med slikt utstyr.

Booking må skje senest 48 timer før avreise dersom du trenger assistanse. Ved booking har du selv ansvar for å gi beskjed om hva du trenger hjelp til. Den som tar imot bestillingen har ansvaret for å bestille de aktuelle tjenestene av flyplassen.

Lufthavnen har ansvaret for assistansen helt til du er på flyet. De har også ansvaret for å assistere deg av flyet.

Ha klart mål og vekt på stolen(e) du reiser med, noen flyselskap ønsker å få oppgitt lenge, bredde, høyde og vekt.

Har man behov for å komme seg på toalettet under flyturen, oppgi ved booking at du ønsker at en kabinstol skal være på flyet under flyturen.

Kom tidlig til gaten. Stort sett ønsker flyselskapet og boarde deg først. Kommer du seint, må du høyst sannsynlig boarde flyet sist. Det går greit, men vær forberedt på nysgjerrige øyne.

Bruker du elektrisk rullestol, er det viktig at du har med et skriv fra rullestolfirmaet ditt om at batteriene du har i stolen din er lovlige å fly med. Batteritype må også oppgis ved bestilling av billett og innsjekking. Pass selv på at hovedstrømbryteren er slått av og at de som frakter stolen inn i flyet vet om dette.

Veldig viktig! Personalet kan være så bekymret for sikkerheten at de klipper ledningene eller demonterer batteriene på stolen i fare for at batteriene ikke er skrudd av. Gi beskjed til personalet på flyet at du trenger stolen ved gaten ved ankomst.

Ta rullestolputa med deg inn på flyet og sitt på denne under turen slik at du unngår trykksår. Velger du ikke å sitte på rullestolputa under flyturen, ta likevel med deg puta inn på flyet. Det er fryktelig dumt om den faller ut fra rullestolen under flyturen og blir borte.

Billetter med Norwegian kan ikke bestilles over nett dersom man reiser i rullestol. Du må ringe kundeservice. Man får like priser som på nett, og man trenger ikke betale gebyr for ikke å bestille på nett.

Dersom du skal ut på langtur som involverer flere flyavganger og flere flyselskap, kan det være en idé å bruke reisebyrå. Da slipper du selv å ringe rundt å oppgi nødvendig informasjon.

(Kilde: Rullestolreiser.net)

 


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.