Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Portrett av Ole Rabbersvik
SELVHJULPEN PÅ EGEN HÅND: Ole Rabbersvik mestrer mer av hverdagen fordi han har takket nei til hjelp. Han ønsker også at folk spør før de hjelper. (Foto: Privat)

– Ikke gjør meg en bjørnetjeneste – spør meg før du hjelper

Ole Rabbersvik fra Kristiansand mener han ville vært mindre selvhjulpen i dag om han hadde tatt imot all den hjelpen han blir tilbudt i hverdagen uten å ha bedt om den.

Av Ivar Kvistum
Publisert 23.11.2021 16:17

Gjennom kampanjen «Bjørnetjeneste» ønsker Kristiansand kommune å øke bevisstheten hos folk som har en tendens til å gi mer hjelp til funksjonshemmede enn de har bedt om. Eller uten at de overhodet har bedt om det.

«Det er fort gjort i vår iver etter å være snille, å overta aktiviteter for mennesker i hverdagen vår. Alt dette er gjort i beste mening, men det kan gjøre personen mer inaktiv og man kan gå glipp av gleden ved å mestre selv. I ytterste konsekvens kan man miste en ferdighet når man slutter å gjøre den», skriver kommunen på kampanjens nettsider.

Mer selvstendig

En av dem som medvirker i bjørnetjeneste-kampanjen, er Ole Rabbersvik. Han er ryggmargsskadd og rullestolbruker.

I en filmsnutt blir han mot sin vilje løftet fra et bilsete og over i rullestolen, av en velvillig «hjelper» i et bjørnekostyme.

– Før var forflytning til og fra rullestolen noe jeg ikke klarte selv. Men nå gjør jeg det, fordi jeg har trent på det og hatt som mål å klare det, sier Ole Rabbersvik til Handikapnytt.

Han ble med i kommunens kampanje for å få fram dette poenget:

– Hvis jeg hadde latt alle gjøre alt for meg, så hadde jeg ikke vært like selvstendig som jeg er i dag. Jeg har lært meg å gjøre mer fordi jeg har takket nei til hjelp mange ganger.

Hvis jeg hadde latt alle gjøre alt for meg, så hadde jeg ikke vært like selvstendig som jeg er i dag.

Mann i bjørnekostyme løfter og drar i Ole Rabbersvik for å få ham over i en rullestol.

BJØRNETJENESTE: Bjørnen «hjelper» Ole Rabbersvik over i rullestolen, enda han faktisk fikser det selv. (Skjermbilde fra kampanjevideoen)

Ubehagelig å bli dyttet

Som så mange andre funksjonshemmede opplever også han ofte at folk tar seg til rette og gir hjelp uten å spørre.

– Jeg opplever ofte at folk bare begynner å dytte rullestolen min. Det oppleves ubehagelig, kleint og nedverdigende når folk gjør slik uten å spørre. Et viktig poeng med kampanjen er at folk ikke skal ta seg til rette. Mange tenker seg ikke om, sier han.

Så hva skal folk gjøre når de ser Ole Rabbersvik eller andre rullestolbrukere slite i en motbakke eller ved en kant?

– Spør meg først. Og hvis det er noe jeg ikke får til, så spør jeg om hjelp. Det går begge veier.

Spør meg først. Og hvis det er noe jeg ikke får til, så spør jeg om hjelp. Det går begge veier.

Misforstår budskapet

Rabbersvik har fått mange reaksjoner på kampanjen, og ifølge NRK Sørlandet er den blitt et debattema. Ikke alle reaksjoner er positive.

– Særlig på Facebook har det kommet mange reaksjoner fra folk som har misforstått budskapet. De tror budskapet er at folk ikke skal få den hjelpen de trenger. Men det er ikke det bjørnetjeneste-kampanjen handler om i det hele tatt. Folk skal bare spørre i stedet for å ta seg til rette, sier Ole Rabbersvik til Handikapnytt.

Til NRK sier kommunalsjef for hjemmetjenester og rehabilitering, Mette Brevigh Nilsen, det samme: Kampanjen handler om å få folk til å stoppe opp og tenke litt:

– Får man for mye hjelp, blir man passivisert og inaktiv. Det kan rett og slett føre til at man blir mer redusert, sier hun.

Kampanjen er en del av Kristiansand kommunes prosjekt «Fremtidsrettet rehabilitering».

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling. Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende oss for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Din støtte gjør det mulig for oss å fortsette arbeidet. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen oss i redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.