Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Detaljfoto av person i rullestol som ser ut fra terminalbygningen mot et parkert fly.
HELE VEIEN: En koordinert assistansetjeneste skal dekke hele reisen, uansett transportmiddel. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix)

Tog, fly eller buss – fremtidens assistanse skal dekke hele turen

Uansett om du trenger assistanse på fly, tog eller buss skal du kunne henvende deg samme sted og få en tjeneste som er koordinert mellom ulike transportmidler.

Ivar Kvistum
Publisert 19.05.2020 11:00

Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å utrede mulighetene for en felles ordning for bestilling av assistanse.

Ideen er å gjøre det enklere for passasjerene.

– Vi må sikre reisende med spesielle behov et godt transporttilbud, slik at alle skal få mulighet til å delta i samfunnet, uttaler samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding fra departementet.

For tungvint

Hareide konstaterer at mange i dag opplever at det er for tungvint å bestille den assistansen de trenger.

I dag er det slik at de ulike kollektivtransportmidlene har sine egne ordninger, og de er ikke samkjørt.

– Mange kan i dag oppleve det som tungvint å organisere sin egen transport i hverdagen. Vi tar nå initiativ til at det skal etableres et enkelt kontaktpunkt for reisende som har behov for assistanse, uttaler statsråden.

Oppgaven med å koordinere de ulike assistanseordningene skal dermed flyttes fra den reisende til den nye tjenesten.

Hareide ser for seg en tjeneste som skal være kontaktpunkt for å bestille assistanse gjennom hele reisen fra a til b:

– Oppgaven med å koordinere de ulike assistanseordningene skal dermed flyttes fra den reisende til den nye tjenesten, sier han.

Viktig tjeneste

Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag å utrede mulighetene for en felles ordning for bestilling av assistanse. De skal samarbeide med både Statens vegvesen og Avinor.

Departementet vil at aktørene i toggruppa for universell utforming skal bli spurt til råds i arbeidet. Der er de ulike organisasjonene av funksjonshemmede med, blant annet Norges Handikapforbund.

– Det er bra at de nå utreder dette, for assistansetjenesten er viktig for mange, sier Kristian Lian til Handikapnytt.

Han har fram til nå vært Handikapforbundets representant i toggruppa.

Det er bra at de nå utreder dette, for assistansetjenesten er viktig for mange

I tildelingsbrevet til Jernbanedirektoratet skriver departementet at Entur AS vurderes som mest aktuell for tjenesten, men at alternativer også bør utredes.

Entur er et statseid selskap som ble opprettet i 2016 for å overta driften av NSBs billettsystemer. I dag selger Entur billetter til hele jernbanesektoren og tilbyr reiseplanlegging for kollektivtransport i hele Norge.

På tvers av transportsektorene

Ifølge pressemeldingen har behovet for en samordnet assistansetjeneste vært etterlyst i møter i Samferdselsdepartementets kontaktforum for universell utforming.

I Handlingsplan for kollektivtransport fra 2018 er også en slik felles assistansetjeneste beskrevet.

Ifølge planen er det i dag assistanseordninger ved alle lufthavner, på utvalgte jernbanestasjoner og tre knutepunkter for buss.

«Koordinerte assistanseordninger og en mulig felles bestillingsordning for assistansetjenestene for de ulike transportmidlene, vil gjøre det enklere for passasjerer å gjennomføre en reise på tvers av transportsektorene», heter det i handlingsplanen.

Jernbanedirektoratet har frist til 15. desember med å levere det første utkastet til en plan for den nye tjenesten.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.