Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Gruppebilde ved ingangen til departementet.
KLAR TIL AVGANG: Delegasjonen fra FFO og NHF på vei inn til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foran fra venstre: NHF-leder Tove Linnea Brandvik, FFOs spesialrådgiver Cato Lie og NHF-nestleder Magnhild Sørbotten. Bak: NHFs generalsekretær Bjarne Kristoffersen og FFOs styreleder Eva Buschmann. (Foto: Ivar Kvistum)

Toget inn til samferdselsministeren

For første gang møttes funksjonshemmede og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ansikt til ansikt for å snakke om de utilgjengelige fjerntogene han har kjøpt.

Ivar Kvistum
Publisert 11.08.2023 22:27

Litt før klokka 13.00 fredag toget delegasjonen fra Norges Handikapforbund (NHF) og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) inn svingdøren til Samferdselsdepartementet i Oslo.

De hadde en avtale med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) for å fortelle ham ansikt til ansikt hvorfor de mener de nye fjerntogene han har kjøpt, vil gi landet nye 40 år med utilgjengelige togtilbud.

Protester og kritiske spørsmål

Siden det i mai ble kjent at Norske Tog – statsselskapet som kjøper og drifter togene på det norske jernbanenettet – har kjøpt nye fjerntog som ikke er universelt utformet, har protestene og debatten rast.

Ikke bare har funksjonshemmedes organisasjoner tatt kraftig til motmæle, men på Stortinget krever et flertall på sju partier – alle unntatt regjeringspartiene – svar på hvordan dette kunne skje.

Konstruktivt møte

Så på slutten av en uke der både jernbanestrekninger, riksveier og europaveier på hele Østlandet sto under vann, fant samferdselsministeren tid til å møte funksjonshemmedes organisasjoner for å snakke om tog.

Han hadde med seg statssekretæren sin og flere fagfolk fra Samferdselsdepartementets banedivisjon.

Portrett

LYTTET: Det var en lyttende samferdselsminister Jon-Ivar Nygård som møtte FFO og NHF. (Foto: Fredrik Nauman, Felix Features)

– Det var et konstruktivt møte. Vi opplevde en statsråd som var lyttende og søkte løsninger. Han var interessert i å høre hvorfor saken er viktig for oss og hva vi mener må gjøres, sier Magnhild Sørbotten til Handikapnytt etter møtet.

Hun er nestleder i NHF og leder i organisasjonens samferdselsnettverk. Hun stilte på møtet sammen med forbundsleder Tove Linnea Brandvik og generalsekretær Bjarne Kristoffersen. Fra FFO stilte styreleder Eva Buschmann og seniorrådgiver Cato Lie.

Så bra som mulig

Men selv om statsråden lyttet, er det klart at det omstridte togkjøpet går som planlagt; det er ikke snakk om å stanse prosessen for å finne en annen leverandør og andre tog.

I stedet signaliserte Jon-Ivar Nygård tydelig at det er viktig å sørge for at den valgte løsningen blir så bra som mulig, også når det kommer til tilgjengeligheten, både inne på toget og for å komme seg på og av.

– Nygård vil sende brev til Norske Tog der han gir klare signaler om at vi skal involveres langt bedre i utformingen av togsettene, sier Magnhild Sørbotten.

Vi får ikke de togene vi har ønsket oss, men jeg tror vi kom så langt som det i dagens møte var politisk og kontraktsmessig mulighet for.

Magnhild Sørbotten ved inngangsdøren til departementet.

REELL MEDVIRKNING: – Vi får ikke de togene vi har ønsket oss, men jeg tror vi kom så langt som det i dagens møte var politisk og kontraktsmessig mulighet for, sier Magnhild Sørbotten, nestleder i Norges Handikapforbund, etter møtet med samferdselsministeren. (Foto: Ivar Kvistum)

Likestilte og likeverdige togkunder

For selv om togene er valgt, signaliserte statsråden at informasjonen han har fått tilsier at det fortsatt er mulig å gjøre mye for at de skal bli bedre.

– Vi må formidle tydelig til Norske Tog hva som er nødvendig å få til for at vi skal være likestilte og likeverdige togkunder. Det blir særlig viktig at vi skal kunne komme oss rundt i hele toget med rullestol eller rullator, både mellom seteradene og mellom vognene. Vi skal ha tilgang til alle togets funksjoner – som familievogn, reclinerstoler, komfortvogn og så videre. Vi må kunne reise sammen med andre uten å bli henvist til segregerte løsninger, sier Sørbotten.

Reell medvirkning

Alt dette kan være mulig å få til med de togene som faktisk er valgt, slik hun tolker signalene fra møtet med statsråden. I så fall er det trinnfri av- og påstigning ved 76 centimeters plattformhøyde som gjenstår, i hvert fall ved noen innganger Magnhild Sørbotten håper samarbeidet med Norske Tog vil vise at også dette kan være mulig.

Hun understreke at det må være reell medvirkning fra NHF og FFOs side i prosessen med å utforme togene.

Tydeligere signaler

Hun konkluderer slik:

– Vi får ikke de togene vi har ønsket oss, men jeg tror vi kom så langt som det i dagens møte var politisk og kontraktsmessig mulighet for. Samtidig oppfatter vi at statsråden vurderer å sende tydeligere signaler til transportsektoren om hva man forventer av universell utforming. Det vil være viktig til neste gang, sier hun.

Sørbotten understreker at organisasjonene fortsatt vil følge nøye med:

– Vi kommer fortsatt til å følge denne saken svært tett framover, både når det gjelder fjerntogene og hvordan statsråden signaliserer viktigheten av universell utforming, sier hun.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.