Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Leverandørene oppstilt med sine respektive produkter.
NYE STOLER: Noen av leverendørene som er med på den nye Nav-avtalen for elektriske rullestoler. Fra venstre: Jon Erik Jullum fra Picomed Mobility as med kompakte Evo 1, Paul Lillelien fra Sunrise Medical med norskproduserte Raptor i fornyet drakt, messesjef og seniorrågiver Fariba H. Panahi ved Nav Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus, Jo Inge Sydtangen fra Hepro med Hepro S 19V og Vegard Løkken fra Hjelpemiddeleksperten as med drivaggregatet Lipo Lomo. (Foto: Bjørn Kollerud)

Disse skal levere elektriske rullestoler gjennom Nav de neste to årene

En helt ny rammeavtale for elektriske rullestoler innebærer store fornyelser i produktutvalget på hjelpemiddelsentralen.

Bjørn Kollerud
Publisert 12.05.2019 21:22

Etter fire år ble Nav-avtalen for elektriske rullestoler fornyet 15. mars. Det betyr at etterlengtede nyheter blir tilgjengelig for norske brukere.

Nå jobber leverandørene på høygir for å oppdatere teknisk personell ved hjelpemiddelsentralene og terapeuter landet rundt.

– Alt er klappet og klart. Våre rådgivere har satt seg godt inn i avtalen, og de får produktopplæring fra leverandørene. Så vi er klare til å jobbe med de nye produktene, forteller avdelingsdirektør Bente Kaldheim ved Nav Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus, som er landets største hjelpemiddelsentral.

På Økern i Oslo har sentralen et uprøvingssenter hvor de fleste av de nye stolene som er på avtale, vil være tilgjengelige.

Nytt eller gammelt?

Den forrige avtalen varte i fire år. Dermed har det oppstått et oppdemmet fornyelsesbehov på produktsiden.

De fleste leverandører Handikapnytt har snakket med, forteller at de byr på helt nye produkter, eller kraftig oppgraderte elektriske rullestoler, selv om modellbetegnelsene kan være de samme som ved forrige avtale.

Mange elektriske rullestoler blir byttet inn av ulike årsaker, og hjelpemiddelsentralene er forpliktet til å resirkulere brukte stoler. Hva med brukere som ønsker seg en ny stol, må de ta til takke med en bruktstol?

– For det første er de resirkulerte stolene vi tilbyr, så gode som nye. Vi stiller ufravikelige kvalitetskrav. Men min oppfatning av brukernes ønsker, er faktisk motsatt. Det er en del personer som ønsker å benytte samme stol som de er vant til, i stedet for å prøve noe nytt. Resirkulerte stoler, som er ute av avtalen, representerer her et godt alternativ, mener Bente Kaldheim.

Hva er en rammeavtale?
  • Etter en anbudsprosess inngår Nav rammeavtaler for ulike typer hjelpemidler og innebærer at et bestemt utvalg av produkter fra bestemte leverandører vil utgjøre et «standardutvalg» for avtaleperioden. Produktene er også rangert, slik at den øverste på lista skal vurderes først.
  • Den nye avtalen for elektriske rullestoler er inngått for de to kommende årene, med mulighet for forlengelse i ytterligere to år. Det betyr at det i hovedsak er disse stolene som vil bli utlånt til norske brukere de kommende årene.
  • Om du vil se mer om hvilke rullestoler som er på avtale, kan du gå inn på www.hjelpemiddeldatabasen.no.

Dekker flere behov

Med 60 ulike typer rullestoler og fire ulike drivaggregater er modellutvalget omtrent på linje med foregående avtale, målt i antall. Men noen viktige endringer er det.

Avtalen har også åpnet for tre nye leverandører: Eurovema Mobility, Hjelpemiddeleksperten og Øvrebø Rehabilitering. Totalt sett er 11 leverandører med på avtalen.

– Alle store leverandører av elektriske rullestoler som var med på den foregående avtalen, er med på den nye avtalen. Avtalen varer til 14. mars 2021, men innebærer også en mulighet til forlengelse i ytterligere to år, forklarer Christian Lupke, kontorsjef i Nav-fagavdelingen, i en e-post til Handikapnytt.

Når det gjelder elektriske rullestoler med motorisert styring, er det kommet flere nye rullestoler på avtale, og Lupke mener at det er innen denne typen rullestoler produktutviklingen er størst.

– Mange brukere har behov for å frakte med seg elektrisk rullestol i bil. Det er nå to typer scootere på avtale, som er delbare, slik at de kan transporteres i en personbil. Videre er det inngått avtale på to rullestoler for begrenset utendørs bruk for personer med stor kroppsstørrelse, eller høy brukervekt. I tillegg er det inngått avtale på en ny type drivaggregat, som man enkelt setter på foran på en manuell rullestol, legger han til.

Stort opplæringsbehov

At det er så mange nye produkter i sortimentet, betyr at det også er et stort behov for informasjon og opplæring. Hos Nav Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus, har man valgt å gå offensivt ut. Interne og eksterne samarbeidspartnere var invitert til en minimesse i bilsenteret 27. mars.

– Utgangspunktet var at ergo- og fysioterapeutene i Oslo og Akershus skulle få en samlet presentasjon av nyhetene og muligheter til å spørre leverandørene direkte om ting de lurer på. Arrangementet ble en suksess. Vi hadde rundt 130 fagpersoner inne, det er vi godt fornøyde med, fremholder Bente Kaldheim ved hjelpemiddelsentralen i Oslo og Akershus.

– Tilbakemeldingene fra terapeutene viser at de setter pris på denne typen samlinger, der man får oversikt over nyheter, og kan få svar på eventuelle spørsmål i direkte kontakt med leverandørene, legger hun til

Bli kjent med stolene

Men det kommer mer. Til høsten arrangerer sentralen et kurs for terapeuter som ønsker å bli enda bedre kjent med de nye produktene.  Blant annet vil de få opplæring i hvordan de kan gjøre små justeringer på stolene for bedre tilpasning.

– Vi har rundt 40 teknikere på sentralen, så vi stiller med et bredt kompetansemiljø.

For brukerne i Oslo og Akershus har arranger sentralen også et spesielt «tirsdagstilbud». Da kan brukerne sammen med sin kommunale terapeut booke seg inn for en utprøvning av de elektriske rullestolene på egenhånd, og få en kyndig veiledning av erfarne rådgivere på hjelpemiddelsentralen.

– Ellers er de fleste stolene utstilt for gjennomsyn hele tiden, legger hun til.

Flere av leverandørene kommer også til å presentere de nye produktene på minimesser rundt om i landet.

Full oversikt over avtalen og de 30 ulike produktkategoriene finner du i Hjelpemiddeldatabasen ved å klikke her.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i magasinet Handikapnytts utgave 02/19. Vil du også motta Handikapnytt hjem i postkassa seks ganger i året? meld deg inn i Norges Handikapforbund og bladet er inkludert i kontingenten. Klikk her for å melde deg inn.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.