Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Arild Saastad
MØTER UTFORDRINGER: Som bilombygger opplever Arild Saastad at leverandørene gjør begrensede investeringer i å utvikle nye løsninger for el-biler, men heldigvis skjer det en utvikling.

Bilombygger gleder seg

Administrerende direktør Arild Saastad i Quipd AS beskriver NAV-avtalen som den største linjefornyelsen på 30 år.

Bjørn Kollerud
Publisert 10.11.2025 13:03

– Sett fra vårt ståsted som ombygger av G2-biler, har NAV gjort fornuftige avveininger når de nå presenterer modellprogrammet på den nye NAV-avtalen. Ikke bare er el-biler kommet med på avtale for første gang, men modellene innen fossilbiler er også nye. Her er det mye positivt, sett med brukernes øyne, sier Arild Saastad.

LES OGSÅ: El-biler på NAV-avtale (lenke)

– Vi bilombyggere er avhengige av å bruke utstyr produsert av tredjepart i henhold til EU-standarder. Her har det tidligere vært noen utfordringer på el-bil-siden. Våre europeiske samarbeidspartnere er nærmest «sjokkert» når de hører at el-bil-salget nærmer seg 100 prosent av totalsalget i Norge, mens det i Europa ligger rundt fem prosent. Den praktiske konsekvensen er at volumet er lite ute i verden, så leverandørenes investeringer i å utvikle nye løsninger for el-biler er for tiden begrenset, men økende.

Har erfaring

Arild Saastad fremholder:

Men det har skjedd et kvantesprang i forhold til det som var tilgjengelig av utstyr på den forrige avtalen. Vi skal håndtere og tilpasse oss de utfordringene vi møter når det gjelder å bygge løsningene.

Når det gjelder de konkrete el-bilene på avtale, har Quipd erfaring med å bygge om flere av disse til spesialkjøretøy. Det hjelper når man nå skal bygge om G2-bilene på NAV-avtale.

LES OGSÅ: Fornøyd elbilbruker (lenke)

– Mercedes eVito Tourer er ny, og e-Caravelle Life er også en nyhet i el-bil-segmentet. Når det gjelder VW ID.Buzz, er denne kanskje mer å betrakte som en familiebil, enn en bil for el-rullestol-sjåfører, på grunn av begrensninger i takhøyden og løsninger som krever rullestolheis. Men rampe bør være mulig, sier Arild Saastad.

– Men alt i alt: Det blir spennende å jobbe med et bilsortiment som representerer den største linjefornyelsen vi har opplevd på 30 år.

– Spennende nyheter

Annbjørn Vasdal, administrerende direktør i Alier AS, mener at utvalget og mulighetene aldri har vært bedre for dem som trenger tilpassede biler.

– Etter over 20 år med stort sett de samme karosseriene og drivlinjene, står vi nå foran et stort skifte, med helt nye bilmodeller, karosserier og drivlinjer. NAV-tilbudet byr på en stor utskiftning av modellutvalget, og de fleste av bilene er nyheter. Det har vært en utfordrende, men spennende prosess å utvikle løsninger til de nye modellene, tilpasset brukere med funksjonsnedsettelser, sier Annbjørn Vasdal.

Klappet og klart

Alier har drevet et omfattende teknisk utviklingsarbeid for å møte modellskiftet.

– De valgte bilmodellene er etter vår mening de best egnede til formålet. Nye biler krever at våre produkter må tilpasses. Ut over nye karosserier, har elektriske og hybride drivlinjer vært den største utfordringen. Med batteripakker har vi måttet utvikle nye løsninger for innfestninger i gulvet. Vi er stort sett ferdig med produktutviklingen. I det store og hele, kan vi levere de samme løsningene på nye bilmodeller, som på de gamle. Det inkluderer også modeller med elektrisk drivlinje.

Annbjørn Vasdal
UTVIKLER NYE PRODUKTER: – Vi er klare for å motta de første bilene for ombygging, sier Annbjørn Vasdal i Alier AS.

Men det er viktig å merke seg at populære fossilbiler fortsatt er på avtale.

– Mercedes Benz Vito er fortsatt med på avtalen. Dette gjør at vi også har en bilmodell med vel utprøvde løsninger tilgjengelig for brukerne fra dag en. 

Lavere driftskostnader

NAV estimerer relativt lave uttak av el-biler. Men Annbjørn Vasdal mener det kan snu seg.

– Vi har inntrykk av at enkelte bilbrukere med biler som har passert levetiden på 11 år, kanskje har holdt litt igjen i påvente av den nye avtalen og mulighetene til å kjøre elektrisk. For det er helt klart lavere driftsutgifter på å kjøre el-bil, sammenlignet med fossile varianter. Spesielt for dem som kjører kortere turer og foretar ladning hjemme.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.