Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Gruppebilde av de nye Barbie-dukkene.
MANGFOLD: Barbie i rullestol og Barbie med protese er begge på plass i 2019 Barbie Fashionistas-serie. (Foto: Mattel Inc.)

Se, Barbie er blitt funkis!

Nå kommer den ikoniske Barbie-dukken både som rullestolbruker og med beinprotese.

Av Ivar Kvistum
Publisert 15.03.2019 21:04

Som 60-åring begynner hun å bli voksen. Og gjennom store deler av sitt liv har hun fått kjeft for å fremme urealistiske kroppsidealer og stereotype bilder om hvordan jenter og kvinner skal se ut og oppføre seg.

Men nå vil Mattel – som står bak Barbie – ha forandring.

Speile mangfold

Selskapet lanserer flere nye varianter av dukken som i større grad skal speile mangfold – og virkeligheten.

De nye dukkene inngår i årets «Barbie Fashionistas»-serie som ifølge CNN World skal treffe butikkhyllene i juni.

– Som merkevare kan vi løfte samtalen om fysiske funksjonsnedsettelser ved å inkludere dem i rekken av motedukker. På den måten kan vi demonstrere et mer mangfoldig syn på skjønnhet og mote, heter det i en uttalelse fra Mattel, som er gjengitt av CNN.

Som merkevare kan vi løfte samtalen om fysiske funksjonsnedsettelser ved å inkludere dem i rekken av motedukker.

Etterspurt og autentisk

Og når den amerikanske lektetøysgiganten insisterer på at de har gjort hjemmeleksa si. De har blant annet samarbeidet med rullestoleksperter for sikre seg at hjelpemiddelet har fått en realistisk utforming.

Mattel opplyser at rullestoler har vært blant det mest etterspurte tilbehøret til Barbie-dukker.

Det skal også komme en versjon av dukkehuset Barbie DreamHouse, med rampe som skal fungere sammen med rullestolen.

Hylles av aktivistene

I USA blir de nye Funkis-Barbiene hyllet av aktivister i funksjonshemmedes organisasjoner.

– Det er symbolsk viktig at et ikon i samfunnet som Barbie nå demonstrerer at det finnes ulike typer mennesker, og at de kan være både vakre og noe barn ønsker å leke med, sier Curt Decker, leder i National Disability Rights Network, til CNN.

Jennifer Laszlo Mizrahi i RespectAbility følger opp:

– Vi ønsker å se oss selv reflektert i kultur, leker, produkter og alt vi omgir oss med. Barbie slutter seg nå til en rekke av sterke selskaper som også forstår at det både er riktig og lønnsomt å inkludere funksjonshemmede.

Barbie slutter seg nå til en rekke av sterke selskaper som også forstår at det både er riktig og lønnsomt å inkludere funksjonshemmede.

Rollemodell i rullestol

Også i markeringen av Barbies 60-årsjubileum har rullestolen fått plass. I forbindelse med jubileet lanseres en serie dukker som hyller utvalgte personer som dukkeprodusenten mener skal fungere som gode rollemodeller for unge kvinner.

Bilde av Barbie-dukken i rullestol.

BARBIE SHERO: Denne dukken er modellert etter rullestolbruker og idrettsutøver Kristina Vogel. (Foto: Mattel Inc.)

Og en av dem er inspirert av den russisk-tyske banesyklisten Kristina Vogel, som ble rullestolbruker etter en alvorlig ulykke på sykkelbanen i 2018.

Hun gjorde ifølge Mattel inntrykk da hun bare tre måneder etter ulykken sto fram i det tyske magasinet Der Spiegel og erklærte at «etter ulykken føler jeg meg fri».

Mattel mener at hun med sin smittende livsglede og gode selvfølelse er en rollemodell i vår tid.

Hun fortjener derfor tittelen «Barbie Shero».

Jenter sakker akterut

Kolleksjonen av forbilder lanseres sammen med en kampanje som skal fremme likestilling mellom kjønnene. I en pressemelding viser Mattel til forskning som viser at jenter allerede i femårsalderen begynner å sakke akterut i forhold til guttene når det gjelder selvtillit og tro på egne ferdigheter. I USA blir denne ulikheten ofte referert til som «The Dream Gap».

Og selv om Barbie gjennom tidene for mange er et symbol på nettopp stereotype kjønnsroller, insisterer Mattel selv på at Barbie er et forbilde for unge jenter:

– Siden 1959 har Barbie inspirert unge jenter. Vi tror på at å utruste jenter fra en tidlig alder kan bidra til å utløse deres fulle potensial, uttaler Barbie-direktør Lisa McKnight i en pressemelding.

Hun viser til at Barbie gjennom årene har hatt mer enn 200 yrker, stilt som amerikansk presidentkandidat seks ganger og reist til månen lenge før Neil Armstrong satte sine mannebein der.

Barbie har for øvrig lansert en dukke i rullestol også en gang tidligere, i 1997. Men den gangen viste det seg at rullestolen ikke passet til noe av det øvrige tilbehøret, ifølge NRK.  Med andre ord: dukkeuniverset var ikke universelt utformet og strøk på inkludering. Og da gikk det som det måtte gå: dukken ble raskt trukket fra markedet.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Husk å velge kategorien «Kjøp og betal» i Vipps.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.