Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Stig Morten Skjæran på Universitetsplassen før Stolthetsparaden
SOKRATISK TILNÆRMING: Stig Morten Skjæran i Uloba. (Arkivfoto: Ivar Kvistum)

Dette får BPA-rådgiverne spørsmål om

Hva folk lurer på når de har brukerstyrt personlig assistanse, viser i stor grad også hva BPA er. Her presenterer vi noen av de vanligste spørsmålene BPA-tilretteleggere får.

Helge Olav Haneseth Ramstad
Publisert 09.05.2025 09:03

– Vi får varierte spørsmål om turnus, lønn, kontrakt og ferie. Vi svarer så godt vi kan og gir svar som er tilpasset den enkelte. Når vi for eksempel får spørsmål om turnus, er det viktig for oss at den som spør får et svar som samsvarer med egne behov og vedtaksstørrelse, sier daglig leder Kristian Sjøseth i Medvind Assistanse.

Hvordan få flere BPA-timer

Ulobas medlemsteam får spørsmål om hjelp til å skrive BPA-søknad og til å søke om flere timer, mens BPA-rådgiverne får mange spørsmål om assistentrekruttering, opplyser Stig Morten Skjæran.

Han har vært leder for personlig assistanse i Uloba og er nå konstituert generalsekretær.

– Det har vært en bevegelse i arbeidsmarkedet etter koronapandemien. Det merkes på ulik måte ulike steder, men enkelte steder må de som leder en BPA-ordning bruke flere krefter på å rekruttere assistenter.

Svarene som arbeidslederne får, varierer også etter hvor de bor, siden tilgangen på arbeidskraft varierer.

– Ellers får vi flest spørsmål om kommunens BPA-vedtak og det å ikke bli møtt og trodd på assistansebehovet sitt, om planlegging av assistansen og over- og underforbruk av assistansetimer, sier Stig Morten Skjæran.

– Vi har en «sokratisk tilnærming» i samtalene med arbeidslederne og søker å finne svaret sammen med dem istedenfor å gi et fasitsvar.

Sikre et godt arbeidsmiljø

– Mange av arbeidslederne våre er nysgjerrige på det å være en god leder. De ønsker å skape et godt og trygt arbeidsmiljø for sine assistenter. De ser verdien av å ha fornøyde ansatte som trives i jobben og ønsker å bli værende i stillingen over tid. Her har vi mye kompetanse og gode råd etter lang erfaring, sier Martine Fulsaas.

Hun er BPA-koordinator i Prima Assistanse.

– Det er både nye arbeidsledere som ønsker å lære seg det grunnleggende innen drift av en BPA-ordning og våre mer erfarne arbeidsledere som ønsker å utvikle seg som daglig leder i sin ordning.

BPA-koordinatoren forteller at de både setter opp individuell opplæring og felles kompetansehevinger for arbeidsledere som ønsker å styrke sine ferdigheter på ledelse og arbeidsmiljø.

 

Martine Fulsaas

DELTAR PÅ JOBBINTERVJUER: Martine Fulsaas i Prima Assistanse.
(Foto: Prima Assistanse.)

 – Et annet tema som opptar mange av våre arbeidsledere er rekruttering – og hvordan de kan finne gode assistenter! Vi bistår gjerne i rekrutteringsprosessen fra A til Å. Jeg hadde ikke jobbet lenge i Prima før jeg mistet tellingen på hvor mange intervjuer jeg hadde vært med på! Som alle vet, er kjemi en av de viktigste faktorene når man skal ansette en assistent å ha i hverdagen sin. Vi har mange gode råd når det gjelder rekruttering. Men det aller viktigste som vi gjentar ofte: Følg magefølelsen!

Assistentenes rettigheter

Helle Tverfjell i Stendi assistanse trekker frem arbeidsmiljøloven, arbeidstider og assistentenes rettigheter som vanlige spørsmål fra funksjonshemmede som har BPA, i tillegg til spørsmål om hva Stendi kan levere.

