Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Flyvert i arbeid i kabinen.
ASSISTENT I STEDET? Mange ansatte i serviceyrker, for eksempel i luftfarten, blir permittert på grunn av koronakrisen. Uloba tilbyr nå en mulighet for dem som vil melde seg til tjeneste som personlige assistenter i stedet for å gå ledige. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Stor pågang hos Uloba av folk som vil bli tilkallingsassistenter

Uloba, Norges største tilrettelegger av brukerstyrt personlig assistanse (BPA), har lansert et system for å rekruttere tilkallingsassistenter blant folk som er permittert fra andre jobber på grunn av koronakrisen.

Av Ivar Kvistum
Publisert 31.03.2020 16:03

Korona-krisen har så langt sendt cirka 300 000 nordmenn ut i ledighet eller permisjon.

Samtidig ruster Uloba – Independent Living Norge seg for en situasjon der mange personlige assistenter for funksjonshemmede blir syke, havner i karantene eller av andre grunner ikke kan møte på jobb.

– Derfor trenger arbeidslederne våre akkurat nå flere tilkallingsassistenter over hele landet som kan stille på forholdsvis kort varsel, om behovet skulle oppstå, sier Stig Morten Skjæran, leder for Personlig Assistanse i Uloba, i en pressemelding.

Meld deg på nettet

Som et tiltak for å sikre arbeidslederne nok tilkallingsassistenter har Uloba laget et system på sine hjemmesider hvor permitterte og arbeidssøkende kan registrere sin interesse for midlertidig ansettelse.

Og allerede kort tid etter lanseringen, begynte folk å melde sin interesse. Det forteller senior kommunikasjonsrådgiver Hans Hjellemo i Uloba til Handikapnytt.

– Vi sniklanserte løsningen på fredag. Sist vi sjekket, klokka 11.03 tirsdag 31. mars, hadde 188 personer meldt inn at de ønsker å jobbe som assistenter, sier Hjellemo.

Han er godt tilfreds med responsen så langt:

– Det er veldig spennende at det er så stor pågang, sier han.

Gjør rekrutteringsjobben enklere

I nettløsningen fyller interesserte ut et enkelt skjema med kontaktopplysninger som etter en rask sjekk gjøres tilgjengelig for Ulobas BPA-arbeidsledere i den kommunen der man bor.

Den eller de arbeidslederne som trenger tilkallingsassistenter vil så kunne ta kontakt.

– Vi har ingen assistentpool i Uloba. For oss er det viktig å fastholde at den enkelte arbeidsleder selv skal ha ansvar for å rekruttere sine egne assistenter. Men vi vil være føre var, og dette tiltaket skal gjøre jobben med å rekruttere tilkallingsassistenter lettere for våre arbeidsledere, sier Hjellemo.

Dette tiltaket skal gjøre jobben med å rekruttere tilkallingsassistenter lettere for våre arbeidsledere.

Dialog med servicebranjen

Uloba tar også kontakt med bedrifter og bransjer hvor det arbeider mange mennesker i serviceyrker, og hvor det vil oppstå høy ledighet og behov for alternativ sysselsetting.

Det kan være flyskelskaper, hoteller og liknende. Hans Hjellemo mener at mange i disse i bransjene har gode forutsetninger for å bli dyktige assistenter.

– Folk i serviceyrker er vant til å arbeide med mennesker, sier han.

Portrett av Stig Morten Skjæran.

VARIERT JOBB: Stig Morten Skjæran er leder for Personlig Assistanse i Uloba. Han lokker nye tilkallingsassistenter med en variert jobbhverdag. (Arkivfoto: Ivar Kvistum

Variert jobb – daglige gjøremål

Arbeidsoppgavene i assistansejobben vil være varierte.

– Vi pleier å si at en assistent gjør det den som har assistansen ville gjort selv, om vedkommende ikke hadde hatt en funksjonsnedsettelse, sier Stig Morten Skjæran og gir eksempler:

– Det kan være nødvendige hverdagsaktiviteter som handling, husvask og matlaging, men det kan like gjerne være å assistere på reise, på jobb eller i forbindelse med fritidsaktiviteter. Noen har et stort assistansebehov, andre har et mindre. Hvordan arbeidshverdagen som assistent blir, avhenger av hva personen man jobber for ønsker å fylle livet sitt med.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.