Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Mann tar seg opp en trapp med rullestolen. Han holder seg i gelenderet mens stolen går på to hjul.
ALENE: Har du litt styrke og bevegelse i armene, kan du komme opp og ned trapper alene med den nye Ibot-rullestolen. (Foto: Togemo)

Snart kommer rullestolene som tar trappa

Flere produsenter er på trappene med rullestoler som ikke lar seg stoppe av noen trinn. Norsk lansering er ikke langt unna, men til hjelpemiddelsentralens utvalg kommer de neppe med det første.

Georg Mathisen
Publisert 10.10.2022 18:16

Rullestoler som også klatrer i trapper. Foreløpig er de helt ukjente i Norge.

– Så langt vi kjenner markedet for elektriske og manuelle stoler, er det ingen leverandører som tilbyr dette i Norge, skriver Nav i en e-post til Handikapnytt.

Men de er ikke langt unna. Freee Mobility-importøren Togemo har allerede presentert en trappeklatrende rullestol på messe i Norge.

– I utgangspunktet kan hvem som helst kjøpe den nå, men den er jo ikke i Nav-systemet ennå, sier Espen Løvås, salgssjef i Togemo.

Han snakker om Ibot. Den amerikanske rullestolen har vært i bruk i USA lenge.

– I Europa har den også brukere. Det nederlandske firmaet som importerer til Europa, har solgt den siden den kom, forteller han.

Ibot er en selvbalanserende rullestol med firehjulsdrift. Den går både i terrenget og i trapper. Understellet med de fire hjulene kan settes på høykant. Da løfter du stolen høyere, og da kan den bevege seg opp og ned trapper og fortauskanter.

Eldre kvinne i rullestolen får bistand av en assistent til å rygge opp en trapp utendørs.

LEDSAGER: Ibot er også tilpasset bruk sammen med ledsager. (Foto: Togemo)

Med og uten ledsager

 – Du kan dra den opp på to hjul. Hvis du da setter setet i høyeste posisjon, kommer du ansikt til ansikt med den du går sammen med, sier Espen Løvås.

– Du kan kjøre trapper med ledsager, og du kan gjøre det helt alene hvis du har litt armbevegelse. Frem til trappen kjører du med joystick. I trappen må du dytte deg inn i hvert trappetrinn eller dra deg oppover. Rullestolen er selvbalanserende og kan stå på to hjul. Når du går i en trapp, rullerer hjulene rundt hverandre. Det hjulparet som skal stå fast, gjør det, sier han.

Løvås beskriver det som en måte å klatre på som ligner på å gå på bena opp eller ned en trapp: Det ene benet eller det ene hjulparet står stille, mens det andre beveger seg.

– Det er ikke mye krefter som skal til for å dytte deg inn i trinnet, sier Espen Løvås.

Togemo har hatt tre ansatte på sertifisering og opplæring. Både brukere og ledsagere må læres opp når de får utdelt Ibot-stolen.

– Vi prøver å presentere den på hjelpemiddelmessene i høst. Så venter vi på de europeiske sertifikatene og Nav-systemet, sier Espen Løvås.

To hjul i trappa

Men Togemos Ibot er ikke alene om å ville løse trappeproblemet for rullestolbrukere. En annen er den sveitiske produsenten Scewo, med sin Scewo Bro.

– Vi vet at det finnes andre rullestoler som kan klatre i trapper. Men dette er den eneste tohjulsmodellen som gjør det, sier Natalie Rotschi, som er talsperson for Scewo.

Rullestolen begynner nemlig omtrent som en Segway. Første gang du sitter i den, finner den tyngdepunktet ditt. Så kan den bevege seg litt frem og tilbake hvis du beveger overkroppen slik at tyngdepunktet forskyver seg.

Men først og fremst manøvrerer du den med en joystick og med en lang rekke funksjoner som du kan legge inn i telefonappen som følger med.

Baklengs oppover

– Den klatrer opp og ned trapper, og den kommer enkelt opp og ned fortauskanter. Sensorene på stolen hjelper deg og følger med hele tiden. Det eneste du trenger å gjøre, er å styre med joysticken, forklarer Rotschi.

Rullestolen går forlengs nedover trappene og klatrer baklengs opp igjen.

– Den har kamera som følger med bakover. Så merker sensoren når den kommer til siste trinn, demonstrerer hun.

Kvinne «går» i trapp med rullestolen.

TRAPP: Rullestolen går på to hjul til vanlig og tar 30 trinn i minuttet når den klatrer i trapper. (Foto: Scewo)

Skinner og belter

I tillegg til de to store hjulene har rullestolen skinner med påmonterte belter. Det er disse skinnene som overtar når rullestolen skal klatre, og det er også skinnene som bidrar til å løfte stolen høyere. På de to hjulene kommer den over hindringer på fem centimeter – i klatremodus kommer den opp og ned alle vanlige trapper, og også de som er litt brattere.

På vinterføre sammenligner Natalie Rotchi rullestolen med en bil:

– Den kjører på is og snø, men du kommer til et punkt der snøen er så løs eller isen så glatt at hjulene begynner å spinne.

Gründer Bernard Winter startet det hele som et studentprosjekt ved det tekniske universitetet ETH Zürich. Idéen fra 2014 ble til en prototyp i 2016 og en bedrift i 2017, og siden har Scewo utviklet rullestolen litt etter litt. I dag snakker ikke produsenten bare om funksjoner, men også om et design som folk snur seg etter.

Her kan du se en video som viser hvordan Scewo Bro fungerer i praksis:

Ut i verden

Det er ikke lett å komme inn i de offentlige hjelpemiddelsystemene rundt i verden med et produkt som er vanskelig å putte inn i riktig kategori. Scewo Bro er tilgjengelig i Sveits, Østerrike og Tyskland, men stolen har ikke nådd ut til rullebrukere flest ennå.

– I Norge er målet vårt å være i løpet av de neste to årene. Vi er i ferd med å begynne å ekspandere til hele Europa. Derfor er vi på jakt etter partnere som allerede er i de forskjellige landene, som tilbyr andre hjelpemidler og som har et serviceapparat, forteller Natalie Rotschi.

Bilde av mann i rullestolen som breveger seg í en trapp.

TERRENG: I tillegg til trapper er Caterwil GTS perfekt i norsk terreng, mener produsenten Caterwil. (Foto: Caterwil)

Russisk rullestol

Men det finnes flere: EU har godkjent terreng- og trapperullestolen Caterwil GTS. Men én viktig terskel er vanskelig å forsere: Stolen er produsert i Russland.

Tatjana Kuptsjenko er forretningsdirektør i Caterwil og sier den elektriske rullestolen GTS er laget for å gi rullestolbrukere bevegelsesfrihet både i terrenget og i byen.

–  Kombinasjonen av hjul, belter og firehjulsdrift bidrar til å gjøre brukeren så uavhengig som mulig. Med hjul gir den en behagelig tur på veien, og med belter går det an å komme opp og ned trapper og fortauskanter, sier hun.

Caterwil har hovedkvarter i Novosibirsk i Russland. Tatjana Kuptsjenko forteller at det har gitt noen problemer.

– Vi er ikke et politisk selskap, og regjeringen vår hindrer oss ikke i å handle med andre land. Det er forhandlere som nekter å samarbeide med oss. Det har de selvsagt rett til. Så er det vansker med logistikken, men de kan løses. Vi får forespørsler fra hele verden, sier hun.

I Norge konstaterer hun at det er komplisert juss å komme inn i systemet til Nav.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.