– Noen spør også hvordan vi behandler ubehagelige situasjoner som kan oppstå i hjemmet, og hvilke rettigheter tjenestemottaker og arbeidstaker har. Svaret fra oss er at vi ønsker å gå i dialog, gjerne sammen med både tjenestemottaker og arbeidstaker sammen, for mye kan løses ved samtale der vi snakker gjennom situasjonen og får høre begge sider.

Rekruttering

  • Kan du veilede meg om hvordan jeg skal ta opp en vanskelig sak med en assistent?
  • Kan du hjelpe meg med å rekruttere?
  • Jeg strever med å legge en god arbeidsplan. Kan du hjelpe meg?

Dette er de tre spørsmålene divisjonsdirektør Jon Torp lister opp som vanlige henvendelser til Humana.

Svarene er «Ja, selvsagt»! I vanskelige saker med en assistent kartlegger de hva saken handler om og legger en plan sammen med arbeidslederen. De vurderer hvem som må kobles på og følger opp over tid.

Ved rekruttering legger de en plan sammen med arbeidslederen om hvor mye bistand arbeidslederen vil ha i de ulike stegene i rekrutteringen: annonsering, sortering, intervju, referansesjekk og avtaleverk og deretter videre onboarding. Dessuten har de kandidater de har «på lur», bistand i intervju og minner om interne rekrutteringsverktøy.

Jon Torp

PLANLEGGER SAMMEN: Jon Torp i Humana.
(Foto: Humana)

– Mange tar kontakt vedrørende bemanning og rekruttering. Da blir det rådgiver som eventuelt vil bistå med annonsering, hjelp til intervjuer og så videre, alt etter behov, sier Alette Reinholdt, fagsjef BPA i JAG.

– Vi er veldig obs på dette med bemanning, særlig når det nærmer seg ferier. De færreste som har assistansen sin gjennom JAG, kan være alene. Derfor er sikring av bemanning helt sentralt.

Personalmøte

Daglig leder Nina Bjørum i Mio BPA lister opp en rekke av de spørsmålene som fyller hverdagen til BPA-koordinatorene. Her er et utvalg, med svar:

  • Hvordan organisere personalmøte for assistentene?
    Dette kan du som arbeidsleder gjøre ved å sende ut felles innkallelse fra SMS funksjon fra tamigo, du kan også sende en felles epost til assistentene dine. Du bør sette opp en agenda for møtet og åpne opp for andre spørsmål. Din BPA koordinator vil kunne bistå deg både i prosessen med å forberede et personalmøte og gjennomføringen. Skriv gjerne referat.
  • Hvem er med på personalmøte?
    Alle assistenter, arbeidsleder/vedtakseier og eventuelt BPA-koordinator.
  • Kan jeg ta med flere assistenter på reise?  
    Ja, dersom du har et assistansebehov som tilsier at du har behov for det og du har timer nok så kan du det.
  • Hvordan kan jeg sette opp en vaktplan? Hvordan fordele timene smart?
    Dette vil du opplæring i av din BPA-leverandør. Din BPA-koordinator vil også kunne bistå deg med dette. Det finnes ofte kurs og workshop du kan delta på.

Når du skal fordele timene du har fått tildelt er viktig å tenke på når du har størst assistansebehov, deretter må du tenke litt på hvor mange assistenter du ønsker og se at det kan la seg gjøre i forhold til arbeidstidsbestemmelser. Din BPA-koordinator vil kunne bistå deg med dette.

Når assistenten er syk

– Når assistenter er syke, spør BPA-arbeidslederne om jeg har hatt oppfølging med dem, og de lurer på om de bør lyse ut en ny assistentstilling hvis det blir langvarig. Da trygger jeg dem på at jeg har ansvaret for å følge opp assistenten, og fra sak til sak vurderer vi om vi skal rekruttere en ny assistent eller se på vaktplanen, sier Eva Bøhmer.

Hun er BPA-rådgiver i region øst i Aberia BPA.

– Andre ringer når de ønsker å reise og lurer på hvordan de løser det økonomisk, hvordan de registrerer timer og hvor lange vaktene skal være. Da viser jeg til skjemaet vårt for reiseavtale. Når de fyller ut det, får de også svar på det de ikke har lurt på ennå også, fordi det omfatter alt man må tenke gjennom før man reiser med BPA.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.