Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Flyr fra el-rullestolbrukere
Lastebegrensninger på en ny flytype hindrer mange funksjonshemmede i å fly. Norges Handikapforbund vil ta opp problemet med samferdselsministeren.
SAS har annonsert sitt største flykjøp på 30 år. Går alt etter planen vil flåten få tilført 45 nye fly av typen Embra 195-E i 2027, som kommer i tillegg til de 10 flyene som allerede inngår i flyparken. SAS tillater ikke rullestoler som veier mer enn 80 kilo på Embraer-fly i dag, og det har fått brukere av elektriske rullestoler til å frykte for flytilbudet.
– Det er uakseptabelt at en så stor aktør som SAS ikke vil avklare om vektgrensen på de nye flyene vil bli opprettholdes på 80 kilo som i dag. SAS er en viktig samfunnsaktør og innkjøpsbeslutningen vil påvirke flytilbudet for mange rundt om i landet negativt, når flåten skal utvides kraftig med denne flytypen. I verste fall kan mange miste muligheten til å reise til og fra enkelte flyplasser, sier forbundsleder Tove Linnea Brandvik i Norges Handikapforbund.
Hun lover at Norges Handikapforbund vil følge opp saken.
– Det er nå vi kan påvirke SAS til å gå i dialog med flyprodusenten for å øke vektgrensen og tilpasse flyene for brukere av elektriske rullestoler så flyreiser blir tilgjengelige for alle. En 80 kilos grense er langt under vekten på vanlige elektriske rullestoler. Vårt krav er at det må lages løsninger som øker vektgrensen, så alle brukere av elektriske rullestoler kan benytte seg av flytilbudet der de bor.
Veien videre
– Vi vil jobbe for å sikre at tilgjengeligheten i samferdselssektoren inkluderer alle brukere av fly, sier Tove Linnea Brandvik videre.
Mens funksjonshemmedes organisasjoner har jobbet for å få økt vektgrensen, har det kommet frem at andre flyselskap, som KLM og FinnAir, tillater tyngre rullestoler på tilsvarende fly.
– På den modellen vi i dag opererer av Embraer, er det en vektbegrensning på gods på 80 kilo, bekrefter SAS’ pressesjef Øystein Schmidt i en epost til Handikapnytt.
– SAS er ikke den part som setter denne begrensningen. Retningslinjene fastsettes av skandinaviske luftfartsmyndigheter, og vi har av sikkerhetsmessige grunner ikke anledning til å gjøre unntak.
Sikkerhet trumfer tilgjengelighet
Øystein Schmidt skriver videre at Embraer-flyene som SAS har bestilt, ikke er samme modell som flyene de bruker i dag.
– Ergo er spesifikasjoner også med hensyn til vekt annerledes.
Handikapnytt bringer spørsmålene om muligheten til å ta med seg tyngre el-rullestoler på fly, videre til Luftfartsverket, som igjen henviser til danske Trafikstyrelsen og svenske Transportstyrelsen.
Hos Transportstyrelsen får vi vite at i henhold til det såkalte PRM-regelverket (Persons with Reduced Mobility) skal flyselskap tilrettelegge for personer med nedsatt bevegelsesevne, men at det kan gjelde sikkerhetsbegrensninger for flyets last og utstyr.
«Slike begrensninger er ofte selskaps- eller flymaskinspesifikke og varierer mellom ulike operatører. Det forklarer hvorfor andre selskap, som Finnair og KLM, kan tillate tyngre rullestoler», skriver Annelie Sjölund, tilretteleggingsekspert for sjøfart og luftfart i Transportstyrelsen i en epost.
«Transportstyrelsen følger saken og arbeider for at personer med funksjonsnedsettelser skal kunne reise trygt, men i praksis er det flyselskapene som bestemmer hvilke rullestoler som kan transporteres med hvilke fly.»
Tar opp saken med samferdselsministeren
Annelie Sjölund følger opp med en ny epost etter at en kollega har vært i kontakt med SAS, og opplyser om at 80-kilosgrensen som SAS har på flymodell E195 E1, gjelder alt gods. Det skyldes blant annet:
- små lastedører
- lite antall festepunkter og dermed begrenset mulighet til å sikre lasten i lasterommet
- hensyn til løftehjelpemidler og plass til lasternes fingre og hender, for å minimere skaderisiko på dem som laster
«Det er altså ikke Transportstyrelsen som har satt begrensningene, men flyoperatøren selv, ut fra de nevnte punktene.»
Tilretteleggingseksperten legger til at verken hun eller SAS har nok informasjon om lastebegrensningen i de nye Embraer-flyene, modell E2, som SAS skal bestille, men ikke har ennå.
Det står saken, uten at vi kan bringe klarhet i hvordan funksjonshemmede med tunge el-rullestoler kan få fly med disse flyene eller hvor de bør presse på for å få til endringer.
– Dette er et kraftig tilbakeslag for transportmulighetene til folk som bruker elektrisk rullestol, sier Magnhild Sørbotten.
Hun er leder i samferdselsnettverket til Norges Handikapforbund.
– Det er så alvorlig at vi tar opp saken i neste kontaktforumsmøte med samferdselsministeren.
Møtet skal være i slutten av november. Magnhild Sørbotten tok også opp saken i statsbudsjetthøringen i transportkomiteen på Stortinget 6. november, selv om det ikke er en budsjettsak.
– Det er viktig for oss å snakke om at selv om noe går fremover for funksjonshemmede i samferdsel, tas det samtidig aktive grep som gjør det vanskelig for funksjonshemmede å reise.
Kjære leser 🙂
Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.
Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.
Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».
Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.
Tusen takk for ditt bidrag!
