Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Vilde Nilsen sesongåpnet med gull

(NTB:) Vilde Nilsen sikret seier i sin klasse, mens Birgit Skarstein staket seg inn til 3.-plass i verdenscupåpningen i paralangrenn på Lillehammer torsdag. 

Vilde Nilsen vant på kortdistanse 7,5 kilometer foran russiske Jekaterina Rumejantseva og ukrainske Ljudmila Liasjenko. 18-åringen utklasset konkurrentene og var nesten ett minutt foran i mål.

– Det var tungt, veldig tungt. Men jeg klarte å kjøre hele veien inn med hele støtteapparatet rundt i løypa som heiet meg fram, sa Nilsen etter målgang.

Birgit Skarstein fikk tøff konkurranse fra USA og Russland, men staket seg inn til 3.-plass i verdenscupåpningen. Regjerende verdenscupvinner Vilde Nilsen fortsatte suksessen og gikk inn til seier på kortdistanse, på dagen ett år etter hun tok sin første verdenscupseier.

Skarstein fullførte det 5 kilometer lange rennet på tiden 16.45,1 minutter. Det holdt til 3.-plass bak den amerikanske duoen Oksana Masters og Kendall Gretsch.

Skarstein var 50 sekunder bak vinneren Masters. Nærmest den norske jenta var fire russere. Skarstein slo 4.-plasserte Marta Zajnullina med 6,8 sekunder og var meget godt fornøyd med å ta turen opp på seierspallen.

– Å prestere til pallplass var utrolig deilig. Det er nesten så jeg glemmer hvor tøft det er. Jeg jobbet godt i bakkene og hadde et innmari bra driv. Løypa er veldig teknisk krevende og fysisk tung, sa hun.

Indira Lindseth ble nummer 14 i sesongens første renn for parautøverne, mens Isabell Valen endte på 17.-plass.

(©NTB)

12.12.2019 kl. 17:54
Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.