Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Lan Marie Berg sitter på huk på en HC-plass og viser fram en sensor som skal ned i bakken. I bakgrunnen foregår gravearbeidet.
FORTSETTER I FULL SKALA: – Det er veldig gøy at vi nå utvider prøveprosjektet som gjør det enda lettere å finne ledige HC-plasser i sentrum, konstaterer byråd Lan Marie Berg. Bildet er tatt da de første sensorene skulle plasseres under asfalten i Stortingsgata i august 2019. Nå er det en annen teknologisk løsning som tas i bruk.(Arkivfoto: Ivar Kvistum)

Fortsetter forsøket med smart parkering

Bymiljøetaten i Oslo kommune trapper opp testingen av «smart parkering» på de rundt 130 HC-parkeringsplasser i sentrum. Hensikten er at du som trenger disse plassene, skal kunne vite på forhånd når de er ledige.

Av Handikapnytt
Publisert 07.01.2021 09:44

Forsøkene med å skape nye tekniske løsninger som skal gjøre det enklere å benytte parkeringsplasser for forflytningshemmede i Oslo, startet i liten skala i 2019.

Da ble det installert sensorer under asfalten i Stortingsgata som måler om det står en bil parkert over, eller om plassen er ledig.

Les mer: NY TEKNOLOGI SKAL FORTELLE DEG HVOR DET ER LEDIG HANDIKAP-PARKERING

Hindre i hverdagen

– De med nedsatt funksjonsevne opplever ofte hindre i hverdagen som gjør at de ikke får deltatt i samfunnet på lik linje med andre. Slik kan vi ikke ha det. Byrådet jobber derfor med å gjøre byen vår mer tilgjengelig og inkluderende for alle sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel, i en pressemelding fra Bymiljøetaten.

– Det er veldig gøy at vi nå utvider prøveprosjektet som gjør det enda lettere å finne ledige HC-plasser i sentrum, konstaterer Berg.

Minimalt med installasjon og oppfølging

Testene av bakkesensorer i Stortingsgata ga erfaringer som Bymiljøetaten tok med seg inn i en anskaffelse av løsningen som nå skal testes innenfor hele Ring 1.

– Teknologiuttestingen i Stortingsgata gjorde oss blant annet oppmerksomme på ulempene ved å velge løsninger som krever kontinuerlig tilgang på strøm, sier prosjektleder i Bymiljøetaten Sesilie Bjørdal i pressemeldingen.

Samarbeidspartneren for løsningen som nå velges, er Emcom AS. Selskapet tilbyr batteridrevne sensorer som kommuniserer via NB-IoT. 

– Dette gir en løsning med minimalt med installasjoner som krever oppfølging, forklarer Bjørdal.

Ny mobilteknologi

NB-IoT er ny kommunikasjonsteknologi som gjør det mulig for «ting» å kommunisere via det eksisterende 4G-nettet.

Emcom AS er en leverandør av IoT-teknologi, deriblant parkeringssensorer fra Mobilisis. Sensorene monteres under bakken, og detekterer om en plass er ledig eller opptatt ved bruk av magnetometer.

– Å delta på dette prosjektet er veldig spennende for oss i Emcom. Vi håper selvsagt at prosjektet gir et positivt resultat, og at de som bruker løsningen får en enklere hverdag og ferdsel i Oslo, sier prosjektleder hos Emcom Øyvind Martinsen.

Teste nytteverdien

Monteringen av sensorene startet i uke 51 og fullføres i uke 2.

Testingen av den tekniske løsningen skal i første omgang vare i ett år, med mulighet for forlengelse.

Denne perioden vil Bymiljøetaten bruke på å undersøke nytteverdien av løsningen. Her er det særlig viktig å finne ut om løsningen er nyttig for personer med HC-kort.

I tillegg skal nytteverdien av dataene fra sensorene vurderes i forbindelse med analyse og forvaltning.

For personer med HC-kort vil det betyr at enkeltplasser vil være utilgjengelige i korte perioder frem til 8. januar. Det betyr også at brukerne av HC-parkering i 2021 vil få muligheten til å teste ut et nytt parkeringstilbud. 

Bymiljøetaten vil gjerne ha kontakt med personer som ønsker å være med på å teste brukernytten i prosjektet. Er du interessert, kan du sende en e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no.

Jeg har tro på at sensorteknologi kan gjøre det enklere for personer med HC-kort.

Info rett i appen

Bymiljøetaten planlegger å ta i bruk informasjonen fra sensorene i kommunens egen parkerings-app, «Bil i Oslo».

Denne funksjonen i Bil i Oslo skal etter planen lanseres i mars.

Dataene fra sensorene skal også bli gjort tilgjengelige som åpne data på kommunens egen dataplattform på nyåret. Dette gjør det mulig for andre private og offentlige aktører å ta i bruk dataene for å utvikle bedre tjenester til personer med HC-kort.

– Jeg har tro på at sensorteknologi kan gjøre det enklere for personer med HC-kort. Vi jobber stadig med å ta i bruk nye løsninger som gjør det lettere å komme seg rundt. Jeg håper andre byer også vil la seg inspirere til å følge etter Oslo, sier Lan Marie Berg.

***

Rettelse, 09. januar: Navnefeil i sitat. Det er Sesilie Bjørdal som er sitert i setningen om at det er minimalt med installasjoner som krever oppfølging.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.
Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?

Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Du kan også bruke kontonummer 8200.02.03277. Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.