Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Hadia Tajik varsler at dette blir Navs siste rene fossilbil-anbud
Arbeids- og sosialminister Hadia Tajik (Ap) gir Nav to år på seg til å komme opp med nullutslippsbiler for rullestolbrukere. Fortsatt for passivt, mener Elbilforeningen, som ber henne sette i gang allerede nå.
1. november vil Nav presentere den nye rammeavtalen for hvilke biler de skal kjøpe inn til rullestolbrukere de kommende årene.
I anbudsprosessen har Nav lagt opp til at det fortsatt blir fossilt stort sett over hele linja også i den nye avtalen.
Men nå legger arbeids- og sosialminister Hadia Tajik (Ap) inn en forventing om at dette blir siste gang.
Ingen forlengelse
Hun mener nemlig at den nye avtalen bare skal vare i to og ikke forlenges i to år til, slik det har vært vanlig:
«Eg vil be Arbeids- og velferdsetaten om å leggje til rette for at det i staden for å forlengje rammeavtalen etter to år, heller blir vurdert om ein skal inngå ei ny rammeavtale dersom marknaden kan tilby tilstrekkeleg mange nullutsleppsbilar som egnar seg som gruppe 2-bilar.»
Dette skriver Hadia Tajik i et svar til SVs stortingsrepresentant Lars Haltbrekken, som ville vite om anbudet som skal inngås 1. november vil «tilstrebe å innfri kravet om at det offentlige skal velge nullutslippsbiler fra 2022».
Gruppe 2-biler er Navs betegnelse på kassebiler som bygges om for rullestolbrukere.
Hadia Tajiks svar gjentar mye av det forgjengeren hennes – Høyres Torbjørn Røe Isaksen – har svart når andre politikere har spurt om det samme: Verken Nav selv eller bilbransjen mener det finnes fullgode elektriske biler på markedet som egner seg til ombygging for rullestolbrukere akkurat nå.
Utdatert og brukerfiendtlig
Men verken svaret eller argumentasjonen er godt nok for å imponere Elbilforeningen.
– Jeg synes det er veldig trist at folk blir tvunget til å velge dyre og utdaterte biler. Anbudet som Nav er i ferd med å inngå, er både gammeldags og brukerfiendtlig, sier foreningens leder for kommunikasjon og samfunnskontakt, Unni Berge.
Hun kritiserer Nav for å ha latt bilbransjen være sannhetsvitne om den tekniske utviklingen.
– Og det er mulig at bransjen ser seg tjent med et slikt marked for eksisterende dieselbiler, men Nav burde vært mer fremoverlent, sier Berge.
Det er mulig at bransjen ser seg tjent med et slikt marked for eksisterende dieselbiler, men Nav burde vært mer fremoverlent.
For passivt
Hun mener det er for passivt å sitte og vente på at markedet skal komme opp med løsningene.
– Om staten etterspør løsningene, kommer markedet til å finnes, sier hun.
Elbilforeningens kommunikasjonsrådgiver mener det allerede i dag finnes elbiler på markedet som kan fungere for rullestolbrukere, i hvert fall om de skal brukes som påsitterbiler.
Hun forstår samtidig at Hadia Tajik har overtatt ansvaret for en anbudsprosess som allerede har kommet veldig langt.
– Men det Hadia Tajik fortsatt kan gjøre, er å sørge for at det blir utlyst et lite anbud for nullutslippsbiler til rullestolbrukere, allerede nå, ved siden av det det regulære anbudet som kunngjøres 1. november. På den måten vil Nav kunne skaffe seg erfaring med dette i de kommende to årene, fram til en ny avtale skal inngås, sier Berge.
Kjære leser 🙂
Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.
Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.
Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».
Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.
Tusen takk for ditt bidrag!