Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Nilsen i rullestolen, på perrongen mellom to tog.
FORSKJELLER: Lokaltogene og fjerntogene har forskjellige løsninger for rullestolbrukere. Arve J. Nilsen har ikke rett til å få bli med noen av dem med en Permobil X850. (Foto: Georg Mathisen)

Denne rullestolen er to centimeter for stor til å komme lovlig med på toget

Arve J. Nilsen og rundt 1300 andre  har fått utdelt rullestoler fra Nav som er noen centimeter for store til å få lovlig plass på toget og bussen. Hverken Nav, Samferdselsdepartementet eller rullestolprodusenten har noen planer om å tilpasse seg.

Georg Mathisen
Publisert 02.03.2020 06:00

Da Arve J. Nilsen kjørte inn på toget, kollapset rullestolheisen.

Etterpå kom han seg fra Bergen til Drammen, snudde rullestolen og kjørte av toget med den tyngste enden innerst, og alt gikk bra.

To dager senere fikk han beskjed om at Vy ikke ville ta ham med hjem til Bergen.

– Jeg insisterte på å prøve og fikk beskjed om at jeg måtte regne med å betale reparasjonskostnadene om heisen gikk i stykker, forteller han.

Fire centimeter

Det viser seg at stolen hans er for stor til heisen. Han har en Permobil X850, som er en populær og mye brukt elektrisk rullestol for utendørs bruk i Norge. Den er 72 centimeter bred og 124 centimeter lang.

Vy tar i prinsippet ikke med stoler som er større enn 70×120 centimeter.

– Jeg greier å komme inn med stolen, men jeg får ikke lov, forteller Nilsen.

Jeg greier å komme inn med stolen, men jeg får ikke lov.

Dette betyr: Den som trenger en solid stol for å komme seg ut i naturen eller være utendørs om vinteren, har ikke rett til å få være med på toget eller bussen med den samme stolen.

– Denne typen stol er veldig mye brukt for å komme til ulendte steder eller for å kunne kjøre i snø. Mange er avhengige av den for å kunne leve et verdig liv. Så har Vy plutselig laget en konstruksjon med andre grenser. Reglene hindrer mangfold og bryter med prinsippet om universell utforming, sier Arve J. Nilsen.

Kan ikke «være greie»

Men Vy har ingen planer om å endre reglene slik at også Nilsens stol kan tas lovlig om bord.

– Har man altfor stor rullestol, så har vi ikke mulighet til å få den om bord. Du kommer ikke inn, og du får ikke plass på rullestolplassen, sier markeds- og kommunikasjonssjef Linda Kragseth i Vy tog Vest.

– Vi kan ikke «være greie», heller, for det handler om sikkerhet og å kunne evakuere folk på en skikkelig måte, sier hun.

Det er derfor Vy går ut med standardmål.

– Vi kan ikke liste opp rullestoltyper, for de er i stadig endring. Derfor prøver vi å gi standardiserte mål, sier Kragseth.

Sprikende standarder

Men hvorfor er ikke Permobils X850 innenfor målene som Vy krever? Den svenske produsenten følger andre regler enn dem Vy opererer med.

– Vi forholder oss til de normene som gjelder for produktene, sier administrerende direktør Håkon Bertelsen i Permobil Norge til Handikapnytt.

– Så lenge stolene er innenfor kravene i de forskjellige klassene, har vi gjort vårt. Så har Vy gjort en selvstendig vurdering av hva de kan ta på toget. Det er rart at de ikke følger standarden, mener han.

Men jo, Vy følger standarden. En helt annen standard. Linda Kragseth viser til at plassen for rullestoler på togene tilfredsstiller internasjonale mål, noe Samferdselsdepartementet bekrefter.

Det er nemlig en EU-forordning fra 2014 som fastsetter kravene: Et europeisk togselskap må kunne ta med en rullestol som er 70 centimeter bred, 120 centimeter lang, 137,5 centimeter høy og veier 300 kilo inkludert bruker og bagasje.

Håkon Bertelsen er forundret over at togene ikke kan ta med en Permobil X850, siden den bare er to centimeter bredere og fire centimeter lenger.

– Togsettene er såpass romslige at det vil gå fint, mener han.

Bildet av skiltet som viser grensene for hvor stor og tung rullestolen kan være.

BEGRENSNING: Heisen på toget sier klart fra hvor grensen går. (Foto: Georg Mathisen)

1303 rullestoler

Nav, på sin side, låner ut X850 til mange og kommer til å fortsette å gjøre det. Seks prosent av rullestolene med motorisert styring i Norge er nettopp en X850. Totalt har Nav utlevert 1303 slike rullestoler siden begynnelsen, i april 2015.

Det er fem måneder etter at EU-forordningen kom som fastslår at togene ikke trenger å ta med så store rullestoler, og fem måneder før forordningen trådte i kraft i Norge.

