Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Montasje med bilde av et Widerøe-fly med propellen i forgrunnen og innfelt portrett av Tobias Mitterschifftaler.
FORTVILER: Tobias Mitterschifftaler syns det er diskrinerende at han ikke får bestemme selv om han behøver ledsager på fly. (Foto: Widerøe og privat)

Tobias (23) krever å få slippe ledsager på flyet – vil ta risikoen selv

Tobias Mitterschifftaler (23) har ikke råd til å besøke familien så ofte som nødvendig etter at faren hans døde. Widerøe tviholder på reglene om at en som ikke kan evakuere seg selv, må ha med ledsager for egen regning.

Av Stine Slettås Machlar
Publisert 19.03.2021 10:35

– Det er diskriminerende at jeg ikke får lov til å ta valg på mine egne vegne. Jeg burde selv få bestemme om jeg ønsker å ha med ledsager på fly eller ikke, sier Tobias Mitterschifftaler, som bruker rullestol.

Reglene om krav til ledsager ble satt av den internasjonale luftfartsmyndigheten EASA 2016, og krever blant annet at en person må ha med ledsager dersom man må ha hjelp til å finne nødutgangen. (Se faktaboks for alle årsaker.)

– Jeg tenker at sjansen for at noe skjer er veldig liten. Og om det først skjer, så tror jeg ikke folk sier okei hasta la vista du får bare sitte her. Noen kommer på en eller annen måte å hjelpe til om det oppstår en nødsituasjon, sier Mitterschifttaler.Han ønsker å kunne få bestemme selv, på samme måte som alle flypassasjerer som ikke har nedsatt funksjonsevne.

– Det er en jo en risiko å sette seg på et fly om man har en funksjonsnedsettelse eller ikke. Men man tar den risikoen på egenhånd, man bestemmer selv at man tar den risikoen. Men for vår del som sitter i rullestol som må ha hjelp, blir påtvunget noe du selv vet du ikke trenger.

I disse tilfellene må du ha med ledsager på fly:
  • Det er krav om å medbringe egen ledsager dersom du ikke oppfyller punktene:
  • Løsne setebeltet
  • Finne frem og ta på deg flytevesten
  • Komme deg til nødutgang
  • Ta på deg en oksygenmaske
  • Følge sikkerhetsannonsering og instruksjoner ved en nødsituasjon
  • Trenger medisinsk assistanse
  • Du trenger også ledsager når:
  • Du har behov for hjelp under bakkestopp, til f.eks. medisinsk assistanse og hjelp under toalettbesøk.
  • Har nedsatt mental funksjonsevne eller en psykisk utviklingshemning som krever assistanse.
  • Kilde: Widerøe

Dobbel kostnad

Tobias Mitterschifftaler bor i Trondheim, mens familien hans er bosatt i Lofoten. For å komme seg på besøk, må han ta to fly. Først fra Trondheim til Bodø med SAS, så med Widerøe den siste etappen.

Å måtte ha med ledsager gjør reisen dobbelt så dyr.

–  Faren min gikk nylig bort. Derfor ønsker jeg å bruke mer tid med familien.  Tidligere har jeg svelget den kamelen  de er å betale dobbelt, siden det har vært snakk om tre–fire ganger i året. Men nå vil jeg hjem en gang i måneden, og da blir kostnadene til ledsager en belastning, sier Mitterschifftaler til Handikapnytt.

Det var Lofotposten som først omtalte saken.

– Jeg har rett og slett ikke økonomi til å dra hjem så ofte som jeg ønsker dersom jeg må betale det dobbelte hver gang. I tillegg er det upraktisk å må ha med seg noen, forklarer han.

Må begrense hjemreiser

23-åringen har assistenter i Trondheim, men få av dem har mulighet til å være borte lenge av gangen. Så enten må han dra på kortere turer eller la assistentene reise frem og tilbake, for så å reise å hente ham igjen. Det blir enda dyrere.

– Det er idiotisk at jeg må ha følge når jeg er villig til å frita flyselskapet for ansvaret dersom en nødssituasjon skulle oppstå. Jeg gjør dette på egen risiko og skulle det skje noe er det meg det går utover, men det er visst ikke Widerøe enig i.

Jeg har rett og slett ikke økonomi til å dra hjem så ofte som jeg ønsker dersom jeg må betale det dobbelte hver gang. I tillegg er det upraktisk å må ha med seg noen.

Selv har han tatt kontakt med både Widerøe og SAS på e-post for å spørre om mulighet for unntak til ledsager.

– SAS sier det er greit så lenge flyturen er under fire timer  og jeg ikke trenger hjelp på selve flygningen. Noe jeg ikke gjør, mens Widerøe bare viser til regelverket, sier Mitterschifftaler.

Flyturen fra Trondheim til Bodø er på om lag 45 minutter. Fra Bodø til Lofoten tar turen omtrent 20 minutter.

Widerøe:  – Av hensyn til andre passasjerer

Handikapnytt har sett Mitterschifftalers e-postkorrespondanse med begge flyselskapene.

– Dette er det regelverket som det internasjonale luftfartssmyndighetene har satt, og det er vi pliktige til å forholde oss til. Jeg aner ikke hvordan SAS kant vurdere annerledes, men vi forholder oss til regelverket, sier kommunikasjonssjef i Widerøe Catharina Solli til Handikapnytt.

Selv om Mitterschifftaler fritar flyselskapet for ansvar ved en eventuell nødsituasjon, sier Widerøe at det blir feil ovenfor de andre passasjerene.

– Et fritak ser kanskje greit ut på papiret, men om en nødsituasjon skulle oppstå er det helt menneskelig å bistå likevel, både av flypersonell og andre passasjerer. Det vil kunne hindre en rask evakuering, sier Solli.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.
Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?

Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Du kan også bruke kontonummer 8200.02.03277. Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.