Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Italiensk stil på to hjul

Av: Ivar Kvistum
Publisert 12.11.2012 00:14

Hva skal du egentlig med fire hjul når det kan være nok med to?

Tekst og foto: Ivar Kvistum


TURBOFART: Gründer Paolo Badano var sentrum for oppmerksomheten på Genny-standen. Italieneren beklaget engelskkunnskaper som ikke holdt til et intervju, men stilte velvillig opp for Handikapnytts kamera.

Italienske Genny Mobility var blant utstillerne som tiltrakk seg mest interesse og ståhei under den store Rehacare-messen i Düsseldorf i oktober. Ikke fordi selskapet er alene i verden om å utvikle elektriske tohjulinger med gyro-stabilisering, men fordi de gjør det på en måte som oser av sportslighet og frekt italiensk design. Referansene til andre stilikoner på to hjul, som Piaggio og Ducati, er tydelige.

Ikke så rart, kanskje, siden gründeren selv har bakgrunn fra italiensk motorsykkelsport. For 16 år siden ødela Paolo Badano ryggen i en ulykke på racingbanen, og han har brukt rullestol siden.

Nå har han brukt mekanikerkompetansen til å utvikle Genny, en sportslig elektrisk rullestol på to hjul, delvis basert på teknologien til amerikanske Segway. Men der en ordinær Segway er lagd for at føreren skal ta seg fram stående, er Genny bygd for folk som sitter. Ifølge selskapet er Segway-konseptet tilført store doser egenutviklet teknologi for å få tohjulingen til å fungere sømløst.

DESIGNPRODUKT: Genny Mobility satser på utradisjonelt design. Her er en militarisert spesialutgave av den nye offroadversjonen.

Kommer fram overalt

Hvorfor velter den ikke? Fordi det under skallet befinner seg et arsenal av stabiliserende gyroer og sensorer som kontinuerlig sørger for å balansere Gennyen så lenge strømmen er på. Rekkevidden mellom hver lading er oppgitt til mellom tre og fire mil. Når Gennyen parkeres og slås av, senkes stabile støtter ned på begge sider.

Fordelene med denne løsningen er flere. For det første skal teknologien gi svært god fremkommelighet på ujevnt underlag, i terrenget og i bakker. For et andre kan stolen rotere rundt sin egen akse, og er derfor svært smidig på små flater.

Ikke for alle

Paolo Badano er ikke bare oppfinner, direktør og eier. Han bruker også sin glamorøse status fra motorsport til å fronte markedsføringen av produktet, gjerne hånd i hånd med kona som også figurerer som fotomodell i mye av reklamen for Genny.

Markedsføringen er kjemisk fri for medisinsk-tekniske begreper og assosiasjoner. Genny Mobility skal tilby brukerne frihet med stil.

Samtidig er firmaet påpasselig med å understreke at Genny ikke er for alle.  Brukeren må ha bevegelighet, styrke og balanse i overkroppen. Målgruppen er aktive brukere av manuelle rullestoler som ønsker seg mer mobilitet, uten at de skal behøve å ta i bruk en konvensjonell elektrisk rullestol.

STYRE MED KROPPEN: Franca Borin lærer Handikapnytts redaktør hvordan en Genny skal manøvreres. Det gjelder å bruke kroppen og balansen aktivt.

Den menneskelige joystick

– Jeg bruker selv en Genny overalt, unntatt innendørs hjemme hos meg selv. I en elektrisk rullestol føler jeg meg som en pasient, men med denne forsvinner funksjonsnedsettelsen min, sier Franca Borin, medarbeideren i Genny Mobility som tar med Handikapnytt på en prøvetur rundt i messehallen.

Prinsippet er at du lener det framover for å kjøre framover, lener deg bakover for å kjøre bakover og finner balansen for å stå i ro. Styret brukes til å svinge eller rotere.

Du må med andre ord bruke kroppen aktivt under kjøringen. Der du i en elektrisk rullestol styrer med en joystick, ER du selv en joystick på en Genny.

Etter noen minutters trening var det forholdsvis enkelt å få kontroll på stolen. Den største utfordringen var faktisk å få den til å stå helt i ro. Gyro-teknologien fungerer forbløffende godt; ikke én gang føltes det som at tohjulingen skulle tippe.

I startgropa

Så når blir den prisforhandlet og tilgjengelig på hjelpemiddelsentralen der du bor? I hvert fall ikke ennå, men i det minste har Gennyen fått en nordisk distributør i Selskapet Luv2Move AB i Stockholm.

– Fortsatt er vi i startgropa. Målet er å ha et Genny-senter med showroom på plass i Oslo i løpet av to år, hevder Björn Öhman og Johnny Renfors i Luv2Move overfor Handikapnytt.
Men de innser at det ennå er et stykke fram før du ser to Gennyer på hvert lokallagsmøte i Handikapforbundet. I Sverige har de så langt levert fem eksemplarer til kunder. De har fått flere henvendelser fra interesserte nordmenn, men utfordringen er å få på plass et service- og supportapparat.

– Under skallet er dette veldig avanserte produkter som krever teknisk spisskompetanse. Derfor ønsker vi å stå som leverandør av produktet selv, også for kunne gi opplæring og oppfølging av brukerne, sier Renfors og Öhman.

VIL TIL NORGE: Jonny Renfors (til venstre) og Björn Öhman i Stockholmsfirmaet Luv2Move har nordisk agentur på Genny og lover å ta produktet til Norge.

Flere tohjulinger

Også en tyskutviklet variant av elektrisk tohjulsstol ble vist på Rehacare i Düsseldorf, utviklet av foreningen Behindert-barrierefrei i samarbeid med Segway. Modellen «Apache» er for allmenn fritidsbruk, mens «Sitting Bull» er en mer rendyrket offroadmaskin som til og med kan utstyres med kjettinger(!) på hjulene. Fokuset på design og kulhet er langt fra like fremtredende som hos de italienske konkurrentene i Genny Mobility.

Med flere utviklere og produsenter øker kanskje muligheten for at fremtiden går på to hjul?


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.