Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Funksjonshemmede krever å få være en del av den bilfrie byen

Av: Stine Slettås Machlar Foto: Stine Slettås Machlar
Publisert 13.01.2017 19:44

Miljøbevisste funksjonshemmede protesterer mot at de ikke har plass i Oslo-byrådets planer om å skape en bilfri bykjerne. De skal fortsatt være henvist til å kjøre privatbil.

Byrådet vil gjøre Oslo til en mest mulig bilfri miljøby. Men lite ligger til rette for at bevegelseshemmede kan være en del av satsingen.

Deres transportbehov i bykjernen skal fortsatt løses med privatbiler og reserverte parkeringsplasser.

Et tilgjengelig kollektivtilbud er fortsatt langt unna.

Funksjonshemmet og miljøbevisst?

Oslo Funker er en serie debattmøter som arrangeres av Norges Handikapforbund region Oslo.

Under årets første debattmøte, onsdag 11. januar, ble det stilt spørsmål om det går an å være både funksjonshemmet og miljøbevisst.

Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo fra Miljøpartiet De Grønne, hadde ikke et klart svar da hun holdt innlegget sitt. Hun sa:

– Jeg ser ingen motsetninger mellom og være funksjonshemmet og miljøbevisst.

Fortsatt kjøring og parkering

Men da hun senere la frem byrådets plantegninger over et bilfritt sentrum, ble det klart at bevegelseshemmede ikke er omfattet av byrådets ambisjoner om bilfritt sentrum:

– Vi vil gjøre det bilfritt innenfor Ring 1 med unntak av området rundt Oslo S og Kaiområdet ved Vippetangen. I 2017 starter vi å fjerne 600 parkeringsplasser i sentrum, men lar de 84 handikapplassene i dette området bestå. Dette gjør vi før å skape bedre plass for de som trenger det for å bevege seg.

Vil ikke være miljø-unntak

Dette skapte reaksjoner hos de fremmøtte på Oslo Funker.

Ønsket om å være miljøvennlig selv om man er funksjonshemmet ble holdt fram av flere. De var ikke fornøyd med å være et unntak fra miljødugnaden.

– Det er stadig slik at vi funksjonshemmede blir en unntakstilstand. Hvorfor skal det være greit at vi kjører bil i dette området når ikke andre får det? Er det ikke da bedre å utbedre kollektivtilbudet slik at vi også kan benytte oss av det? spurte styremedlem i Norges Handikapforbund Ungdom Oslo, Ida H. Dignes.

Byen er utilgjengelig

Dette var noe Hilde Sofie Nilsson, som også sitter i NHFU sitt Oslo-styret, la vekt på i sitt innlegg.

– Om jeg klarer å ta T-banen inn til byen, klarer jeg ikke bevege meg rundt i den med bare to lave trikkelinjer. Og jeg har tenkt mye på om den dieseldrevne handikapbilen min kunne vært gjort om til elbil, men er kommet frem til at det ville krevd enormt mye strøm med alle tilpasninger.

Les om Handikapforbundets tiltak for å hindre at folk feilparkerer på handikapplasser: POPULÆR PARKERINGSBOT

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


BEHOLDER PARKERINGSPLASSER: Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg holdt innledningsvis et innlegg om hvordan hun vil gjøre hovedstaden til en grønn by for alle. Men handikapplassene i sentrum skal bestå.

Tilgjengelige trikker fra 2020

Byråd Lan Marie Nguyen Berg sa seg enig i at kollektivtilbudet i Oslo ikke er godt nok tilpasset.

– Jeg vet fra egne erfaringer når jeg er ute med min far at det er mange kanter som gjør det vanskelig med den manuelle og nesten umulig med den elektriske rullestolen. Min opplevelse det siste året er likevel at bussjåførene er blitt flinkere til å ta ut rampa.

– Og de nye trikkene som kommer i 2020, vil være lave og bredere slik at man kan komme på med rullestoler og barnevogner, la Nguyen Berg til.

Hvor tilgjengelig er det dit du skal? Her kan du lese om verktøyet du kan bruke for å finne det ut: SETTER TILGJENGELIGHETEN PÅ KARTET

Vil se på avstander

Ordstyrer Jørgen Foss, som er regionkontorleder ved NHF Oslo, spurte så hva byråden ville gjøre med avstanden mellom perrong og T-bane eller trikk.

Tilgjengelighetsstandarden i dag er 13 cm, noe han påpekte er altfor mye for å komme trygt av å på.

– Vi ønsker å gjøre kollektivtilbudet i Oslo mer tilgjengelig for alle. Jeg har fått informasjon om at tilgjengelighetsstandardene på dette tilbudet er for dårlig og vil gjerne gå i dialog med Handikapforbundet i Oslo for å se om vi kan gjøre noe med dette, sa Nguyen Berg til Handikapnytt etter møtet.

Les også om to rullestolbrukere som krevde retten til å ta personlig risiko, uten å bli hørt: DYPT SKUFFET OVER LIKESTILLINGSOMBUDET


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.