Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Mobiltelefon med Foodora-app
GJØR TILGJENGELIG: Foodora har satt i gang omfattende arbeid med appen sin for å imøtekomme pålegget om universell utforming.

Foodora må gjøre appen sin universelt utformet

Diskrimineringsnemnda har pålagt matleveringstjenesten Foodora å gjøre appen universelt utformet.

Britt Knutsdatter Arnhøy
Publisert 04.11.2022 11:51

En bruker klaget appen til den nettbaserte matleveringstjenesten Foodora inn for Diskrimineringsnemnda.

Det resulterte i avdekking av flere mangler når det gjelder regelverket om universell utforming.

Nå har nemnda gitt Foodora pålegg om å rette appen innen 1. januar 2023, skriver Diskrimineringsnemnda om avgjørelsen på sine nettsider.

Utilgjengelig etter oppdatering

På grunn av synshemming må klageren i saken bruke skjermleser når han besøker nettsider. I klage opplyste vedkommende at han tidligere hadde kunnet bruke Foodoras app, men at den er blitt utilgjengelig etter at den er oppdatert.

I gang med forbedringene

I saksforberedelsene for Diskrimineringsnemnda beklaget Foodora at appen var vanskelig å bruke med skjermleser, og opplyste at de ønsket å rette feilene. De har satt i gang et omfattende arbeid for å forbedre tilgjengeligheten. 


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.