Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Nytt Nav-anbud åpner for høyere fart og sammenleggbare el-rullestoler
Elektriske rullestoler som kan legges sammen og stoler som kan gå i 15 km/t. Begge deler er med i Navs nye anbud.
Fristen for innlevering av tilbud på Navs neste rammeavtale for elektriske rullestoler nærmer seg.
I hovedsak er det to store nyheter på den kommende Nav-avtalen, som består av 28 poster.
Avtalen inkluderer sammenleggbare og delbare elektriske rullestoler og en post for rullestoler med maksimal hastighet på 15 km/t.
Fra gangfart til joggefart
Etter en lang prosess er det nå klart at det åpnes for rullestoler med maksimal hastighet på 15 km/t, mot den nåværende grensen 10 km/t.
Dette vil i praksis dreie seg om skutere, altså rullestoler til utendørs bruk med manuell styring. For personer med lang avstand til butikken, eller andre gjøremål, innebærer dette en positiv endring. Fra å kjøre i gangfart kan man nå øke på til lett joggefart. Det er en viktig nyhet, selv om de fleste postene fortsatt holder seg til 10 km/t-grensen.
Les mer om den nye fartsgrensen: ENDELIG KAN ANDREAS (18) SETTE OPP FARTEN PÅ RULLESTOLEN SIN
I en e-post sier seksjonssjef Christian Lupke i Nav anskaffelser at det har tatt tid å åpne for rullestoler som går i 15 km/t på grunn av endringer i forskrifter i Vegtrafikkloven. Men nå er det ryddet opp i dette.
– Høsten 2021 ble forskrift om kjørende og gående i trafikk endret. Maksimal hastighet for rullestoler ble økt fra 10 km/t til 15 km/t. Anskaffelsen omfatter derfor elektriske stoler for utendørs bruk med maksimal hastighet på 15 km/t, skriver Lupke.
Lett og reisevennlig
En nyhet som ikke finnes på nåværende avtale, er produktkategorien sammenleggbare, eller delbare elektriske rullestoler.
Eloflex, som har vært presentert i Handikapnytt tidligere, er et eksempel på slike reisevennlige stoler som ikke har vært på avtale frem til nå.
Les mer om Eloflex-stolen: SAMMENLEGGBAR ELEKTRISK RULLESTOLNYHET REDDET BRYLLUPSREISEN
Vi kan forvente flere modeller i denne kategorien på den nye Nav-avtalen. Dette åpner nye muligheter og bruksområder, særlig for deg som trenger å avlaste en redusert gangfunksjon med en elektrisk rullestol når du er ute på farten.
– Vi ser at elektriske rullestoler er under utvikling og har åpnet opp for at det skal være mulig å tilby nye rullestoler, som for eksempel sammenleggbare, eller delbare rullestoler som det er mulig å transportere i en personbil, skriver Christian Lupke til Handikapnytt.
– Anskaffelsen har også fokus på barn, og vi håper å få et godt spekter av rullestoler til denne brukergruppen, legger han til.
- Navs formidling av tekniske hjelpemidler for funksjonshemmede gjennom hjelpemiddelsentralene bygger på et system med rammeavtaler for ulike produkttyper.
- Avtalene med leverandørene inngås for to år av gangen, ofte forlenget til fire år, etter en anbudsprosess.
- Avtalene er rangert og prioritert innenfor hver kategori og hver post. Det høyest prioriterte produktet skal vurderes først og velges hvis det ikke er gode grunner for noe annet.
- Det er også mulig å søke om hjelpemidler som ikke er på avtale gjennom en dispensasjonsordning.
Må smøre deg med tålmodighet
Selv om fristen for innsendelser av tilbud løper ut til sommeren, er det et langt lerret å bleke før de nye produktene blir tilgjengelig for sluttbrukerne.
Nav trenger høsten på å gjennomgå tilbudene, og den kommende avtalen forventes å tre i kraft i 15. mars 2023.
Åpner for innovasjon
Handikapnytt har vært i kontakt med flere som etterlater inntrykk av at leverandørene er positive til prosessen rundt den nye anbudsinnbydelsen.
Markedssjef Christine Arenås i Sunrise Medical AS oppsummerer det på denne måten:
– Slik anbudet er utformet, gir det åpning for flere tilbydere og innovative løsninger. Dette sikrer et fremtidig produktutvalg tilpasset de ulike behovene vi vet finnes innenfor disse segmentene..
Hun er glad for at Nav i stor grad unngår å sette detaljerte krav til tilbehør ut over det helt innlysende for enkelte poster, som maksimal setehøyde, ledsagerstyringer og alternative seteløsninger.
– Dette er bra. På denne måten oppnår Nav at flere leverandører kan tilby sine hovedprodukter, noe som bidrar til å opprettholde en sunn konkurranse, mener Arenås.
***
Oppdatering 23. juni 2022: Nav bekrefter at fristen er utsatt fra 1. juli kl. 12.00 til 11. juli. Årsaken er at det er gjort en mindre endring av et punkt i rammeavtalen.
Kjære leser 🙂
Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.
Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.
Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».
Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.
Tusen takk for ditt bidrag!