Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Tror på et marked for leveringstjenester til funksjonshemmede
Den nettbaserte matbutikken Kolonial.no har inngått et langsiktig samarbeid med Norges Blindeforbund.
Kolonial.no presenterer seg som Norges største matbutikk på nett.
Konseptet går ut på at du fra en nettside eller en app på telefon eller nettbrett bestiller de dagligvarene du trenger.
Så får du varene levert hjem til deg, så lenge du bor i firmaets dekningsområde på Østlandet.
Både nettsider og app skal ivareta kravene til universell utforming, slik at de skal kunne brukes av blinde og svaksynte.
Vil være for alle
Markedssjef og gründer Mats AndréKristiansen bekrefter overfor Handikapnytt at han ser at funksjonshemmede – ikke bare synshemmede, men også bevegelseshemmede – kan være et viktig marked for nettbutikker med hjemlevering, som Kolonial.no.
– Ja, vi ønsker å være et produkt for alle, sier han.
Endelig handle alene
En av dem som har nytte av løsningen, er Blindeforbundets generalsekretær, Arnt Holte.
– For første gang i mitt liv kan jeg «gå i butikken» og handle alene, samtidig som jeg enkelt får oversikt over vareutvalget, uttaler Holte i en pressemelding.
Fokus på universell utforming
Nå har Norges Blindeforbund og Kolonial.no inngått en langsiktig avtale som innebærer at nettbutikken er blitt en av forbundets hovedsamarbeidspartnere.
– Vi vil forsøke å tilrettelegge vårt produkt for deres medlemmer, og de vil forsøke å informere medlemmene sine om vårt produkt, uttaler gründer og markedssjef Kristiansen til Handikapnytt.
– Sammen skal vi også øke fokuset på universell utforming blant andre digitale tjenester som oss selv, legger han til.
Kolonial.no skal også bidra til Blindeforbundets iCare-prosjekt. Kundene får mulighet til å støtte prosjektet, som går ut på å gi helsehjelp i utviklingsland slik at blinde kan få synet tilbake.