Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Sliter med hyllevare-hjelpemidler

Av: Ivar Kvistum
Publisert 28.04.2015 16:19

Mange funksjonshemmede har problemer med å få tilgang til hjelpemidler som passer dem, viser en fersk undersøkelse av brukererfaringer.

«Alt de siste årene er blitt veldig tungrodd og byråkratisk. Hjelpemidlene har blitt av merkbart dårligere kvalitet. Alle skal passe inn i en type rullestol. Tidligere ble hjelpemidlene tilpasset meg – nå må jeg tilpasse meg hjelpemidlene.»

Slik formulerer en av informantene seg i en helt fersk kartlegging av brukererfaringer med hjelpemidler som Norges Handikapforbund (NHF) har gjennomført.

LES OGSÅ: KARTLEGGER HJELPEMIDDEL-ERFARINGER

Rapporten bygger på 120 erfaringer med til sammen 179 ulike hjelpemidler av de fleste typer. Mens en tredel av erfaringene beskriver positive erfaringer, handler to tredeler om negative møter med formidlingssystemet.

– Rapporten dokumenterer hvor viktig hjelpemidler er i folks liv. Når formidlingen ikke fungerer, blir det veldig alvorlig for den enkelte. Noen må holde senga om de ikke har nødvendige hjelpemidler, konstaterer seniorrådgiver Guri Henriksen i NHF, som har utarbeidet undersøkelsen.

Utmattende

Hovedkonklusjonen i rapporten er at erfaringene med folketrygdloven er gode. Med et viktig unntak for bilområdet er det ingen som rapporterer om negative erfaringer med å få vedtak om hjelpemidler.

Derimot er det mange som møter hindringer og utmattende prosesser for å få tilgang til riktig hjelpemiddel. «Utfordringene oppstår når standardiserte løsninger overstyrer individuelle behov og når det tar lang tid å få løsninger på plass», heter det i rapporten.

Flere forteller om at de får utlevert hjelpemidler som ikke passer, noe som går ut over mulighetene til å leve aktivt. Noen viser til at feil, feilinnstilte eller defekte hjelpemidler som ikke blir reparert i tide, fører til unødige smerter og belastninger.

– De som derimot er fornøyde, opplever at de får prøve ut hjelpemidler på forhånd, de får medvirke i valg av produkter, og ikke minst: det fungerer med service og reparasjoner underveis, forklarer Guri Henriksen.

Sats på det som virker

Arbeidet med å kartlegge brukererfaringer ble satt i gang blant annet fordi regjeringen har varslet at hele hjelpemiddelområdet skal gjennomgås og vurderes i løpet av denne stortingsperioden. Omtrent samtidig med at rapporten var ferdig, kom nyheten om at regjeringen vil vurdere å overlate store deler av hjelpemiddelformidlingen til kommunene.

LES OGSÅ: FELLES FRONT FOR RETTEN TIL HJELPEMIDLER

Men selv om NHFs rapport dokumenterer svakheter ved kvaliteten på tjenestene, er ikke det et argument for regjeringens forslag om å endre hele modellen for hjelpemiddelformidling, mener Henriksen.

– Det blir ikke bedre av å lage et helt nytt system. Gjør heller mer av det som fungerer godt i dag. Mange steder i Norge virker hjelpemiddelformidlingen aldeles utmerket, påpeker Henriksen.


MYE BRA: – Sats på det som virker og gjør dagens system for hjelpemiddelformidling enda bedre, råder Guri Henriksen i NHF. (Arkivfoto: Ivar Kvistum)


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.