Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Fortsetter forsøket med smart parkering
Bymiljøetaten i Oslo kommune trapper opp testingen av «smart parkering» på de rundt 130 HC-parkeringsplasser i sentrum. Hensikten er at du som trenger disse plassene, skal kunne vite på forhånd når de er ledige.
Forsøkene med å skape nye tekniske løsninger som skal gjøre det enklere å benytte parkeringsplasser for forflytningshemmede i Oslo, startet i liten skala i 2019.
Da ble det installert sensorer under asfalten i Stortingsgata som måler om det står en bil parkert over, eller om plassen er ledig.
Les mer: NY TEKNOLOGI SKAL FORTELLE DEG HVOR DET ER LEDIG HANDIKAP-PARKERING
Hindre i hverdagen
– De med nedsatt funksjonsevne opplever ofte hindre i hverdagen som gjør at de ikke får deltatt i samfunnet på lik linje med andre. Slik kan vi ikke ha det. Byrådet jobber derfor med å gjøre byen vår mer tilgjengelig og inkluderende for alle sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel, i en pressemelding fra Bymiljøetaten.
– Det er veldig gøy at vi nå utvider prøveprosjektet som gjør det enda lettere å finne ledige HC-plasser i sentrum, konstaterer Berg.
Minimalt med installasjon og oppfølging
Testene av bakkesensorer i Stortingsgata ga erfaringer som Bymiljøetaten tok med seg inn i en anskaffelse av løsningen som nå skal testes innenfor hele Ring 1.
– Teknologiuttestingen i Stortingsgata gjorde oss blant annet oppmerksomme på ulempene ved å velge løsninger som krever kontinuerlig tilgang på strøm, sier prosjektleder i Bymiljøetaten Sesilie Bjørdal i pressemeldingen.
Samarbeidspartneren for løsningen som nå velges, er Emcom AS. Selskapet tilbyr batteridrevne sensorer som kommuniserer via NB-IoT.
– Dette gir en løsning med minimalt med installasjoner som krever oppfølging, forklarer Bjørdal.
Ny mobilteknologi
NB-IoT er ny kommunikasjonsteknologi som gjør det mulig for «ting» å kommunisere via det eksisterende 4G-nettet.
Emcom AS er en leverandør av IoT-teknologi, deriblant parkeringssensorer fra Mobilisis. Sensorene monteres under bakken, og detekterer om en plass er ledig eller opptatt ved bruk av magnetometer.
– Å delta på dette prosjektet er veldig spennende for oss i Emcom. Vi håper selvsagt at prosjektet gir et positivt resultat, og at de som bruker løsningen får en enklere hverdag og ferdsel i Oslo, sier prosjektleder hos Emcom Øyvind Martinsen.
Teste nytteverdien
Monteringen av sensorene startet i uke 51 og fullføres i uke 2.
Testingen av den tekniske løsningen skal i første omgang vare i ett år, med mulighet for forlengelse.
Denne perioden vil Bymiljøetaten bruke på å undersøke nytteverdien av løsningen. Her er det særlig viktig å finne ut om løsningen er nyttig for personer med HC-kort.
I tillegg skal nytteverdien av dataene fra sensorene vurderes i forbindelse med analyse og forvaltning.
For personer med HC-kort vil det betyr at enkeltplasser vil være utilgjengelige i korte perioder frem til 8. januar. Det betyr også at brukerne av HC-parkering i 2021 vil få muligheten til å teste ut et nytt parkeringstilbud.
Bymiljøetaten vil gjerne ha kontakt med personer som ønsker å være med på å teste brukernytten i prosjektet. Er du interessert, kan du sende en e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no.
Jeg har tro på at sensorteknologi kan gjøre det enklere for personer med HC-kort.
Info rett i appen
Bymiljøetaten planlegger å ta i bruk informasjonen fra sensorene i kommunens egen parkerings-app, «Bil i Oslo».
Denne funksjonen i Bil i Oslo skal etter planen lanseres i mars.
Dataene fra sensorene skal også bli gjort tilgjengelige som åpne data på kommunens egen dataplattform på nyåret. Dette gjør det mulig for andre private og offentlige aktører å ta i bruk dataene for å utvikle bedre tjenester til personer med HC-kort.
– Jeg har tro på at sensorteknologi kan gjøre det enklere for personer med HC-kort. Vi jobber stadig med å ta i bruk nye løsninger som gjør det lettere å komme seg rundt. Jeg håper andre byer også vil la seg inspirere til å følge etter Oslo, sier Lan Marie Berg.
***
Rettelse, 09. januar: Navnefeil i sitat. Det er Sesilie Bjørdal som er sitert i setningen om at det er minimalt med installasjoner som krever oppfølging.
Kjære leser 🙂
Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.
Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.
Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».
Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.
Tusen takk for ditt bidrag!