Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Sæle poserer med stolen i en messehall.
SMYGER SEG INN: Steinar Sæle i Permobil viser fram en slanket norgesvenn: X850 Corpus er blitt liten nok til å komme lovlig med på toget. (Foto: Ivar Kvistum)

Den nye versjonen av bestselger-rullestolen er lovlig å ta med på toget

Den nye utgaven av Permobil X850 er krympet de nødvendige centimeterne slik at den smyger seg innenfor størrelseskravene på toget.

Ivar Kvistum
Publisert 21.09.2023 18:15

Med sin robuste fremkommelighet og allsidighet er Permobil X850 blant Norges mest populære elektriske rullestoler, og dessuten Permobils mestselgende modell her i landet. Og nesten bare her.

Men til nå har det bare vært én hake: Stolen har vært for lang og for bred til at du kan ha den med på toget uten å bryte regelverket.

Flere har opplevd at de er blitt nektet å komme om bord på toget med sin Permobil X850, som med sine 126 centimeters lengde og 72 centimeters bredde er for stor for makskravene som settes av Vy: 120 x 70 centimeter.

Les mer: DENNE RULLESTOLEN ER TO CENTIMETER FOR STOR TIL Å KOMME LOVLIG MED PÅ TOGET

«Tilfeldigvis» innenfor kravet

Men nå blir det endring. Permobil har nylig lansert norgesfavoritten X850 Corpus i ny versjon: Den er 119 centimeter lang og 69 centimeter bred. «Tilfeldigvis» én centimeter innenfor tog-kravet i begge retninger.

– Dette har vi oppnådd blant annet ved å endre løsningen for bakhjulene. Nå er de mindre og ikke lenger skråstilt, forklare Steinar Sæle i Permobil.

Går fortere

I tillegg til at stolen i sin nye versjon er blitt mindre, er den også rustet for den nye, norske fartsgrensen for elektriske rullestoler og leveres i en versjon som går i 15 km/t.

Fortsatt kan akselavstanden forlenges, med inntil 20 centimeter. Det gir X850 større stabilitet når hastigheten er høy.

Detaljfoto av understellet på stolen.

NYE HJUL: Bakhjulene er mindre og ikke lenger skråstilt. Det er med på å kunne gjøre den kortere og smalere. Designuttrykket med matte deksler er også mer tidsmessig enn tidligere. (Foto: Ivar Kvistum)

 

Kontatet av brukere

At statlige Nav har formidlet rullestoler som bryter statlige regler for hvor store rullestoler som er tillatt på statlig jernbane, har til og med vært tatt opp i Stortinget – av nåværende statsminister Jonas Gahr Støre.

Les mer: KREVER SVAR OM UTILGJENGELIG JERNBANE

Men det er verken Nav, Vy eller samferdselsmyndighetene som har sørget for at Permobil X850 Corpus er blitt togvennlig.

– Dette har vi gjort på eget initiativ, også etter å ha blitt kontaktet av folk som bruker stolen, forsikrer Steinar Sæle i Permobil.

Førstevalg

Selv om rammeavtalen hos Nav er inngått med utgangspunkt i den forrige generasjonen x850, er det den nye generasjonen med sine endrede spesifikasjoner som nå står oppført i rammeavtalen for elektriske rullestoler.

Her er den rangert som førstevalg i postene for stoler med motorisert styring for utendørs bruk og med elektriske funksjoner, både til barn og voksne.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.