Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Flere stasjoner får assistansetjeneste
I løpet av året blir det assistansetjeneste på ytterligere to jernbanestasjoner i Norge: Hamar og Nationaltheatret i Oslo.
Det er Bane Nor som melder dette på sine nettsider.
Fra før tilbys assistansetjeneste på 11 stasjoner: Oslo S, Lillestrøm, Oslo lufthavn Gardermoen, Lillehammer, Trondheim S, Bergen, Ski, Sandvika, Asker, Drammen og Tønsberg. Sistnevnte ble med i ordningen i mai.
Assistansetjeneste er et gratis tilbud der du blir møtt og fulgt gjennom stasjonen, til billettautomatene og videre til plattformen. Der overtar togpersonalet som skal sørge for at du kommer om bor i toget.
Tilsvarende, har du bestilt assstansetjenste ved ankomst, skal du bli møtt på perrongen når du går av.
Synshemmede utgjør litt over halvparten av dem som bruker tjenesten. Men det blir også stadig flere eldre som har oppdaget tilbudet.
Tjenesten er gratis, og nå skal det også være enklere å bestille den ved hjelp av Bane Nors nye, elektroniske skjema. Men det er én hake: Du må helst bestille assistansen 24 timer i forveien.
– Dersom du bestiller minst 24 timer i forveien, vil vi stort sett alltid kunne tilby hjelp på ønsket tidspunkt. Så lenge bestillingen mottas i Kundesenterets åpningstid, vil vi bestrebe oss på å skaffe assistanse også på kortere varsel enn 24 timer, men da kan det noen ganger by på problemer, uttaler avdelingsleder Kamal Kamboj i Bane Nors kundesenter.