Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Setter tilgjengeligheten på kartet

Av: Ivar Kvistum
Publisert 18.12.2014 10:14

Hvor tilgjengelig er egentlig Norge? Kartverket arbeider systematisk med å gi deg svar, der du er og dit du skal.

Tenk deg at du befinner deg i Oslo og skal ta toget til Lillestrøm der du har en avtale i Skedsmo rådhus. Du har aldri vært der før og lurer på om det er mulig å ta seg fra stasjonen til rådhuset med rullestol.

Heldigvis har Kartverket  vært der før deg og kartlagt tilgjengeligheten hele veien du skal reise. Før du reiser hjemmefra, går du derfor inn på www.kartverket.no/tilgjengelighet. Der trykker du på en lenke som tar deg til et digitalt norgeskart. Der søker deg fram til Lillestrøm.

Med to klikk legger markeringer i tre farger seg oppå kartet: Grønt for «tilgjengelig», gult for «vanskelig tilgjengelig» og rødt for «ikke tilgjengelig».

Grønt for tilgjengelig

Grønne prikker ved utgangene viser at det ikke skal by på problemer å komme seg ut av stasjonen. Men de fargede stripene langs gatene viser at det lønner seg å velge det grønn-markerte fortauet på høyre side av Jonas Lies gate, i stedet for det gule på venstre side. Klikker du på strekningen, får du opp et bilde av fortauet og mer informasjon om hva som hindrer god tilgjengelighet.

På den måten kan du selv vurdere om dette er noe du kan takle, eller om det blir for vanskelig. Utgangspunktet for målingene er at det skal være mulig å ta seg fram i manuell rullestol uten å være veldig sprek for at strekningen kan markeres med grønt.

En gul strekning må uansett forseres ved rundkjøringen før det igjen blir grønn fremkommelighet fram til rådhuset.

Inngangen derimot, er markert med gult. Et klikk på prikken gir ytterligere informasjon: avstanden til nærmeste handikapparkering er 40 meter, hvilket er 20 meter lengre enn det som er kravet.

Hvor står Norge?

Siden 2009 har Kartverket arbeidet systematisk med å samle inn og presentere data om tilgjengelighet i Norge. Og  allerede i 2004 startet arbeidet med sentrumskartlegging i Oslo.

– Dette er et ambisiøst prosjekt der målet er å skaffe en oversikt over hvor vi står i forhold til det overordnede målet om at Norge skal være universelt utformet i 2025, forklarer nasjonal prosjektleder Sven Michaelis i Kartverket.

LES OGSÅ: SKAL GJØRE NRK MER TILGJENGELIG

Det er meningen at kartleggingen både skal være et verktøy i areal- og samfunnsplanlegging, et grunnlag for statistikk og analyse og – sist men ikke minst – bli et hjelpemiddel for enkeltpersoner som trenger informasjon om tilgjengeligheten dit de skal.

Prosjektet tar for seg innganger til offentlige bygninger, gater og veier, parkeringsplasser og parkeringsområder i byer og tettsteder. Også friluftsområder blir kartlagt. Forhold som berører både bevegelseshemmede og synshemmede er tatt med i vurderingene. Så langt er tilgjengeligheten i 158 kommuner over hele landet kartlagt. 100 av dem er blitt oppdatert siden 2013.

Planlegge riktig

– Kommunene begynner å se nytteverdien av det vi driver med. For dette er ikke bare kartlegging, det kan også brukes som et viktig planleggingsverktøy, sier Sven Michaelis.

Han viser til to eksempler:

– Hvis Oslo kommune skal planlegge for turister som besøker byen, kan de bruke vår kartlegging for å se om det er mulig for syns- eller bevegelseshemmede å komme seg fra Oslo S til Operaen, for eksempel. Og de kan lett se om det er mulig å anbefale en bestemt rute for tilreisende som trenger god tilgjengelighet.

LES OGSÅ: VIL SETTE HOLDEPLASSER I GAPESTOKKEN

– Et annet eksempel er om en kommune kal bygge nye omsorgsboliger. Da kan de bruke kartleggingen for å finne en beliggenhet der det allerede er et godt tilgjengelig veinett, slik at beboerne kan være mest mulig mobile og dermed trives. Bygges derimot boligene på feil sted, blir beboerne i praksis stengt inne. Da kan man fort ha skapt en situasjon som vil koste millioner.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Sven Michaelis fotografert foran et Europa-kart på vekken.
KARTLEGGER: Tilgjengelighetskartleggingen skal bli stadig mer nyttig for stadig flere, ikke minst sluttbrukere, forklarer nasjonal prosjektleder Sven Michaelis. (Foto: Kartverket)

Selve kartleggingsarbeidet ute i felt utføres av studenter og i økende grad av kommunene selv. Etter at kartverket har fått utviklet en spesialdesignet app for  Android-nettbrett, er innsamlingsarbeidet blitt mye mer effektivt enn det var tidligere, da man brukte håndholdt GPS og manuelle skjemaer.

Mer aktive brukere

Kartklienten slik den framstår i dag, er primært lagd som et verktøy for kommunene. Paradoksalt nok er ikke tilgjengeligheten overveldende god.

– Vi er klar over at dette ikke er et produkt for sluttbrukere, selv om det kan brukes også av dem, understreker Michaelis.

På sikt er det er et mål å nå enda flere brukere og bruksområder med tilgjengelighetsinformasjonen. Privat bruk på mobilen er et stikkord for hva Kartverket vil jobbe med framover.

Michaelis ser for seg at den enkelte bruker etter hvert kan trekkes mer aktivt inn i prosjektet. Målet er at det skal bli mulig for alle å kunne legge inn informasjon selv, i tillegg til den offisielle kartleggingen.

– Dette står på vår agenda neste år. Vi ser veldig store muligheter i en slik måte å arbeide på, sier han.

Tilgjengelige bevegelsesmønstre

Det finnes allerede tjenester som gir tilgjengelighetsinformasjon basert på privatpersoners erfaringer. Wheelmap er den største og mest kjente.

– Men Wheelmap er i stor grad konsentrert om tilgjengeligheten på bestemte punkter. Fordelen med vår kartlegging er at vi også viser tilgjengelige bevegelsesmønstre, sier Sven Michaelis.

Fra 2009 til 2013 var Kartverkets prosjekt en del av den nasjonale handlingsplanen for universell utforming og økt tilgjengelighet. Nå er det usikkert om regjeringen ønsker å videreføre støtten til prosjektet.

– Da må vi finne andre finansieringsmuligheter, for eksempel ved at kommunene selv betaler for kartleggingen. Allerede har vi kontakt med Høgskolen i Gjøvik om felles prosjekter, sier Sven Michaelis.

LES OGSÅ: FERSKE ERGOTERAPEUTER LÆRER TILGJENGELIGHET


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.