Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Andreas kjører rullestol, hunden løper ved siden av.
GJENNOMSLAG: Andreas Eikin får med seg statsrådene – snart får han lov til å kjøre fortere også utendørs. (Foto: Privat)

Snart blir det lov å kjøre fortere med rullestol – takket være Andreas (15)

Andreas Eikin (15) har klart å overbevise samferdselsminister Jon Georg Dale om at elektriske rullestoler bør få kjøre i 15 kilometer i timen. Men høyere toppfart vil kreve flere regelendringer og dessuten andre stoler enn i dag.

Georg Mathisen
Publisert 15.02.2019 17:10

– Det er vanskelig å være med vennene mine ut og finne på noe når de sykler, sier Andreas Eikin.

15-åringen fra Arendal synes det går for sakte.

En elektrisk rullestol får ikke lov til å gå fortere enn 10 kilometer i timen.

Når Andreas skal være med syklende venner eller lufte border collien Pi – kjent fra NRK-serien «Superhundene» – trenger han mer fart.

Underskriftskampanje

Hadde han bodd i Sverige eller Danmark, ville det ikke vært noe problem. Der er fartsgrensen 15 km/t. Han kan ikke skjønne hvorfor det skal være en slik forskjell.

Derfor har han startet underskriftskampanje, som har fått mye oppmerksomhet i flere medier.

– Nå har vi over 1000 underskrifter allerede, forteller han til Handikapnytt.

Opprinnelig var planen å overrekke underskriftene til statsminister Erna Solberg på Arendalsuka i sommer.

Statsrådene snakket sammen

Men nå ser det ut til at det kan bli en løsning selv uten underskriftene. Arendals egen, ferske statsråd Kjell Ingolf Ropstad (KrF) er enig og tok opp saken med regjeringskollega Jon Georg Dale (Frp).

Nå forteller samferdselsministeren at Andreas får gjennomslag.

– Jeg er helt enig med Kjell Ingolf Ropstad i at Andreas har gode argumenter. Jeg vil bidra til å gjøre hverdagen enklere for ham og er i gang med et arbeid med sikte på å kunne øke fartsgrensen. Vi jobber for å få disse endringene på plass så snart som mulig, sier Dale til Handikapnytt.

Jeg vil bidra til å gjøre hverdagen enklere for ham og er i gang med et arbeid med sikte på å kunne øke fartsgrensen. Vi jobber for å få disse endringene på plass så snart som mulig.

Portrettfoto av Dale.

GIR GASS: Samferdselsminister Jon Georg Dale vil øke tillatt toppfart på elektriske rullestoler for å gi brukerne en enklere hverdag. (Foto: Olav Heggø, Samferdselsdepartementet)

Direktoratet er i gang allerede

Vegdirektoratet hadde begynt med å se på reglene for rullestol allerede før Ropstad og Dale tok tak i saken. Det skjedde etter endringen i trafikkreglene i fjor. De fastslår at en rullestol kan være opptil 85 centimeter bred, fem centimeter bredere enn før.

– I den høringen fikk vi også en del tilbakemeldinger blant annet om hastighet. Da fikk vi et nytt oppdrag fra departementet om å se på alle vilkårene for å falle inn under definisjonen av «rullestol». Fart er en del av dette, forteller seniorrådgiver Anette Hauge.

Hvis det blir aktuelt å endre maksfarten, så kommer direktoratet blant annet til å sjekke med svenske og danske myndigheter hvorfor grensen er høyere der.

Forslagene som kommer, blir sendt ut på høring. Til organisasjonene, men også med mulighet for alle til å komme med innspill.

Må kanskje ha forsikring

Hauge understreker at hvis grensen skulle bli hevet til 15 kilometer i timen, så er det andre regler som kan komme inn i bildet. For eksempel må du i dag ha forsikring på kjøretøy som går raskere enn 10 kilometer i timen.

Den biten er ikke helt ukomplisert, forklarer informasjonssjef Sigmund Clementz i If. Han karakteriserer bestemmelsene som et villnis etter at Segway og andre ståbrett ble tillatt i Norge.

Forsikringsselskapene må se på skadepotensialet: Hvor ofte kan det skje ulykker, og hvor stor skade kan et Hoverboard eller en elektrisk rullestol gjøre i en kollisjon?

– Det er viktig at myndighetene er i førersetet for å lage rammene, i samarbeid med forsikringsbransjen, bilorganisasjonene og handikaporganisasjonene, sier Clementz.

Han peker på at forskjellene er store mellom både rullestolene, brukerne og bruken. Samtidig får de elektriske bilene pålegg om å lage mer lyd slik at de er lettere å oppdage i trafikken. Det kan også bli aktuelt å diskutere for de elektriske rullestolene.

Men vil høyere fartsgrense for rullestoler innebære forbud mot promillekjøring? Det prøvde Handikapnytt å finne ut. Les mer her: HØYERE RULLESTOLFART – SAMME PROMILLEREGLER

Ikke bare å trekke ut plombering

Høyere fart fører uansett til nye rullestolmodeller.

– Det er ikke mulig bare å trekke ut en plombe, forteller Permobil-sjef Håkon Bertelsen.

Svenske Permobil er en av de ledende produsentene av elektriske rullestoler.

– 10 og 15 kilometer i timen er ikke høye hastighetene, men forskjellen er stor prosentvis. I stedet for å plombere stolene våre, har vi valgt å ta det ut som dreiemoment, slik at vi har endt med enda sterkere og kraftigere produkter i Norge, forklarer han.

I Sverige gjør kombistolene i praksis 12 kilometer i timen. Bare én av modellene til Permobil, den lange og ekstra stabile X850, går i 15. I resten av Europa er det på samme måte, forteller Bertelsen.

Andreas og hunden hilser på hverandre.

SUPERHUND: 15-årige Andreas har vært med i NRK-serien «Superhundene» og får god hjelp med praktiske ting av omplasserte Pi.

Produsentene klare

– Jeg tror nok at alle brukerne vil ønske raskere stoler. Men så må alt testes og normeres. Rullestoler er klassifisert som elektromedisinsk utstyr. Der er det veldig store krav til sikkerhet for brukerne. Dessuten må du endre veitrafikkloven. Den sier at alt som går raskere enn 9,9 kilometer i timen, er regulert som kjøretøy, mens rullestolen er definert som et hjelpemiddel, forklarer Permobil-sjefen.

Produsentene står likevel klare når endringen kommer.

– Bransjen ser dette som en spennende utfordring fremover, og for brukerne vil det være fint og gi mer fleksibilitet og mobilitet, sier Håkon Bertelsen.

Og Andreas Eikin – han er glad for at det ser ut til at han får gjennomslag, og har ikke noe imot all oppmerksomheten han har fått de siste dagene.

– Det er jo helt greit, sier 15-åringen, som snart kommer opp i 15 kilometer i timen.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.