Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Farlig bæring i flytrappa

Av: Sjur Frimand-Anda
Publisert 20.05.2014 11:49

Flyplassansatte slår alarm om mange farlige nestenulykker når rullestolbrukere må bæres om bord.

Mange mindre flyplasser i Norge mangler utstyr for at passasjerer i rullestol skal kunne komme om bord på en trygg og likeverdig måte. I fjor kom forskriften som setter krav til universell utforming av ombordstigningsløsninger, men det vil sannsynligvis ta lang tid før utstyr er på plass alle steder.

Dermed må ennå mange rullestolbrukere bæres om bord i fly. Dette er ikke bare stigmatiserende og upraktisk, det kan også være farlig. En bakkeansatt forteller Handikapnytt om flere nestenulykker.

Manglende opplæring

– Opp i gjennom de siste årene har jeg vært vitne til og opplevd flere «nesten-fall» fra flytrapper. Alle disse kunne vært farlige fall. Det er også manglende opplæring hos de som bærer, forteller en bakkeansatt ved en av de mindre flyplassene i Norge.

Av hensyn til sitt forhold til arbeidsgiver ønsker han å være anonym.

– Jeg og mine kolleger mener det er uverdig for betalende flypassasjerer å måtte bæres når man er ute og reiser. Vi har prøvd å ta det videre til ledelsen uten hell. Dette går også ut over oss, og vi har et høyt sykefravær.

Hans ønske er å få på plass teknisk utstyr slik at passasjerer med redusert mobilitet slipper å bli båret opp.

Slitsom jobb

Bakkepersonalets fagforening innrømmer at uhell kan skje, og at de også misliker bærepraksisen.

– Uhell kan skje. Man kan glippe taket i rullestolen også videre. Dette er en belastning både for passasjeren og for den bakkeansatte. Slike hendelser er svært uheldige, og noe det bør gjøres mer for å unngå. Vi mener det er Avinor og flyplassenes ansvar å sørge for å ha nødvendig utstyr, slik at vi slipper slike episoder, sier Asbjørn Wikestad, styreleder i Luftfartens funksjonærforening.

LES OGSÅ: SLIK KAN ALLE SLIPPE FLYTRAPPA

Han vil ha tekniske hjelpemidler på plass så snart som mulig.

– Dette vil sikre både personal og passasjer. Men det er ikke bare de som sitter i rullestol som trenger tiltak. Det er en rekker grupper med ulike plager som vil få en mye bedre flytur med universell utforming og bedre tekniske løsninger, sier Wikestad.

Løsninger som fungerer

Fra bakkepersonalets side er løsningen klar.

– Flyplassene burde ta kontakt med Handkapforbundet og andre brukergrupper for å utvikle hjelpemidler og rutiner. Da får vi løsninger vi vet fungerer i praksis, sier styrelederen.

Foreningen er opptatt av at alle skal kunne reise på en enkel og behagelig måte, uavhengig av funksjonsnedsettelser.

– Det er en demokratisk rett å kunne reise på lik linje med alle andre. Og våre medlemmer jobber hardt for at alle passasjerer skal ha en fin reise, sier Wikestad.

Kontroll på uhellene

Avinor mener selskapet har god oversikt over slike hendelser.

– I utgangspunktet har vi systemene som skal registrere denne type hendelser, men i og med at dette handler om mennesker – og sikkert også ulike oppfatninger av hva som er en hendelse –kan vi alltid bli bedre. Alle avvik hos oss meldes inn våre datasystemer, der vi skal ha oversikt over ulykker, uhell, nesten-ulykker og nesten-uhell, sier pressesjef Sindre Ånonsen.

LES OGSÅ: STARTER UTILGJENGELIG FLYBUSS-SELSKAP

I fjor kom en ny forskrift som pålegger flyplassene å skaffe utstyr som i størst mulig grad gjør at alle passasjerer skal kunne komme inn og ut av fly på en selvstendig og likeverdig måte. Avinor er allerede i gang med utbedringer.  Men det vil ta tid før alt er på plass.

– Vi tar denne jobben på alvor, og har iverksatt en rekke tiltak, sier Ånonsen.

Regler for ombordstigning

Forskriften som setter krav til universell utforming av ombordstigningsløsninger, trådte i kraft i fjor sommer. Den fastslår at passasjerbroer skal brukes der hvor de finnes og behovet er varslet på forhånd.

Flyplasser som ikke plikter å ha passasjerbroer, skal ha trinnløs rampe eller teknisk løfteanordning som ombordstigningsløsninger.

Forskriften sier at fysisk bæring skal aldri benyttes med mindre det gjelder ombordstigning i en flytype der det ikke lar seg gjøre å bruke andre løsninger for å komme om bord.

«Uansett skal den løsningen som velges sikre en trygg og verdig opplevelse for passasjeren», heter det i forskriften.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.