Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Toppfart-test på racingbanen

Nå er el-rullestoler med topphastighet 15 km/t leveringsklare i Norge. Handikapnytts testlag dro på gokart-banen for å sjekke forskjellen på gammel og ny toppfart i praksis. Klikk på videoen over for å se.


Den nye el-rullestolavtalen inkluderer seks modeller med topphastighet på 15 km/t.

Hastigheten er 50 prosent høyere enn 10 km/t-stolene, noe som stiller nye krav til tekniske spesifikasjoner og brukernes kjøremestring.

Handikapnytt lot testlaget kjenne på fartsfølelsen i trygge omgivelser hos til Harald Huysman Karting på Alnabru i Oslo.

Klar, ferdig, kjør!

Første runde med testkjøring var med Medema Minicrosser X1 4W 10 km/t og den nye Medema Minicrosser 4W X2 med maksimal hastighet på 15 km/t. Begge har manuell styring. Minicrosser X2 15 km/t kan også leveres i en juniorutgave, men den tok vi ikke med i prøvekjøringen.

Selv om de to Minicrosserne ser like ut, har de forskjellige motorer og også ulike funksjonsdetaljer.

Den store forskjellen så man da testpilotene Terje Rafdal og Inger-Lise Kristiansen ga gass ved start. Rafdal kjørte X2 15 km/t-modellen og la Kristiansen bak seg fra første sekund. Han suste elegant gjennom svingene og kunne notere seg klasseseier med klar margin.

De to i hver sin minicrosser på banen.

LIKER FART: Testpilotene Inger-Lise Kristiansen og Terje Rafdal på hver sin versjon av Medema Minicrosser. I videoen under er det ganske opplagt hvem som kommer først til mål.

– Dette var gøy. Jeg har riktignok en Porsche Carrera 911 GTS og en Porche 911 GT3 i garasjen, men Minicrosseren med 15 km/t-hastighet imponerte, den satt som en klegg på banen gjennom svingene, oppsummerte Terje med et smil, vel over målstreken.

Inger-Lise Kristiansen var like blid der hun kom inn som nummer 2 med 10 km/t-modellen, men er svært begeistret over muligheten til å kunne kjøre fortere.

– Dette viser hva hastigheten betyr i praksis. Jeg liker fart, og kunne godt ha prøvd meg på høyere hastighet. Det hadde kommet godt med når jeg kjører på sykkelstier og andre steder som tillater økt fartsgrense. Til daglig bruker jeg Permobil X500 og X850 med 10 km/t-grense. Men jeg er klar for å kjøre i 15 km/t etter å ha vært med på denne prøvekjøringen, ivrer hun.

Se stort bildegalleri fra testkjøringen her:

Trehjuling markerte seg

Det ble også rom for prøvekjøring med trehjulingen Sterling Elite 2 i 15 km/t-versjonen. Testpilotene Hans Hanssen, Eivind Asheim og Rina Wesenberg testet kjøreegenskapene.

– Overveldende bra, med suverene kjøreegenskaper, beskriver Hans Hanssen.

– Sterlingen var lettkjørt og lett å manøvrere. Farten på maksimalt 15 km/t fungerte også godt. Jeg er for litt fart og spenning, så dette var gøy, sier han fornøyd.

Også Eivind Asheim likte prøvekjøringen med Sterlingen.

– Den var veldig lett å manøvrere, og den sitter som et skudd på banen. Så dette var strålende. Jeg liker å ha mulighet til å kjøre i 15 km/t, og erfaringen i dag viste at dette er no-problem å håndtere for min del, utbrøt han etter å ha prøvd ut trehjulingen gjennom banens krevende kurver.

Rina Wesenberg syntes testkjøring var ordentlig gøy å være med på.

– Man må være åpen for å prøve ut nye ting, sier hun med et bredt smil.

Etter endt kjøring var dommen fra samtlige fartstestere klar: Kjøreegenskapene var topp, og det kjentes trygt å kjøre på maksimal hastighet.

Gruppebilde på banen.

FARTSFYLT FORNØYELSE: Testpilotene var fornøyd etter dagens kjøreopplevelser: Fra venstre: Eivind Asheim, Hans Hanssen, Rina Wesenberg, Terje Rafdal og Inger-Lise Kristiansen.

Bedre hverdag

Leder i Norges Handikapforbunds Ungdom, Gabriel Wilhelmsen Hoff, kjører en Permobil X850 i 10 km/t-versjon med en del tilpasninger i sete til vanlig, og følte derfor ikke for å prøve de to 15 km/t-stolene for egen del. Men han fulgte nøye med fra sidelinja.

– Jeg likte deg jeg så, sier Hoff, som mener økt fartsgrense fra 10 til 15 km/t i praksis betyr at flere får en bedre hverdag og et rikere sosialt liv.

***

Denne reportasjen ble først publisert i magasinet Handikapnytt 02/23.
Som medlem i Norges Handikapforbund mottar du magasinet seks ganger i året. Abonnementet er inkludert i medlemskontingenten.
Klikk her for å bli medlem.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.