Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Slik kan en Nav-bil se ut
Bilen til Ane Gisholt Gustavsen er ikke som andre tilpassede biler.
– Alt som er lov å gjøre med bilen, kan jeg gjøre. For det er jo min bil, selv om den er kjøpt med støtte fra Nav, sier Ane Gisholt Gustavsen.
Samboerens bilinteresse har smittet over på henne. Så da hun skulle ha ny bil, tenkte hun: «Hvorfor må bilen bare være et fremkomstmiddel fra A til B?» Slik startet dialogen med ombyggeren for å gjøre bilen mer personlig.
– Jeg har utfordret systemet. Ombyggeren var ikke vant til å tenke utenfor boksen, men jeg ville at alt skulle se gjennomtenkt ut og ville ha en klassisk kul bil.
Skinnratt og feite felger
Ane Gisholt Gustavsen presiserer at hun selv har betalt for alt utenom de vanlige tilpasningene, som å kjøpe annet bryterpanel til kappene for heis og dør.
– Jeg ville ikke at de bare skulle borre hull i dashbordet i en helt ny bil!
Standardrattet er byttet ut med et skinnratt.
Felgene er feitere enn standardfelger.
Bakluka har fått vinge.
Foran har hun fått montert en bøyle med tre ekstra lys.
Langs bilen på sidene er det kanalrør med ekstra lys, og over frontlyktene står det «Girl power».
Dessuten har ikke Ane Gisholt Gustavsens bil det vanlige skiltet bakpå som viser at andre må parkere minst tre meter unna.
– Jeg har fått laget et klistremerke av det symbolet, som jeg har festet på et sånn magnetisk L-skilt for øvelseskjøring, og så setter jeg det på bilen når jeg parkerer. Dermed vises det ikke at det er en spesialbil når jeg kjører. For meg er det viktig!
– Hvorfor er det viktig?
– For det er ikke det som definerer meg. Jeg er mye mer enn «hun i rullestol». Og dette er blitt en bil folk legger merke til. Mange blinker med lysene til meg og gir tommel opp!
Motorsport for alle
Nå har hun også deltatt på sin første utstilling, på drifting-arrangementet Natt1mai.
Ane Gisholt Gustavsen er også interessert i motorsport og engasjerer seg for at flere funksjonshemmede skal kunne dyrke interessen. Her får hun god hjelp fra Morten Lyngøy, som driver Lyngøy Motorsport.
– Det begynte med at Ane kom til meg for et par år siden. Hun fortalte om et arrangement hvor de lovet god publikumsplass hvor hun kunne se banen skikkelig, men det skjedde ikke. Jeg er blitt kjent i motorsportmiljøet og ønsker å gjøre motorsporten tilgjengelig for alle, sier Morten Lyngøy.
– Kim Richard Olsen laget en kjempeplass for funksjonshemmede på Natt1mai i fjor. Det satte i gang en bevegelse, med godt tilrettelagte publikumsplasser blant annet på Oslo motorshow. Jeg jobber for at det skal bli en tilgjengelighetsstandard på arrangementene. Bevegelseshemming skal ikke hindre noen i å like bil!
Denne gangen stilte Ane Gisholt Gustavsen selv ut bilen sin på Natt1mai. Det synes Morten Lyngøy er tøft.
– Hun stiller ut sin bil på lik linje med andre. Vi er kommet et steg videre i 2024, sier han.
Kjære leser 🙂
Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.
Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.
Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».
Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.
Tusen takk for ditt bidrag!