Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

En smilende Amir Hashani sitter på en bussholdeplass.
NÅDDE FRAM: BPA-leverandøren dekker likevel Amir Hashanis del av fjorårets ferietur som han måtte avlyse fordi assistenten hans ikke fant passet sitt. (Foto: Ivar Kvistum)

Amir vant fram – får likevel dekket avlyst ferietur

Nå er det avgjort: Amir Hashani får likevel dekket sin del av ferieturen som grunnet assistent-tabbe ikke ble noe av. – Jeg er lettet og glad, sier Hashani.

Britt Knutsdatter Arnhøy
Publisert 20.02.2023 10:08

En assistent-tabbe spolerte fjorårets sommerferietur for Amir Hashani.

Like før avreise til Gran Canaria fant nemlig ikke BPA-assistenten passet sitt. Hashani lyktes ikke å finne en ny assistent.

Dermed måtte han avlyse turen, som for hans del utgjorde 6275 kroner.

Men verken forsikringsselskapet eller BPA-leverandøren dekket Hashanis utgifter til ferien han ikke fikk reist på, fortalte Handikapnytt.no i januar.

Les mer: ASSISTENT-TABBE SPOLERTE FERIEN – MÅ LIKEVEL TA REGNINGEN

Hvem har ansvaret?

Den har Hashani selv måttet ta regningen for, og det mener han ikke er riktig.

– Dette er prinsipielt viktig. Hvem har ansvaret når en assistent påfører arbeidsleder et økonomisk tap? undret Amir Hashani.

Etter at Handikapnytt skrev om saken, har BPA-leverandøren Prima Assistanse behandlet saken på nytt og dekker nå hans del av reise og opphold.

Svært fornøyd

Amir Hashani er svært glad for det nye utfallet i saken.

– Det gikk bra til slutt! Jeg tenker jo at det er bra og helt riktig at jeg fikk kompensasjon.

Han er også lettet over at det han beskriver som en tidkrevende og tung prosess nå er kommet til veis ende.

– Det føles godt å bli ferdig med dette en gang for alle.

Det føles godt å bli ferdig med dette en gang for alle.

– Tar du sjanse på å bestille ferie til sommeren, da?

– Ja, det var det, da, svarer han og humrer litt.

Essensielt med dokumenter

Hashani oppfordrer alle som har BPA til å være oppmerksomme og dobbeltsjekke alle dokumenter og ha reiseforsikringen i orden. Selv hadde han gjort alt riktig, men det hjalp bare ikke.

I januar fortalte han at forsikringsselskapet muntlig bekreftet at forsikringen ikke dekker avlysning som følge av manglende reisedokumenter. Det bekreftet også Tryg forsikring overfor Handikapnytt.

Ny vurdering

Prima Assistanse oppfordret tidlig Amir Hashani til å kontakte forsikringsselskapet. Men da Handikapnytt tok kontakt like før jul i fjor, opplyste markedssjef Hege Tegler at de ikke var gjort kjent med at Amirs reiseforsikring ikke dekker hans del av reisen.

De svarte Handikapnytt at de ville vurdere saken på nytt når de fikk et skriftlig svar fra forsikringsselskapet. Det skaffet Hashani umiddelbart i januar. Og nå har Prima Assistanse gjort som de sa.

Hvert enkelt tilfelle

Handikapnytt har stilt BPA-leverandøren følgende spørsmål:

  1. Hva gjorde at dere endte med å gi Amir Hashani kompensasjon?
  2. Var det en vanskelig avgjørelse å ta?
  3. Vil dette si at det er BPA-leverandør som har ansvar overfor vedtakseier i tilfeller der assistenten påfører vedtakseier tap?  Eller er det kun i dette tilfellet?
  4. Har denne saken fått noen følger for deres regler/praksis framover?

Markedssjef Hege Tegler svarer på e-post:

«Etter en vurdering av dokumentasjonen rundt denne saken, dekket vi i dette tilfellet kundens reisekostnader. En viktig faktor var at det ikke var mulig å få nødpass i denne perioden Om det oppstår situasjoner der våre kunder opplever økonomisk tap i forbindelse med sin BPA-ordning, gjør vi en helhetlig vurdering i hvert enkelt tilfelle.»

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.