Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Loopen i Tusenfryd
KØ-RESTRIKSJONER: Funksjonshemmede med ledsagerbevis får stå i tilrettelagt kø bare én gang til hver attraksjon i Tusenfryd. (Foto: NTB/Beate Oma Dahle)

Boikotter Tusenfryds kvoteordning

Gjester som må bruke den tilrettelagte køen på Tusenfryd, får bare kjøre hovedattraksjonene én gang. Derfor har MS-forbundet Region Øst avlyst årets familiedag i parken.

Helge Olav Haneseth Ramstad
Publisert 21.05.2024 21:53

– Alle våre arrangementer skal være tilrettelagt for våre medlemmer. Derfor ser vi ingen annen utvei enn å avlyse den planlagte familiedagen vår. Det er kjempesynd, for vi vet at det er mange som hadde gledet seg, så det har ikke vært noen enkel avgjørelse å ta, sier Pia Kristine Bekkeli.

Hun er regionleder i MS-forbundet Region Øst og forteller om familiedagen som de første gang arrangerte i 2022.

– Da fungerte alt utmerket. Alle med ledsagerbevis fikk «Vis hensyn»-båndet, som gjør at man kan velge den tilrettelagte køen. Folk var kjempefornøyde. Vi hadde med folk i rullestol med ledsager, og de kunne ta nesten alle attraksjonene. Vi tenkte at dette må vi gjøre flere ganger, og vise at vi faktisk kan delta på flere aktiviteter enn vi tenker!

Derfor ble det ny familedag i fjor, med 230 deltakere.

Kupong for hovedattraksjoner

– Da deltakerne kom dit, fikk de vite at Tusenfryd hadde gjort om litt på ordningen. Med «Vis hensyn»-båndet fikk man i tillegg én kupong for hver av de åtte største attraksjonene, sier Pia Kristine Bekkeli.

Hun var selv forhindret fra å delta i fjor, men andre i arrangementskomiteen bekrefter det hun forteller.

De som ville ta disse attraksjonene flere ganger, måtte stå i den vanlige køen. Den er smal og ikke trinnfri, så den muligheten har ikke alle.

– Det var også en episode der en jente med «Vis hensyn»-bånd og krykker sto i ordinær kø, men ble henvist til den tilrettelagte køen, selv om hun allerede hadde brukt opp kupongen for den attraksjonen. Her har altså Tusenfryd gjort om en ordning som var ment for tilrettelegging, til å bli systematisk diskriminering.

Pia Kristine Bekkeli og Hanne Rudjord i tømmerrenna

Da Pia Kristine Bekkeli deltok på familiedagen i Tusenfryd i 2022 sammen med sin ledsager Hanne Rudjord, fungerte alt utmerket.
(Foto: Privat)

Savnet informasjon

MS-forbundet Region Øst har hatt en egen kontaktperson i Tusenfryd i forbindelse med familiedagen, men ifølge Pia Kristine Bekkeli hørte de ingenting om den nye ordningen. Selv om den sto beskrevet på Tusenfryds nettside, mener hun det ville være naturlig at kontaktpersonen fortalte om endringen.

– Hva synes dere at Tusenfryd skal gjøre?

– Der bør reversere kupongordningen. Vi var kjempefornøyde med hvordan de gjorde det i 2022.

Tusenfryd var en av fornøyelsesparkene som Handikappede Barns Foreldreforening (HBF) hadde møte med i fjor, for at parkene skulle ha mest mulig lik tilrettelegging for funksjonshemmede. Bakgrunnen var at HBF har fått flere henvendelser om «Vis hensyn»-båndet, etter at familier med funksjonshemmede barn har besøkt fornøyelsesparker om sommeren.

– Noen med usynlige funksjonsnedsettelser har ikke fått båndet, noen har fått vite at de måtte ta kontakt minst en dag i forveien for å få båndet, forteller HBF-leder Annette Jensen.

Når det gjelder den tilrettelagte køen, skjønner hun at det må være begrensninger i høysesongen, hvis det kommer mange som kan gå forbi den vanlige køen.

– Det vil skape en urettferdighet den andre veien, men én runde på hver attraksjon holder ikke, sier hun.

Ikke fornøyd med én runde

Annette Jensen minner om at mange barn har én favoritt-attraksjon, som de gjerne kjører mange ganger.

– Vår klare oppfordring er at i lavsesong må man kunne kjøre flere ganger, også når man står i den tilrettelagte køen.

– Det er alltid synd og beklagelig å høre om gjester som ikke vil besøke oss. Vi vil at alle skal være fornøyde, men tidvis opplever vi stor pågang og behov for regulering, sier administrerende direktør Bjørn Håvard Solli i Tusenfryd.

– Enkelte ganger er det over 350 personer i parken med ledsagerbånd. Da blir det stort trykk og vanskelig å opprettholde et nærmest køfritt tilbud. Derfor testet vi kupongordningen som et hovedprinsipp i fjor.

Tilpasninger er mulig

Bjørn Håvard Solli sier at de fortsetter denne ordningen i år, men legger til at de vil forsøke å gjøre tilpasninger.

– For eksempel hvis noen ikke tør å ta alle de mest populære attraksjonene, men er veldig glad i en attraksjon.

– Ja, for skal ikke funksjonshemmede barn ha samme mulighet som andre til å ta sin favoritt-attraksjon flere ganger?

– Enten du er funksjonshemmet eller ikke, vil du ikke rekke å kjøre favoritt-attraksjonen så mye du vil på dagene med fleste besøkende, fordi det er for lang kø. Og en gjest uten ledsagerbevis vil ikke rekke alle de åtte mest populære attraksjonene. Men denne ordningen er det nærmeste vi kommer å gi et likt tilbud.

– Kommer dere til å endre noe etter tilbakemeldingene fra MS-forbundet?

– Vi tenker alltid på hva som kan gjøres annerledes og evaluerer arbeidet fortløpende, men vi har gjort et grundig arbeid i løpet av vinteren, blant annet i dialog med interesseorganisasjonene, sier administrerende direktør Bjørn Håvard Solli.

Bjørn Håvard Solli står med armene i kors midt i bergogdalbane-vogn

Administrerende direktør Bjørn Håvard Solli i Tusenfryd sier de viderefører kupongordningen, men kan gjøre tilpasninger.
(Foto: Tusenfryd)


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.