Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Norwegian-fly og Beryl Nordhus innfelt
INGEN FLYTUR Beryl Nordhus reiser med mørke briller og støydemping for å begrense inntrykkene og belastningen. Men denne gangen fikk hun ikke reist, fordi hun ikke fikk med den lille, sammenleggbare el-rullestolen Eloflex. Nå vil Norwegian endre reglene sine. (Foto: Norwegian og privat)

Ble nektet å få med rullestolen på flyet – nå vil Norwegian endre reglene

Beryl Nordhus kom seg aldri til Tromsø. Hun fikk ikke med rullestolen fordi det var for kort tid mellom flyene da hun måtte bytte på Gardermoen. Nå varsler Norwegian endringer.

Georg Mathisen
Publisert 10.11.2022 12:54

– De sier det er for kort connection på Gardermoen, sier Beryl Nordhus.

Hun møtte veggen da hun skulle fly fra Kristiansand til Tromsø med Norwegian.

– Jeg har reist med min sammenleggbare rullestol fra Eloflex hos både Widerøe og SAS uten problemer, understreker hun.

Beryl Nordhus har ME og er avhengig av rullestolen på lengre turer utenfor hjemmet.

– Jeg må skjerme meg for belastninger. Ved for høy belastning risikerer jeg forverring av sykdommen, forklarer hun.

Jeg har reist med min sammenleggbare rullestol fra Eloflex hos både Widerøe og SAS uten problemer.

Eloflex L
  • Vekt: 28 kg
  • Maksimal brukervekt: 120 kg
  • Maksimal Hastighet: 6,5 km/t
  • Batterivekt: 1,6 kg
  • Leverandør: Hjelpemiddeleksperten

Liten og sammenleggbar

Til reise har hun skaffet seg en sammenleggbar Eloflex elektrisk rullestol. Handikapnytt har fortalt tidligere om hvordan den har hjulpet andre på flytur – blant annet reddet den bryllupsreisen til Bjarni Dagbjartsson og Hanne Johnsrud Fjellheim. Nå er slike sammenleggbare elektriske rullestoler også med i det nye Nav-anbudet som trer i kraft i mars.

Fra andre flyselskaper er Beryl Nordhus vant til at hun kan bestille billett, melde inn at hun skal ha med seg rullestolen og sende inn bevis på at batteriene på rullestolen er godkjent på flyturen. Av og til blir det litt diskusjon, men det har løst seg.

Eloflex-stol

STOLEN: Det var en slik stol, Eloflex, Beryl Nordhus ikke fikk med seg da hun skulle fra Kristiansand til Tromsø med Norwegian.

Fikk kjeft

På tromsøturen, derimot, ble det problemer med både stolen og kundekontakten.

– Først fant Norwegian ut at batteriene er for store, selv om de er godkjent og jeg la med dokumentasjon. Så kunne jeg ikke kommunisere: Jeg måtte gå inn og registrere en klage for å få lov til å kommunisere med dem. Det er lagt opp så tungvint at du må ha bra overskudd for å komme i kontakt, sukker Nordhus.

Det er lagt opp så tungvint at du må ha bra overskudd for å komme i kontakt.

Så fikk hun beskjed om at hun ikke fikk ta med rullestolen fordi det var for kort overgangstid mellom flyene på Gardermoen.

– De tilbød å booke meg om til en reise med seks timers ventetid på Gardermoen. Det er helt uaktuelt for meg. Så lang ventetid og reisetid vil føre til at jeg risikerer en alvorlig forverring av sykdommen, sier hun.

eloflex-stol lagt sammen

REISEKLAR: SLik ser stolen ut når den er lagt sammen.

– Etter litt frem og tilbake sa jeg til slutt – på engelsk, for det fantes ikke norsk kundeservice – at jeg tok risken selv på å få den med meg. Da roet de seg, men så ringte det et sint menneske og sa at de nektet meg å reise. Jeg kunne komme med en manuell rullestol, men jeg fikk ikke komme med rullestolen min, forteller Nordhus.

90 minutter overgang

Hun ble presentert for en klausul som sier at hvis du reiser med elektrisk rullestol og du trenger å bæres inn i kabinen, så må flyselskapet ha minst 90 minutter.

Dermed måtte hun avlyse hele turen.

– Jeg ble akutt sykere av stresset rundt dialogen med Norwegian, sier hun og er fortvilet over stivbente regler.

– Det samme reglementet gjelder alt fra min lille Eloflex som veier 24 kilo når jeg har tatt ut batteriene, til dem som trenger rullestol hele veien på kanskje 100 eller 200 kilo. Jeg kunne komme med en manuell rullestol, men det kan jeg ikke bruke. De manuelle rullestolene er større enn min Eloflex når de er lagt sammen, og jeg tror noen av dem også er tyngre. For meg gir ikke dette noen mening, sier Nordhus.

Beryl Nordhus med rullestol i bakgrunnen

LITEN: Beryl Nordhus fikk ikke med en liten, elektrisk rullestol ( i bakgrunnen) – men hun kunne ha fått med en mye større manuell. (Foto: Privat)

Kjente ikke til rullestolen

Når Handikapnytt tar opp saken, viser det seg at det ikke gir mening for Norwegian selv, heller – flyselskapet var ganske enkelt ikke klar over at det finnes slike rullestoler.

– Vi har ikke vært kjent med at det nå finnes så små og lette elektriske rullestoler tilgjengelig og vil på bakgrunn av dette se på muligheten for å endre våre vilkår, skriver senior kommunikasjonsrådgiver Anna-Lena Nordling i en epost.

Vi har ikke vært kjent med at det nå finnes så små og lette elektriske rullestoler tilgjengelig og vil på bakgrunn av dette se på muligheten for å endre våre vilkår.

Hun bekrefter at Norwegian har 90 minutter mellom avgangene i vilkårene våre for å håndtere elektriske rullestoler.

– Elektriske rullestoler kan være svært tunge og har en størrelse som krever ekstra utstyr for bakkemannskapene å håndtere. For å sikre at dette viktige mobilitetsutstyret ikke blir skadet eller forsinket, trenger vi ekstra tid for å sikre optimal håndtering, sier Nordling.

Nå varsler Norwegian altså endringer.

– Det var leit å høre at reisen ikke gikk som planlagt for denne passasjeren. Vi jobber hele tiden med å gjøre informasjon for reisende så tydelig og så lett tilgjengelig som mulig, uttaler Anna-Lena Nordling.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.