Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

En henslengt elsparkesykkel på et fortau. I bakgrunnen kommer en mann gående med to handleposer.
FARLIGE KONFLIKTER: Fortauet må være for gående og ikke for elsparkesykler, mener Blindeforbundet og Trygg Trafikk. (Arkivfoto: Ivar Kvistum)

Strengere, men ikke strengt nok, mener Blindeforbundet og Trygg Trafikk

Blindeforbundet og Trygg Trafikk krever gjentar kravet om forbud mot elsparkesykler på fortau.

Handikapnytt
Publisert 25.05.2022 10:31

Fra 15. juni blir det strengere regler for elektriske sparkesykler i trafikken:

  • Den alminnelige promillegrensen på 0,2 skal gjelde også for ruspåvirket kjøring med små elektriske kjøretøy.
  • Aldersgrense på 12 år.
  • Påbud om bruk av hjelm for barn under 15 år.
    Små elektriske kjøretøy omklassifiseres fra «sykkel» til «motorvogn».
  • I tillegg vil små elektriske kjøretøy omfattes av bilansvarsloven, og må ha ansvarsforsikring. Denne endringen vil gjelde fra 1. september 2022 for utleide kjøretøy og fra 1. januar 2023 for privateide kjøretøy.

Bakgrunnen for innskjerpingen er de mange ulykkene og med disse små kjøretøyene som de siste årene har satt sitt preg på gatebildet i flere norske byer.

Funksjonshemmedes organisasjoner – anført av Handikapforbundet og Blindeforbundet – har dessuten protestert sterkt og lenge mot at sparkesyklene ødelegger framkommeligheten og skaper farlige situasjoner for syns- og bevegelseshemmede.

Derfor har organisasjonene krevd et forbud mot elsparkesykler på fortau.

Sårbar trafikantgruppe

Blindeforbundet gjentar nå dette kravet, samtidig som organsiasjonen hilser de øvrige innskjerpingene velkommen.

– Fortau er etablert og ment for gående. Gående er en sårbar trafikantgruppe som består av barn og eldre, svaksynte, blinde eller mennesker med andre funksjonsnedsettelser, sier leder i Norges Blindeforbund Terje Andre Olsen, i en pressemelding.

Han imøtegår argumentet om at elsparkesykler må få kjøre på fortauet fordi det er for farlig å bruke dem i veibanen.

– Hvis det er så farlig at de ikke kan brukes i trafikken, så mener vi at elsparkesykler ikke er nødvendig for å få et samfunn til å fungere, sier han.

Olsen er samtidig glad for at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) fortsatt vurderer et fortausforbud.

Trygg Trafikk: – Fortau er for gående

Også Trygg Trafikk skulle ønske at fortausforbud var blant regelendringene som nå trer i kraft.

– Fortau er etablert og ment for gående. Gående er den mest sårbare trafikantgruppen og de må sikres bedre vern gjennom innføring av forbund mot bruk av fortau for disse kjøretøyene, sier Ann-Helen Hansen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, i en pressemelding.

Hun peker på at dette allerede er innført i flere europeiske land, i tråd med EUs anbefalinger.

– Vi håper at norske myndigheter følger etter, sier hun.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.