Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Vil inkluderes i det grønne skiftet
NAV må være proaktive for å sikre at den nye bilavtalen som kommer på plass om et år, inkluderer el-biler, mener Freddy Ulvseth, leder i NHF Agder.
– Gruppe 2-biler, som i vesentlig grad er såkalte kassevogner og kjører på fossilt brensel, er mye dyrere i drift enn elbiler. Så for brukerne betyr elektriske drivlinjer både at man kan delta på det grønne skiftet og spare penger på bilholdet, sier Freddy Ulvseth i Norges Handikapforbund Agder.
Startskuddet må gå nå
Freddy Ulvseth er kritisk til at NAV ikke har fokusert mer på elektrifisering av såkalte på-sitter-biler, som ikke krever så store ombygginger.
-Jeg synes NAV i det minste bør starte med å tilby elektriske alternativer, slik at de legger til rette for at selskapene som driver ladestasjoner får fart i sitt arbeid med å utvikle universelt utformede ladestasjoner. Hvis NAV hadde el. alternativer til de «lettere» brukerne, så får systemene rundt tid til å teste ut løsninger og tilpasse seg.
Bråstopp for det grønne skiftet
Den nye NAV-avtalen for gruppe 2-biler skulle vært på plass nå, altså første november, men nåværende avtaleperiode er forlenget med ett år til 2025, ifølge NAV. Det betyr at brukerne må leve med det sortimentet som er tilgjengelig på den nåværende avtalen. Det vil si at det ikke finnes elbil-alternativer. I en e-post sier NAV dette om prosessen videre:
– Vi bekrefter at avtalen for biler i gruppe 2 nylig ble forlenget frem til 1.11.2025. Vi har startet arbeidet med ny anskaffelse for biler i gruppe 2, og tar sikte på å ha ny avtale på plass 1.11.2025. Anskaffelsen er i en tidlig fase. Vi kartlegger nå markedets muligheter for å kunne tilby større personbilregistrerte biler, som er egnet for ombygging, uavhengig av drivlinje. Dette betyr også at vi kartlegger elektriske biler som er egnet for ombygging.
NAV poengterer at de ønsker å ta i bruk ny teknologi, men at dette avhenger av at bilene dekker brukernes behov og at produsentene åpner opp for modifikasjoner på bilene.
Kjøpte for egne penger
Freddy Ulvseth fullroser sin Mercedes EQv, og skulle gjerne ønske at flere kunne få tilgang til denne eller lignende biler.
– Jeg fikk ikke støtte til gruppe 2-bil, fordi jeg har en inntekt som ekskluderer meg fra denne ordningen, samt at jeg er for flink til å gå. Men jeg tenkte at elbil skal jeg ha, og kjøpte Mercedes EQ-en for egne penger. Det har jeg ikke angret på. Den er utrolig komfortabel og billig i drift. Mercedes e-Vito og EQv har ladeporten foran på hjørnet. Her er karosseriet og det meste likt som på den nyeste Vito og V-Class serien. Bare drivlinjen er endret, fremholder Freddy.