Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
– Barrierefrie bad må bli enklere å bruke og se bedre ut
Et universelt utformet baderom kan paradoksalt nok være vanskeligere å bruke enn standardløsninger. Produktene må bli mer intuitive og mindre stigmatiserende, råder en bransjeekspert.
Det hjelper ikke hvor godt tilrettelagt badet er hvis du ikke trives der.
– Badet må være enkelt å forstå og hyggelig å bruke, sier Thomas Hilse.
Hilse gir kommunikasjonsråd til helse- og sosialsektoren. Nå har han lært baderomsbransjen hvordan den skal legge til rette for barrierefrie bad.
Mer intiutive
Det handler også om kommunikasjon, nemlig:
– Produktene må være mye mer intuitive. Folk må forstå hvordan de skal betjene produktene. Hvordan skrur jeg på dusjen? Hvor finner jeg såpe? Hvor er det papir? sier han.
Toalettene, dusjene, servantene og skapene på badet er ganske enkle å forstå så lenge de kommer i «standardutgave».
Produkter som vektlegger barrierefri tilgjengelighet og universell utforming, har ikke vært der like lenge og har ikke helt funnet fasongen ennå.
Det betyr at løsningene som er laget slik at alle skal kunne bruke dem, er litt mer forskjellige og ofte ikke like lette å forstå uten å lese bruksanvisninger.
Trygt og romslig
– Når du tenker på badet, er det et rom som skal utstråle trygghet, sier Thomas Hilse.
Han henvender seg til dem som designer og bygger badet. Hilse har snakket om barrierefrie bad på verdens største bransjemesse for vann og varme, ISH i Frankfurt nylig.
– Innredningen og designen må være slik at den gir meg mulighet til å finne det jeg trenger. Bare da virker det som det skal. Badet er livskvalitet. Jeg må la meg begeistre, sier han.
I praksis betyr det slike ting som at badet skal være romslig med store overflater som gir deg plassen du trenger for å bevege deg. Samtidig skal det ikke se ut som du har andre behov enn hvem som helst ellers.
Ikke gjøre et nummer av det
– Alt som ser ut som «sykdom» eller «alder» eller «funksjonsnedsettelser», må bort. Det gir deg en dårlig følelse, og det kan gi stigmatisering, ifølge rådgiveren.
– Da gjelder det at de som lager innredningen til badet, ikke bare fokuserer på produktet, men også på kommunikasjonen. De må vise frem det vakre, ikke det som stigmatiserer.
Alt som ser ut som «sykdom» eller «alder» eller «funksjonsnedsettelser», må bort. Det gir deg en dårlig følelse, og det kan gi stigmatisering.
Ifølge Thomas Hilse må designen være ergonomisk og universell, men ikke gjøre noe nummer av det. Han minner om at det ikke bare gjelder bad i nye bygninger, men også badene som pusses opp og bygges om.
– Investering i barrierefrihet er en investering i livskvalitet. I dagens bad må alle ha muligheten til å bevege seg uten innskrenkninger. Det gir selvbestemmelse og trygghet, erklærer Hilse.
Flere vil ha spyletoalett
På ISH holdt han foredrag for Villeroy & Boch, en av de store leverandørene av toaletter, dusjer, servanter og annet utstyr til badet.
Der forteller Georg Lörz, som er direktør med ansvar nettopp for bad i det tysk-fransk-luxemburgske konsernet, at det er tøffe tider i sanitærmarkedet akkurat nå. Det gikk bra under koronakrisen, da alle ville pusse opp, men nå er badebransjen og byggenæringen mer opptatt av energi enn av bad.
Badesjefen fremhever dusjtoalettene; de som spyler deg bak for å gjøre rent.
– Jeg vet ikke om toalettet kan være en utløsende faktor for å få flere til å pusse opp, men vi ser at dusjtoalettene er et virkelig stort vekstmarked. Det har vært en liten nisje, på grunn av pris og kulturelle sperrer, men nå er forbrukerne i ferd med å bli overbevist om at dusjtoalett er topp, sier Georg Lörz.
Kjære leser 🙂
Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.
Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.
Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».
Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.
Tusen takk for ditt bidrag!