Det er ingen planer om å slutte å formidle X850 til norske rullestolbrukere.

– Vi skal møte mange behov og har derfor et bredt sortiment av elektriske rullestoler på anbud. Det er riktig at Permobil X850 er for stor i lengde og bredde, samtidig som den har en svingradius som vil egne seg dårlig ved manøvrering på små flater. Den har imidlertid flere andre egenskaper som mange brukere i Norge verdsetter.

Det uttaler Liv Welde Johansen, direktør for hjelpemidler og tilrettelegging i Nav, i en epost til Handikapnytt, formidlet gjennom Navs informasjonsavdeling..

Hun viser til at setet kan tilpasses godt, at den er stabil og at den kommer godt frem på vinterføre.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!

Anbefaler andre stoler

Hun peker på at det finnes andre rullestoler til utebruk som ligger innenfor kravene og kan komme med på tog og buss. Så er det behovene til den enkelte brukeren som skal avgjøre hvilken stol som passer best.

– Om stolen primært skal brukes på tog eller buss, vil andre stoler på anbudsavtale med Nav være mer aktuelle, fastslår Johansen.

– Nav skal dekke mange behov, og det er ikke alle brukere som bor bynært eller på steder der tog og buss er et tema. For mange av disse er X850 en utmerket stol, hevder direktøren.

Nav skal dekke mange behov, og det er ikke alle brukere som bor bynært eller på steder der tog og buss er et tema. For mange av disse er X850 en utmerket stol.

Brukerens behov

På spørsmål om Nav sørger for å informere den enkelte bruker om begrensningene knyttet til en stol som X850, svarer Liv Welde Johansen:

– Vi tar alltid utgangspunkt i brukerens behov ved valg av hjelpemidler. Dersom brukeren har behov for en rullestol som kan tas med på tog og/eller buss, vil vi selvsagt anbefale brukeren en rullestol som tilfredsstiller dette vilkåret. Vi vurderer ikke den enkeltes behov alene. Dette skjer alltid i samarbeid med personen som skal bruke rullestolen og det kommunale hjelpeapparatet som følger opp vedkommende.

Men når Handikapnytt spør Arve J. Nilsen om Nav har fortalt ham at X850-stolen er for stor til å ha med på tog og buss, svarer han:

– Nei, den informasjonen har jeg ikke fått. 

Norske naturelskere

Ifølge Permobil-direktør Håkon Bertelsen skyldes centimeterproblemene rett og slett at Norge har en annen natur og et annet forhold til naturen enn de fleste EU-landene:

– Denne stolen er veldig populær i Norge, men den selges lite rundt om i verden. Hovedgrunnen er den norske kulturen med at vi er født med ski på beina og går på søndagsturer i skog og mark. Vi er veldig opptatt av å være ute, mens nedover i Europa er livsstilen mer å gå på kino, teater eller kafé. Da er behovet for produkter et annet. Siden denne stolen er så særnorsk, er det heller ikke så lett å få til veldig mye produktutvikling på den, sier Permobil-sjefen.

Nilsen med stolen på heisen.

LØSNING: Reglene sier nei, men både brukeren og de fleste konduktørene sier ja. Arve J. Nilsen har funnet ut hvordan han kan komme seg trygt inn på toget selv om rullestolen er noen centimeter for stor. Han kan likevel ikke være sikker på at han får lov. (Foto: Georg Mathisen)

Store stoler opp i Stortinget

«Hva vil statsråden gjøre for at reisende med elektriske rullestoler kan reise med tog på lik linje med andre reisende?»

Dette ville stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) vite og stilte spørsmålet skriftlig til daværende samferdselsminister Jon Georg Dale i desember i fjor.

Myrli, som sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, viste til at flere reisende med elektrisk rullestol har fått beskjed om at de ikke får komme om bord i toget fordi stolene deres er for store.

«Og dette til tross at rullestolene er innvilget av Nav og til tross for at det er mulig å reise både med T-banen og med Flytoget med de samme stolene», skrev Myrli til statsråden.

Jon Georg Dale svarte med å vise til de felleseuropeiske kravene for rullestol både på tog og buss: 1200 x 700 mm og maksvekt på 300 kilo. Disse kravene gjelder også for Flytoget.

«Vy Tog opplyser at selskapet har vore i kontakt med NAV fleire gonger i forhold til storleikskravet. NAV fortel at rutinen er å informere alle som skal ha rullestol om storleikskravet for rullestol på tog og buss, slik at brukaren kan vurdera rullestolen i høve til sitt eiget behov og eigne bruk. Dette inneber at NAV kan tildela rullestolar som er for store til å nyttast på tog eller buss, men då skal brukaren vera informert av NAV om dette», skriver samferdselsministeren i sitt svar.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.