Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Bilder satt sammen av tre bilder utsatt for innbrudd og med knuste vinduer.
TRE PÅ RAD: Tre biler på handikapplasser rett ved siden av hverandre ble frastjålet HC-kortene samme natt. (Foto: Jesper Saltvik Pedersen)

Staten vurderer grep for å hindre tyverier av HC-kort

Parkeringsbevis for forflytningshemmede stjeles og selges på svartebørs. Nå skal Samferdselsdepartementet se på om ordningen bør legges om slik at parkeringstillatelsen følger registreringsnummeret på bilen.

Georg Mathisen
Publisert 17.04.2023 21:43

Paraalpinist Jesper Saltvik Pedersen ga parkeringstyveriene et kjent ansikt.

Da tyver knuste frontruten hans og stjal parkeringsbeviset som lå der, var TV 2 raskt ute med å fortelle om tyveriet og hvordan HC-kort stjeler og selges på svartebørs.

Pris: 5000 kroner

– Det er som å legge verdisaker i vinduet på bilen. Det lærer du allerede når du er liten at du ikke skal gjøre, sier Pedersen til Handikapnytt.

– Når kortene går for 5000 kroner på svartebørs, slik som parkeringsvaktene har fortalt meg at de gjør, så er dette en idiotisk løsning. Spesielt i Oslo, der problemet er stort, sier han.

Det vil ikke oslopolitiet si noe om:

– Vi har ikke informasjon om temaet som gjør at vi kan opplyse noe nærmere om dette, skriver pressesjef Unni T. Grøndal i en e-post.

Parkeringsselskapene, derimot, bekrefter at de kjenner til at HC-kort selges på svartebørs, først og fremst i Oslo.

Bilde av parkeringsbeviset på dashbordet i en bil.

SVARTEBØRS: Parkeringskortene selges på svartebørs for 5000 kroner, ifølge Jesper Saltvik Pedersen. (Illustrasjonsfoto: Ivar Kvistum)

Kjent problem

Den natten kortet til Jesper Saltvik Pedersen ble stjålet, var det tre andre biler i samme gate som også hadde hatt innbrudd og blitt tømt for parkeringstillatelser.

– Parkeringsvaktene i området fortalte at det var en forholdsvis vanlig problemstilling for dem, sier han.

Det samme forteller flere medlemmer i en lokal Facebook-gruppe på Torshov i Oslo om: Knuste bilruter og stjålne HC-kort.

– Det eneste de er ute etter, er HC-kortet, slår en av dem fast.

– Naboen vår har fått knust ruten, men de klarte ikke å få tak i HC-kortet, kanskje fordi det var godt teipet fast, skriver en annen.

NRK, på sin side, har fortalt om Carl Martin Martinsen. Han har opplevd at kortet som han har for å kjøre datteren, ble stjålet to ganger på bare tre måneder. Den siste gangen fikk han i tillegg bot for å stå parkert uten HC-kort.

Koblet til bilnummeret?

Jesper Saltvik Pedersen tar til orde for å knytte parkeringstillatelsen til bilnummeret i stedet for å ha et fysisk kort som må ligge synlig for parkeringsvaktene, men samtidig utsatt for tyver.

– Du bør kunne ha en elektronisk løsning der det er låst opp mot bilskiltet. Du kan jo uansett bare ha kortet i én bil om gangen, sier han.

Du bør kunne ha en elektronisk løsning der det er låst opp mot bilskiltet. Du kan jo uansett bare ha kortet i én bil om gangen.

Motargumentene mot den løsningen er for eksempel at den skaper problemer for foreldre som deler på å kjøre barn med nedsatt funksjonsevne.

Den hindrer også funksjonshemmede i å bruke leiebiler og bildelingsløsninger.

Dagens kort er en del av et EØS-system som krever at alle kortene skal utformes likt.

Departementet vurderer endring

Samferdselsdepartementet er likevel ikke fremmed for å få til en endring:

– Dette er en løsning som departementet ønsker å se nærmere på. Vi har nylig varslet Stortinget om en gjennomgang av dette regelverket. Da er utfordringene knyttet til stjålne kort noe det er aktuelt å se nærmere på, skriver seniorrådgiver Kjell Brataas i en e-post.

Han mener at stjålne kort som blir meldt inn til det nasjonale registeret over parkeringstillatelser, vil kunne fanges opp i kontroll.

– Parkeringstillatelsene som utstedes til fører og passasjer, er personlige. De er ment til bruk av rettighetshaveren i ulike kjøretøy så lenge rettighetshaveren er med.  Dette skiller ordningen fra for eksempel beboerparkering, som er knyttet til kjøretøy, forklarer Brataas.

Bilde av det knuste sidevinduet i bilen.

INNBRUDD: Slik så det ut da Jesper Saltvik Pedersen kom ned til bilen på vei til jobb. (Foto: Jesper Saltvik Pedersen)

Nytt kort tar tid

Jesper Saltvik Pedersen trekker også frem problemet med hvor du skal parkere mens du venter på å få erstattet det stjålne kortet. Selv fikk han rask hjelp med både rute og kort denne gangen.

– Men første gangen da jeg ringte kommunen, sa de at det kunne ta opptil 14 dager bare å svare på en e-post. Jeg spurte hva jeg skulle gjøre i mellomtiden og fikk beskjed om bare å stå på vanlige plasser. Problemet er ikke at jeg må betale, men at jeg trenger større plass fordi jeg har en større bil med heis. Det virker ikke som de helt har skjønt problemstillingen, sier Pedersen.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen