Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Tilstandssjekk på høyskoler
Norges Handikapforbunds Ungdom (NHFU) vil bidra til universell utforming på universiteter og høyskoler. Denne forsommeren har de sjekket tilstanden i Oslo.
– Vi ønsker å finne ut i hvor stor grad universiteter og høyskoler er universelt utformet og finne ut hvor det er rom for forbedringer. Den beste måten å finne ut det, er å snakke direkte med universitetene og høyskolene, sier Mikkel Sibe.
Han er daglig leder i NHFU og har brukt mye av våren på befaringer på universitet og høyskoler i Oslo-området. Han snakker med ledelsen på utdanningsstedene både under og etter befaringen, både for å gi tilbakemeldinger, ta imot tilbakemeldinger og finne ut om det er muligheter for samarbeid. Innspillene tar han med seg tilbake til organisasjonen.
Gamle bygg
– Etter befaringen snakker jeg med arbeidsutvalget og sentralstyret om hva vi har funnet og om det er noen måte NHFU eller Norges Handikapforbund kan jobbe videre med utfordringene.
Handikapnytt fulgte Mikkel Sibe på befaringen på Oslo Met i mai. Prosjektleder ved eiendomsavdelingen Ida Blaaflat Brevik og senriorrådgiver for tilrettelegging Eva Marie Ballo viste rundt i flere av undervisningsbyggene.

befaringen med Eva Marie Ballo (i midten) og Ida Blaaflat Brevik.
– Jeg fikk en grundig innføring i hvordan de jobber med ulike problemstillinger og fikk snakke med studentene i arbeidsutvalget der. Jeg fikk et godt inntrykk, men det vil alltid være forbedringsmuligheter alle steder.
Ida Blaaflat Brevik synes det er fint å bli minnet på ansvaret for universell utforming og se både hva som fungerer godt og hva som ikke fungerer.
– Vi fikk sett at det er en glidende overgang i et byggeprosjekt: Når er det ferdig? Hvem tar over? Som i A-sonen, hvor det ikke var automatiske døråpnere der det nettopp har vært byggesone. Men nå kommer døråpnerne snart på plass!
En av utfordringene ved Oslo Met er ifølge Ida Blaaflat Brevik at de leier all bygningsmasse der mye er av eldre standard, og å få alt opp til dagens TEK-krav.
Tilrettelegging av studiehverdag
– Det er fint å få tilbakemeldinger på ting som må retts, så vi får meldt det inn, sier Eva Marie Ballo.
– Siden vi har flere gamle bygg, må vi noen ganger gjøre individuelle tilpasninger, men det er ofte relativt enkle tiltak som en rampe eller å plassere et bord fremme i auditoriet.
Eva Marie Ballo jobber med tilrettelegging i studiehverdagen, som for noen kan handle om mer digital undervisning, å strekke studiet over lengre tid eller mer fleksibilitet i arbeidskrav når fristene er korte.
– Vi strekker oss så langt vi kan, men ved mange profesjonsstudier er det for eksempel større krav om fremmøte, forklarer hun.
– I tilrettelegging av undervisning har vi et stykke å gå, men vi ønsker at alle som underviser, tar initiativ og viser smarte grep.
Mikkel Sibe ser for seg at befaringene kan danne grunnlag for en helhetlig strategi for universitet og høyskoler eller for en felles kunnskapsbank der læresteder kan dele kunnskap og inspirere hverandre til løsninger for universell utforming.
Både ansatte i NHFU og NHF og tillitsvalgte blir invitert til å delta på befaringene.
– Men det er ikke alltid noen har kapasitet til å bli med. Derfor er det jeg som har tatt de fleste befaringene, sier Mikkel Sibe.