Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Simen Bondevik

Bedre tilrettelagt transport

Oslo trenger en bedre ordning for tilrettelagt transport, skriver Simen Bondevik i dette debattinnlegget.

Simen Bondevik
Publisert 13.09.2024 15:25

  • Denne artikkelen er et debattinnlegg og gir uttrykk for forfatterens egne meninger.

Tilrettelagt transport (TT) er en essensiell tjeneste for mange mennesker med nedsatt funksjonsevne i byen vår. Ordningen gir funksjonshemmede som ikke kan reise med ordinær kollektivtransport, mulighet til å reise et bestemt antall reiser med taxi eller spesialbil. Dagens ordning har flere mangler og begrensninger som begrenser folks bevegelsesfrihet.

Derfor har vi i Partiet Sentrum, ved vår bystyrerepresentant Geir Lippestad, fremmet et privat forslag i bystyret om forbedring av ordningen med tilrettelagt transport. I forslaget vårt kommer vi med fire konkrete forslag til hvordan ordningen kan forbedres.

For det første: Det øvre taket for antall enkeltreiser brukerne kan foreta seg må økes. I dag kan folk med TT-kort maks reise 150 enkeltturer i året. Dette er alt for lite for mange som har behov for en større bevegelsesfrihet i hverdagen. Vi foreslår å øke kvoten til 300 turer. Det ville gitt flere mennesker mulighet til å delta aktivt i lokalsamfunnet og leve selvstendig.

Reglene for hvor du kan reise hvis du først får innvilget tilrettelagt transport er også alt for strenge. I utgangspunktet kan man kun bruke TT-kort innenfor kommunegrensene. Skal du reise ut av kommunen, uansett om det bare er et par minutter over kommunegrensen, må du søke om spesialtillatelse som er vanskelig å få innvilget. Det er uforholdsmessig strengt. Vi foreslår å tillate reiser til nærliggende områder uten å søke om spesialtillatelse.

Å reise med tilrettelagt transport er langt fra gratis. Når du først får det innvilget, betaler du i dag 53 kroner per reise hvis du er over 18 år. Til sammenligning koster en enkeltbillett hos Ruter 21 kroner for honnør og 42 kroner for voksne. I løpet av et år må man betale opptil 8.000 kroner for å reise med tilrettelagt transport. Det er altfor dyrt. Derfor foreslår vi at egenandelen reduseres slik at den ikke overstiger Ruters billettpriser for enkeltbillett.

Nasjonalt foregår det også et viktig arbeid med en statlig ordning for tilrettelagt transport. Det er viktig at Oslo kommune ikke blir hengende etter det viktige arbeidet som gjøres av statlige myndigheter for å sikre funksjonshemmedes selvstendighet og bevegelsesfrihet. Derfor foreslår vi i bystyret at byrådet bes om å sende et signal til Samferdselsdepartementet om at Oslo kommune ønsker å inkluderes i den nasjonale ordningen.

Alle mennesker skal ha mulighet til å komme seg rundt i byen vår. Tilrettelagt transport er en av flere viktige ordninger som skal bidra til likestilling for funksjonshemmede. Ordningen må være fleksibel og gi alle mulighet til å delta i lokalsamfunnet. Vi i Partiet Sentrum venter spent på hvordan de andre partiene i bystyret og byrådet vil stille seg til disse forslagene.

Av: Simen Bondevik,

vara til bystyret og sentralstyremedlem Partiet Sentrum

***

Enig eller uenig i det du leser? Skriv gjerne et debattinnlegg og send det til post@handikapnytt.no.

 


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.