Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

De fire poserer på handikapplassen.
TEKNOLOGITEST: Fra venstre: NHF-regionleder Magnhild Sørbotten, byråd Lan Marie Berg, styremedlem Ingrid Njerve i NHF Oslo og prosjektleder Sesilie Bjørdal med en av sensorene som skal plasseres under asfalten på HC-plassene i Stortingsgata. (Foto: Ivar Kvistum)

Ny teknologi skal fortelle deg hvor det er ledig handikap-parkering

Oslo kommune legger sensorer under asfalten for å gjøre det lettere for deg å finne en ledig HC-parkeringsplass.

Av Ivar Kvistum
Publisert 26.08.2019 16:35

Tenk deg at du har billetter til en forestilling i Nationaltheatret. Fordi du har parkeringsbevis for forflytningshemmede har du anledning til å benytte en av de cirka 130 HC-parkeringsplassene i Oslo sentrum.

Fem av dem befinner seg i Stortingsgata, rett ved siden av teateret. Men vil det være ledig der når du kommer og trenger plassen? Tør du å ta sjansen på at du ikke vil måtte kjøre gate opp og gate ned på leting etter en ledig plass.

Sensorer under asfalten

Nå tester Bymiljøetaten i Oslo kommune ut en teknologisk løsning som skal gi en praktisk løsning på akkurat denne utfordringen, og startskuddet smalt mandag morgen.

Da ble det rett og slett boret hull midt på de fem hc-plassene i Stortingsgata. I hullene ble det plassert sensorer utviklet av det norske selskapet Q-Free.

Rettelse, 27.08.2019: I den opprinnelige versjonen av saken kom vi i skade for å skrive at det er Q-Park som har levert teknologien. Det riktige skal være Q-Free.

Sensorene bruker både radarteknologi og magnetfeltmåling for å registrere om det står et kjøretøy parkert på plassen over. Denne informasjonen sendes trådløst til en basestasjon i nærheten, og derfra kan den – i neste fase – sendes til en app som den enkelte bilist HC-kort bruker for å finne ledig parkering.

Enklere og tryggere hverdag

Lan Marie Berg (MDG) er byråd for miljø og samferdsel i Oslo. Hun har store forhåpninger til teknologien som nå i første omgang skal testes ut i liten skala gjennom vinteren.

– Dette er kjempespennende. Jeg ser for meg at denne teknologien vil kunne gi en mye enklere hverdag for mennesker som har HC-kort og som trenger å kunne parkere. Det handler om at du skal kunne føle deg trygg når du reiser inn til sentrum, sier Berg til Handikapnytt.

Jeg ser for meg at denne teknologien vil kunne gi en mye enklere hverdag for mennesker som har HC-kort og som trenger å kunne parkere.

Lan Marie Berg plasserer sensoren på bakken der det er markert hvor den skal graves ned.

FORVENTNINGER: Byråd Lan Marie Berg vil at sensorteknologien skal gi funksjonshemmede tryggere og enklere tilgang til byen. (Foto: Ivar Kvistum)

Oslo-byrådet har ambisjoner om å skape et bilfritt sentrum og har redusert antallet alminnelige gateparkeringsplasser kraftig. Samtidig er antallet HC-plasser nær fordoblet – fra 80 til 130. Prosjektet med sensorene handler om å gjøre byen mer tilgjengelig for funksjonshemmede, gjennom at det blir lettere å finne ut hvilke av disse plassene som er ledig.

– Visjonen vår er å samle informasjonen om parkeringsplassene i en app som gjør at du til enhver tid kan se hvor det er ledig parkeringsplass. Og kanskje vil det også bli mulig å bestille en parkeringsplass på forhånd, fortsetter hun.

Vil bli godt mottatt

Regionleder Magnhild Sørbotten og regionstyremedlem Ingrid Njerve i Norges Handikapforbund Oslo var til stede da boret ble satt i asfalten for det nye prosjektet. Begge deler byråd Lan Marie Bergs positive forventinger.

– Dette tror jeg kommer til å bli veldig godt mottatt blant våre medlemmer, konstaterer Magnhild Sørbotten.

Dette tror jeg kommer til å bli veldig godt mottatt blant våre medlemmer.

Hun og NHF Oslo har vært sterkt engasjert i å sikre funksjonshemmede tilgang til Oslo sentrum, også når byrådets visjoner om en bilfri bykjerne settes ut i livet. En løsning som gjør at du slipper å lete på måfå etter en ledig HC-plass, vil være et viktig positivt bidrag, mener hun.

– Dette er absolutt et svar på noe vi har bedt om. Og hvis dette viser seg å fungere i Oslo, vil vi i Handikapforbundet bidra til at løsningen kan bli tatt i bruk også i andre byer, sier Sørbotten, som også er nestleder i Norges Handikapforbunds sentralstyre.

Regionlederen peker også på en annen effekt:

– Sensorene vil også vise hvor det er størst etterspørsel etter parkeringsplasser. Da kan man få vite hvor det vil trengs flere, sier Magnhild Sørbotten.

Nærbilde av sensorboksen.

NY TEKNOLOGI: Sensorene som skal plasseres i bakken under asfalten på parkeringsplassene, er utviklet av norske Q-Free i Trondheim. (Foto: Ivar Kvistum)

Tåler de trikken?

Det vil ta noe tid før byråd Lan Marie Bergs visjon om en app-tjeneste for HC-plasser i sentrum er en realitet.

Først skal selve teknologien testes grundig, i liten skala.

– Vi er særlig spente på hvordan dette vil fungere i et travelt bymiljø med tett bebyggelse og trikk. Derfor vil vi teste de fem sensorene her i Stortingsgata helt fram til april, forklarer Sesilie Bjørdal, prosjektleder for piloten HC-parkering i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

Et annet spenningsmoment er hvordan sensorene i bakken vil takle vintervedlikeholdet i Oslo-gatene, med tunge brøytebiler som rydder vekk snø fra asfalten over dem.

HC-Parkering er ett av 10 piloter i det store prosjektet «Smartere Transport i Oslo-regionen».

Statens vegvesen, kollektivselskapet Ruter og Bymiljøetaten i Oslo kommune samarbeider om å teste nye mobilitetssystemer og å forbedre dem som allerede finnes.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Husk å velge kategorien «Kjøp og betal» i Vipps.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.