Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Sintef: Daglige ulykker med el-sparkesykler
Flommen av elektriske sparkesykler i norske bygater fører til flere skader og mindre fysisk aktivitet fordi de i hovedsak erstatter gå- og sykkelturer. Det kommer fram i en beregning som Sintef har lagd på oppdrag fra Statens vegvesen.
I mai 2019 rapporterte Oslo legevakt om 1,5 ulykker knyttet til sparkesykler hver dag i gjennomsnitt. Ulykkestallet økte parallelt antallet tilgjengelige sparkesykler og hvor mye de ble brukt utover sommeren.
Sintefs beregninger viser at syklene tar ganske mye plass når de er i fart, og arealbehovet er i stor grad avhengig hvor høy hastigheten er, og i hvilken grad syklistene tilpasser seg andre trafikanter. Dette er en utfordring når elsparkesykler benytter det samme arealet som fotgjengere.
I rapporten kommer det fram at flere land har nedlagt forbud mot å bruke el-sparkesyklene på fortau, der de er til hinder og fare for blant andre funksjonshemmede.
Men dette er ikke aktuell politikk for norske myndigheter.
Les mer: HAREIDE TROSSER RÅD: EL-SPARKESYKLER BLIR IKKE FORBUDT PÅ FORTAUET
Flere tall fra Sinte finner du i den nye mikromobilitetskalkulatoren.