Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Vil ha én felles transportordning

Av: Ivar Kvistum
Publisert 03.03.2016 10:45

Forskningsrapport fra Sintef foreslår å slå sammen alt – arbeids- og utdanningsreiser, TT og bilstønad – til en og samme ordning.

Bort med lappeteppet! Slå sammen arbeids- og utdanningsreiser, TT-reiser (transportordningen for funksjonshemmede) og bilstønaden til én samordnet ordning med felles nasjonale rettigheter og forenklet administrasjon.

Dette er anbefalingen i en rapport som forskningskonsernet Sintef har utarbeidet om de ulike transportordningene for funksjonshemmede og hvordan de kan fungere bedre og mer fleksibelt enn i dag.

Mer fleksibel ordning

Sintef-studien viser at transportordningene er viktig for manges mulighet til å delta i arbeid og utdanning. Samtidig er de så lite fleksible at det kan forklare hvorfor en del mennesker med nedsatt funksjonsevne forsvinner ut av arbeidslivet.

LES OGSÅ: DRAMATISK KUTT I BILSTØNADEN

For eksempel kan man ikke bruke dagens ordning med arbeids- og utdanningsreiser til å hente og bringe i barnehagen på vei til og fra jobb.

En bedre og mer fleksibel ordning vil dermed kunne bidra til at flere kan delta, blir det hevdet i rapporten.

Velge transport etter vær og helse

Forskerne ser for seg at ordningen med arbeids- og utdanningsreiser (AU-ordningen) må ha fleksible tidspunkter og fleksible oppmøtesteder.

Bilstønaden må kunne gis med et tilhørende antall AU-reiser, slik at folk kan få større valgmuligheter på dager der vær, arbeidsoppgaver og egen helse ikke gjør det mulig å kjøre bil.

Lappeteppe

I tillegg må de yrkesaktive brukerne av AU-ordningen og bilstønaden få et antall fritidsreiser (dagens TT-ordning) til rådighet. Dette vil legge til rette for å kunne utføre ærend til og fra jobb eller delta på jobbrelaterte aktiviteter utenfor arbeidstid.

I dag er de tre ordningene spredt på Nav og fylkeskommunene. Og de blir ikke i tilstrekkelig grad sett i sammenheng.

– Dagens ordninger utgjør et lappeteppe, der noen ordninger overlapper hverandre, mens andre ikke kan stilles sammen. Faktisk er det slik at de offentlige støtteordningene ikke møter behovene som brukeren har, sier Sintef-forsker Kristin Ystmark Bjerkan, til Forskning.no.

LES OGSÅ: NÅ KAN DU SØKE OM BIL PÅ NETTET

Prosjektet er gjennomført av Sintef Teknologi og Samfunns avdeling for transportforskning, i samarbeid med Handelshøgskolen ved Universitetet i Nordland. Det er finansiert av Nav.

FORSKNINGSRAPPORTEN FRA SINTEF FINNER DU HER (EKSTERN LENKE).


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.