Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Kvinne i rullestol og assistent fyller plastkasse med varer til beredskapslager
EGENBEREDSKAP: Ida Hauge Dignes, her sammen med assistent Lina, minner om at assistentene må telle med når du handler til beredskapslageret.

Slik styrker BPA-leverandørene beredskapen

Les hvordan ulike BPA-aktører forbereder vedtakseiere, slik at de er sikret best mulig assistanse i en krisesituasjon.

Helge Olav Haneseth Ramstad
Publisert 27.01.2025 10:55

LES OGSÅ: Mangler plan for funksjonshemmede (lenke).

– Hva gjør dere for å sikre beredskapen til dem som har BPA hos dere?

Medvind Assistanse

– Det viktigste vi kan gjøre, er å sikre bemanningen i assistanseordningene når det kan dukke opp utfordringer. Under koronapandemien ble det mindre krise enn vi forutså. Assistentene steppet inn! Nå har vi også laget et verktøy for å sikre og styrke bemanningen, en bemanningspool som både arbeidsledere og assistenter selv kan velge å være med i, sier Ida Hauge Dignes.

Hun er leder for kommunikasjon og politikk i Medvind Assistanse.

Daglig leder Kristian Sjøseth legger til at de gjør risikovurderinger sammen med hver arbeidsleder i den enkelte BPA-ordning og hjelper dem med å tenke beredskap, blant annet gjennom vernerundene.

– Vi erkjenner at dette er et kontinuerlig forbedringsarbeid.

Stendi Assistanse

– Vi har jevnlige samtaler med våre tjenestemottakere, og i de samtalene snakker vi også om våre beredskapsrutiner og hva vi har myndighet til å gjøre for dem. Parallelt med rådene som kommer fra statlige myndigheter diskuterer vi i ledergruppa hvilke rutiner vi må få på plass, sier Helle Tverfjell, virksomhetsleder BPA i Stendi Assistanse.

Prima Assistanse

– Funksjonshemmede har på lik linje med andre borgere også selv et ansvar for sin beredskap. Vi kan bistå våre kunder med å utarbeide egne beredskapsplaner, og sikre at våre assistenter er kjent med og trygge på hva som skal gjøres dersom det oppstår en uventet situasjon, sier Hege Tegler, kommunikasjons- og markedssjef i Prima Assistanse. 

– Brannvern, førstehjelp og evakuering er en del av den faste oppfølgingen vår. Enkelte elementer i den daglige driften i ordningene er også viktig med tanke på beredskap. Derfor er rekruttering og å best mulig sikre at alle ordninger har nok ansatte er en viktig del av den generelle beredskapen. I administrasjonen har vi beredskapsplaner for både små og store hendelser, og et godt samarbeid på tvers av instanser for å sikre at både assistenter og vedtakseiere er godt ivaretatt om noe uforutsett skulle skje.

Humana

– Vi tar høyde for at man skal kunne drifte BPA-ordningen sin i en situasjon hvor vi ikke kan kommunisere elektronisk og har lagt til rette for at det ligger papirløsninger klare, sier Jon Torp, divisjonsdirektør i Humana.

Uloba

– Vi har en omfattende beredskapsplan som Nemko godkjenner årlig, med tiltak for alt vi kan tenke oss kan oppstå. Vår beredskapsgruppe på 8 personer trener jevnlig på ulike situasjoner og følger opp der det er behov, sier Kåre Hunstad, senior kommunikasjonsrådgiver og leder av Ulobas beredskapsgruppe.

Som et eksempel nevner han flommen i Hallingdal i fjor høst, der de kontaktet Nesbyen kommune og blant annet forberedte dem på behov for båttransport av mat, medisiner og assistenter.

– Det var et eksempel på problemer som kan oppstå til enhver tid og som krever at vi alltid følger med på situasjonen i hele landet.

Mio BPA

– Vi gjør en risiko- og sårbarhetsanalyse ved oppstart av assistanseordningen i samarbeid med arbeidsleder, ut fra hvor omfattende assistansebehovet er, og snakker blant annet om hva de skal gjøre hvis de mangler assistenter og familien ikke kan stille opp, sier daglig leder Nina Bjørum i Mio BPA.

Hun forteller at de også har en tilkallingsbase for slike tilfeller.

– I dialogen med arbeidsleder kartlegger vi også behovet for hjelpemidler.

 

– Hvilke beredskapsråd gir dere til funksjonshemmede med BPA?

Medvind Assistanse

– Følg rådene fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap om egenberedskap, og tell assistentene med i husstanden når du skal beregne hvor stort beredskapslager du trenger, sier Ida Hauge Dignes.

Hun opplyser at Medvind Assistanse har utviklet et system for å bestille ekstra smittevernutstyr til assistentene og få det levert på døra.

– For oss handler det om å gjøre det enkelt for arbeidslederne å tenke beredskap, både når det gjelder utstyr og andre ting, sier Kristian Sjøseth.

I sine råd til arbeidslederne oppmuntrer Medvind til å tenke utover BPA-ordningen og ber dem ta stilling til om de trenger eget nødaggregat ved strømbrudd, om de trenger en manuell evakueringsrullestol og sjekke om dette er noe borettslaget kan skaffe.

– Det gjelder å gi konkrete råd, sier Kristian Sjøseth.

Stendi Assistanse

– Snakk godt med assistentene dine. Tenk gjennom din egen situasjon og de rådene beredskapsavdelingen i din hjemkommune kommer med, og ha en åpen dialog både med familien, BPA-leverandøren og de som er på jobb, blant annet om hvor du skal være og hvem som skal bli med. Vær åpen om utfordringene som kan oppstå.

Prima Assistanse

– Våre beredskapsråd til funksjonshemmede er å sikre at man har tilstrekkelig beredskapslager, også når det gjelder nødvendig medisin og utstyr.  Det er viktig å lage egne beredskapsplaner, slik at assistenter og andre rundt deg vet hva de skal gjøre i ulike situasjoner. Det er nyttig å ha en evakueringsplan, særlig om man bor i bygninger som kan være vanskelig å komme ut av på kort tid – dersom eksempelvis heisen slutter å fungere, sier Hege Tegler. 

Humana

– Vi informerer og minner om å følge de retningslinjene myndighetene gir, blant annet om egenberedskap. Vi ber dem ta høyde for at assistanseordningen skal funke, beregne et større egenberedskapslager enn til en vanlig husstand og ha et større lager enn før av ting du vet du trenger for å få BPA-ordningen til å fungere, sier Jon Torp.

Uloba

– I balansegangen mellom å informere og å skape unødig frykt, har vi holdt rådene våre veldig generelle, men vi kan gi detaljerte råd når en situasjon nærmer seg. Men vi har tidlig minnet arbeidslederne på at de må ta høyde for å være uten strøm og vann i en periode, som nå har økt til en uke, sier Kåre Hunstad.

Mio BPA

– Sørg for å ha nok assistenter i forhold til assistansebehovet ditt, og tenk over hvem du kan spille på hvis du ikke har tilgjengelige assistenter. Noe av det viktigste er å sikre en stabil ansattgruppe med godt arbeidsmiljø, lavt fravær og lav turnover, for å være sikker på å ha nok assistenter tilgjengelig, sier Nina Bjørum.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.