Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

OPP, IKKE NED: Selv om Nav satte inn tiltak for å få ned saksbehandlingstiden, øker ventetiden for mange saksområder. Her er Nav-leder Sigrun Vågeng. (Arkivfoto: Britt Knutsdatter Arnhøy)

Økt ventetid hos Nav tross tiltak

Nav tok grep for å kutte saksbehandlingstiden. I stedet har ventetiden økt – for noen saksområder med opptil opptil 59 prosent.

Handikapnytt
Publisert 16.09.2019 09:47

(NTB): For to år siden tok Nav grep for å kutte ventetiden for saksbehandlingen. Nå viser en oversikt gjengitt i Klassekampen at ventetiden er blitt atskillig lengre for mange saksområder. 

Arbeids- og velferdsetaten (Nav) oppgir hvor lang tid de bruker på saksbehandling på ulike områder nå, sammenlignet med 2015.

I 2017 ble det gjort flere tiltak for å kutte ventetiden, blant annet ble personmøter redusert til fordel for kontakt per telefon eller internett.

For arbeidsavklaringspenger øker saksbehandlingstiden fra et snitt på 10,9 kalenderdager i 2015 til 17,3 dager så langt i år, hele 59 prosent lengre ventetid enn før. Saksbehandlingstiden for foreldrepenger er økt fra 26,2 til 35,9 dager.

Behandlingstiden for saker som gjelder barnetrygd, kontantstøtte, yrkesskader, hjelpemidler, bidrag til enslig forsørger, gravferdsstønad, tilleggsstønad, tilleggsstønad arbeidssøkere og supplerende stønad har også økt.

Et par av de største postene har gått noe ned. Saksbehandling av alderspensjon er redusert siden 2015, men har så gått noe opp igjen, fra 5,7 dager i 2017 til 6,8 dager så langt i 2019, mens uføretrygd i snitt er ned fra 139 dager i 2015 til 123 dager i dag.

(©NTB)


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.