Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Reitan og Stav viser smilende fram den nye rampen.
VELKOMMEN OM BORD: Administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter og byråd for miljø og samferdsel Sirin Hellvin Stav ønsker rullestolbrukere velkommen om bord i flunkende nye busser – med elektriske ramper. (Foto: Ivar Kvistum)

Nå kommer rullestolrampen på bussen ut av seg selv

Den splitter nye, elektriske flåten av bybusser i Oslo skal ikke bare gjøre byen grønnere. Det skal også bli langt enklere for rullestolbrukere å reise kollektivt.

Ivar Kvistum
Publisert 14.04.2023 17:52

Med hornmusikk og snorklipp ble den store nyvinningen i hovedstadens kollektivtransport feiret fredag.

Søndag 16. april settes 183 heleelektriske leddbusser inn på flere av de mest trafikkerte rutene i Oslo. Dermed har byens kollektivtrafikk tatt et langt skritt videre mot å bli helt utslippsfri.

Men det er flere nyvinninger med de nye bussene enn batteridrift. To av dørene på hver buss er nemlig utstyrt med automatiske ramper, til erstatning for de gamle lemmene.

Mer plass

Dermed blir det slutt på at bussjåføren må forlate førerplassen for å løfte ut den manuelle lemmen når en rullestolbruker skal på eller av.

I stedet trykker sjåføren på en knapp, og rampen går ut og inn automatisk.

Innenfor er det også mer plass til rådighet for dem som trenger det, enten man kommer i rullestol eller har med seg barnevogn. Hver buss har plass til tre rullestoler om bord. Passasjeren varsler om behovet ved å trykke på en assistanseknapp, som før.

SLIK VIRKER DEN: Innkjøpsansvarlig Steinar Nilsen i Unibuss demonstrerer den nye, elektriske rampen for byråd for miljø og samferdsel, Sirin Hellvin Stav. (Video: Ivar Kvistum)

Et skritt i riktig retning

Administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i kollektivselskapet Ruter er svært tilfreds med nyskapningen. Samtidig understreker han at automatiske ramper i seg selv ikke løser al for å skape universelt utformet kollektivtransport i Oslo-regionen.

– Dette er et nytt og viktig skritt i riktig retning, men vi har fortsatt langt igjen før vi er en by uten ulikhet, sier han til Handikapnytt.

Elektriske ramper har vært et etterspurt tiltak lenge, ikke minst når rullestolbrukere har opplevd å ikke få være med når bussen går. En innvending har vært at automatikken er sårbar for skitt, salt, fukt og is.

Unibuss – som drifter bussene for Ruter – medgir at det er et punkt som vil kreve vedlikehold. Og de manuelle lemmene er beholdt som en backup – for sikkerhets skyld.

Trosset innvendingene

Men Bernt Reitan Jenssen mener det er riktig og nødvendig å forsøke med automatisering av rampene, selv om det kan oppstå problemer.

– Hadde vi hørt på innvendingene, ville vi aldri fått dette på plass. Kan hende vil vi oppleve noen barnesykdommer. Men jeg mener det likevel er viktig at vi begynner. Så vil løsningene og teknologien utvikle seg etter hvert, sier Ruter-direktøren til Handikapnytt.

Hadde vi hørt på innvendingene, ville vi aldri fått dette på plass. Kan hende vil vi oppleve noen barnesykdommer. Men jeg mener det likevel er viktig at vi begynner.

Jenssen understreker også hvor viktig det er at selskapene som skal drive noe så samfunnsviktig som kollektivtransport, lytter til mennesker med funksjonsnedsettelser. Ruter har selv rådført seg aktivt med Norges Handikapforbund for å øke kunnskap og bevissthet om tilgjengelighet, mangfold og inkludering.

Les mer: DIREKTØRENE FIKK EN AHA-OPPLEVELSE DA DE FULGTE EN RULLESTOLBRUKER PÅ BUSSEN

Mer tilgjengelig og inkluderende

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Sirin Hellvin Stav (MDG), hadde oppdraget med å klippe snoren til det nye bussanlegget. Hun er svært godt fornøyd med at hovedstaden får et busstilbud som ikke bare er grønt, men som også er langt mer tilgjengelig og inkluderende enn tidligere.

– Byrådet arbeider for en universelt utformet by, med et kollektivtilbud som gjør det lett å bevege seg rundt for alle, uavhengig av funksjonsevne, alder og lommebok, sier hun til Handikapnytt.

Bilde av bussen med rampen ute og døren åpen inn mot rullestolplassen.

BEDRE PLASS: Det er avsatt plass til tre rullestoler i hver buss. De gammeldagse, manuelle lemmene er beholdt som en backup, i tilfelle elektronikken skulle svikte. (Foto: Ivar Kvistum)

Mye gjenstår på holdeplassene

Stav mener de automatiske rampen er et viktig skritt framover. Når rampene kan betjenes med et trykk på en knapp, uten at sjåføren trenger å forlate plassen, blir ombordstigningen mer smidig for alle.

Samtidig erkjenner byråden at Oslo fortsatt ikke er i havn med ambisjonen om universell utforming, heller ikke på samferdselssiden.

– Fortsatt gjenstår et stort arbeid med å gjøre holdeplassene universelt utformet. I tidligere tider manglet bevisstheten om hvor viktig dette er. Derfor må vi sørge for at det tenkes systematisk på universell utforming i alt arbeid med oppgradering, sier Sirin Hellvin Stav.

For lokalkjente i Oslo: Disse rutene skal trafikkeres med de 183 el-leddbussene som Unibuss har kjøpt fra Solaris i Polen: 20, 21, 28, 30, 31, 31E, 34, 37 og 54, samt nattlinjene 11N, 12N, 1N, 2N, 5N og 63N. 

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.