Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Foodora må gjøre appen sin universelt utformet
Diskrimineringsnemnda har pålagt matleveringstjenesten Foodora å gjøre appen universelt utformet.
En bruker klaget appen til den nettbaserte matleveringstjenesten Foodora inn for Diskrimineringsnemnda.
Det resulterte i avdekking av flere mangler når det gjelder regelverket om universell utforming.
Nå har nemnda gitt Foodora pålegg om å rette appen innen 1. januar 2023, skriver Diskrimineringsnemnda om avgjørelsen på sine nettsider.
Utilgjengelig etter oppdatering
På grunn av synshemming må klageren i saken bruke skjermleser når han besøker nettsider. I klage opplyste vedkommende at han tidligere hadde kunnet bruke Foodoras app, men at den er blitt utilgjengelig etter at den er oppdatert.
I gang med forbedringene
I saksforberedelsene for Diskrimineringsnemnda beklaget Foodora at appen var vanskelig å bruke med skjermleser, og opplyste at de ønsket å rette feilene. De har satt i gang et omfattende arbeid for å forbedre tilgjengeligheten.