Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Klaget og fikk toalett for alle
I utgangspunktet fikk ikke rederiet prioritere universelt utformet passasjertoalett fremfor mannskapstoalett på sin lille passasjerbåt. Rederiet klaget og vant frem.
NRK omtalte i forrige uke «Metro Lekafjord», som er bygget med universelt utformet toalett, men som ikke har eget toalett for mannskap, slik regelverket krever. Båten har en kapasitet på 12 passasjerer, og mannskapet er én person.
Nå har Nærings- og fiskeridepartementet gitt Metro Opus AS medhold i klagen og gir dispensasjon fra regelverket om mannskapstoalett.
– Jeg vil rose departementet for at de nå instruerer Sjøfartsdirektoratet og viser at det er mulig å gi dispensasjon til å fatte fornuftige vedtak, sier prosjektleder Rasmus Husby Larsen i Metro Opus AS.
Ikke i mål
Han mener imidlertid at dette bare er en delseier.
– Vi er ikke i mål før regelverket er oppdatert. Oppmerksomheten som denne saken får, er en gyllen anledning til å revidere innredningsforskriften, som handler om fasiliteter for mannskap, sier han.
Rasmus Husby Larsen mener at måten rederiet har jobbet med universell utforming burde bli satt pris på, istedenfor å straffes, slik han mener de ble før departementet grep inn.
Rederiet har vært i dialog med både Norges Handikapforbund, Blindeforbundet og kommunale råd for funksjonshemmede for å gjøre «Metro Lekafjord» universelt utformet.
Forbildeprosjekt
«Metro Lekafjord fremstår som et forbildeprosjekt som viser at det er mulig å få til universell utforming på krevende små flater, og at fordelen med å etablere et HC-toalett er vesentlig større enn ulempen for den ansatte å ikke ha eget toalett», skrev Norges Handikapforbund i sitt innspill til klagen.
– Dette er svært gledelig, sier Kristian Lian, politisk rådgiver i NHF.
– Men utfordringen stopper ikke her. Hele regelverket på passasjerbåter trenger en grundig gjennomgang. Kravene til universell utforming er i for stor grad basert på skjønn og lite tilpasset for små fartøy. Vi vil ta opp dette med myndighetene.
Kjære leser 🙂
Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.
Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.
Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».
Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.
Tusen takk for ditt bidrag!