Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Nye regler skal hjelpe ikke-digitale bankkunder

(NTB:) En ny bransjenorm fra Finans Norge skal forebygge digitalt utenforskap, noe som blant annet rammer mange eldre.

Ifølge Aftenposten trer normen i kraft 1. november.

Blant annet heter det at bankene skal ha et tilbud som gjør det mulig å få kontoinformasjon, betale regninger og å overføre penger uten hjelp av digitale løsninger. Til kunder som ikke behersker de digitale løsningene, skal bankene tilby rådgivning.

Eldreombud Bente Lund Jacobsen er svært fornøyd og vil følge opp etterlevelsen av normen.

– Flere banker er allerede i gang med å utarbeide nye, gode ikke-digitale løsninger, sier hun.

Eldreombudet minner samtidig om at det kan koste 100 kroner å betale en regning over skranke, samt at de får meldinger fra folk som må vente lenge for å komme i kontakt med en kunderådgiver på telefon.

(©NTB)

29.08.2022 kl. 09:24
Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.