Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Etterlyser elbiler for rullestolbrukere i Stortinget
Hvorfor kan ikke også rullestolbrukere få kjøre elbil? Stortingsrepresentant Freddy André Øvstegård (SV) krever svar fra Nav-statsråden. Han mener det er mulig for Nav å tilby elbiler allerede nå.
Nylig ble det kjent at Nav forlenger den eksisterende og hel-fossile rammeavtalen for biler til ombygging for rullestolbrukere i stedet for å inngå en ny.
Dette til tross for at daværende arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik i 2021 ga etaten beskjed om å få fortgang i arbeidet med å kunne tilby også rullestolbrukere utslippsfri skyss i en ny avtale fra 2023.
Nav mener det fortsatt ikke er mulig å tilby elbiler til rullestolbrukere. Løsningene i markedet er fortatt et par år unna, er konklusjonen.
Les mer: STERKT REDUSERT DIESEL-UTVALG OG FORTSATT INGEN ELBILER FRA NAV
Fossile løsninger
Nå reagerer stortingsrepresentant Freddy André Øvstegård fra SV. I et skriftlig spørsmål ber han arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen svare på hvordan regjeringen vil sikre at Navs tilskuddsordning til bil gir mulighet for å velge elbil, også når Nav velger å videreføre en anskaffelse som er låst til fossile drivstoff.
– Hvorfor skal ikke også rullestolbrukere få bruke elbil? Utvalget blant fossildrevne biler blir dårligere, og selvfølgelig skal ikke rullestolbrukere bli holdt igjen i fossile løsninger når resten av samfunnet omstilles, skriver Freddy André Øvstegård i en epost til Handikapnytt.
Selvfølgelig skal ikke rullestolbrukere bli holdt igjen i fossile løsninger når resten av samfunnet omstilles.
Han viser til at det blir stadig færre biler på markedet som bare har fossile forbrenningsmotorer.
Utvalget blir mindre, tilgangen blir vanskeligere, og det rammer dem som har behov for tilpasset bil helt unødvendig.
Biler finnes
Nav argumenterer med at det ikke finnes elbiler som egner seg til HC-tilpasning. Det mener Øvstegård ikke stemmer i alle tilfeller.
– Det er ingen grunn til å bare forlenge eksisterende avtale uten å ta inn elbiler. Det finnes allerede HC-tilpassede elbiler i markedet som egnet for flere deler av målgruppen for støtteordningen. Her det trengs det bare et enkelt politisk grep fra ministeren, skriver han til Handikapnytt.
Ikke særlig innovativ
Det mener også Håvard Ravn Ottesen. Han representerer Safo – Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner – i det sentrale brukerutvalget for Nav hjelpemidler tilrettelegging.
I det minste ville det vært mulig å tilby elbiler i de tilfellene der ikke rullestolbrukeren skal kjøre bilen selv, såkalte påsitterbiler.
– Navs holdning er ikke særlig innovativ, for å si det sånn. Det er beviselig mulig å få tak i biler på under 3,5 tonn som kan bygges om for å møte behovene til deler av brukergruppen. Hadde man begynt med det som er mulig, ville man også høstet verdifull erfaring med denne typen biler, sier han til Handikapnytt.
Ekstrakostnader
I det sentrale brukerutvalget ble bilproblematikken tatt opp som en eventueltsak i september.
Her påpekte brukerorganisasjonene at mangelen på elbiler påfører funksjonshemmede høye driftskostnader som de kunne ha sluppet dersom det var mulig for dem å kjøre elektrisk.
I tillegg får ikke funksjonshemmede muligheten til å kjøre miljøvennlig.
Kjære leser 🙂
Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.
Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.
Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».
Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.
Tusen takk for ditt bidrag!