Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Bilde av innsiden av en flykabin. Innfelt portrett av Leif Elde.
ANSVARSFRASKRIVELSE: Leif Elde (innfelt) mener det er nødvendig med kompetent personell for å evakuere. Flyselskapene løper fra ansvaret når de overlater det til funksjonshemmedes private ledsagere. (Illustrasjonsfoto: Colourbox og Privat)

For lettvint om fly-evakuering

MENINGER: Det må være flyselskapenes ansvar å stille kvalifisert personell til evakuering av fly, skriver Leif Elde i dette innlegget. Han mener det er ansvarsfraskrivelse å overlate oppgaven til funksjonshemmedes private ledsagere.

Av Ivar Kvistum
Publisert 24.03.2021 09:28

Handikapnytt skrev nylig at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener flyselskapene selv godt kan betale for ledsageren når de ikke lar bevegelseshemmede få reise med fly alene.

Les mer: SAMFERDSELSMINISTEREN: – LA LEDSAGERE FLY GRATIS

Som personer med funksjonsnedsettelser som skal ut og fly, må vi kunne tillate oss å dele i to grupper. Det er personer som har personlig assistanse til daglig, uansett om de er hjemme eller på reise og personer som ikke er avhengig av assistanse i dagliglivet.

Men uansett, inngår evakuering i de personlige assistentenes arbeidsplan/kontrakt?

Eller sagt på en annen måte: Vil dette være naturlig oppgave å bistå med evakuering i en kritisk situasjon?

Og for dem som ikke har daglig assistanse, er det naturlig å tenke at disse personene har en «samling» av personer i sitt nettverk som kan tilkalles på kort varsel når en skal ut og fly –  samtidig som de har erfaring/opplæring i evakuering fra fly? På frivillig basis?

MENINGER
  • Denne artikkelen er et debattinnlegg og gir uttrykk for forfatterens egne meninger.

Og hvor skal denne «assistenten» oppholde seg mens hovedpersonen eventuelt er på resten av reisen der «det ikke er behov for evakueringsassistanse»? Skal vedkommende reise hjem igjen, eller vente?

Etter mitt syn er det flyselskapene som må ha ansatt slike evakueringsassistenter som de også har ansvaret for opplæring og trening av. Finansieringen må flyselskapene diskutere med samferdselsmyndighetene.

At flyselskapene krever at personer med nedsatt funksjonsevne skal stå for dette viktige punktet, altså assistenter for evakuering, tyder etter mitt syn på at de selv ikke forstår alvoret. I tillegg bygger de en ny barriere for funksjonshemmedes like muligheter for deltakelse i samfunnet.

Jeg ser for meg en kritisk situasjon der man skal evakuere et fly på 90 sekunder. Plutselig har vi i tillegg til alle «jeg skal frem først-personer», noen med flyskrekk, noen har fått seg noen drinker for mye, noen assistenter for rullestolbrukere som skal evakuere sine, noen blinde med sine assistenter … Dette er ikke situasjoner som vil være mulig for en flyvert(inne) å få oversikt over.

Derfor er det helt nødvendig at flyselskapene har ansatte «evakueringsansvarlige» i sitt crew, som også har fysiske ferdigheter til evakuering. Alt annet vil være kaos.

For min egen del kjenner jeg ikke noen i min omgangskrets som jeg med hånda på hjertet vet ville sitte igjen sammen med meg til alle andre hadde løpt ut av flyet, for så å evakuere meg.

For min egen del kjenner jeg ikke noen i min omgangskrets som jeg med hånda på hjertet vet ville sitte igjen sammen med meg til alle andre hadde løpt ut av flyet, for så å evakuere meg.

Fra den tida jeg representerte Norges Handikapforbund i Avinors flygruppe, hadde jeg på følelsen at flere der trodde mennesker med nedsatt funksjonsevne satt med en egen flokk av mulige assistenter til slikt. På meg virket det rett og slett som flyselskapene prøvde å komme unna ansvaret på en enkel måte og i tillegg få betalt for det, med det europeiske regelverket som trumfkort.

Og da lar de rett og slett være å lese hele skriften, der det fremkommer at om en person av slike grunner blir nektet å være med flyet, skal flyselskapet tilby den aktuelle personen akseptabelt alternativ.

Og hva vil da et akseptabelt alternativ være?

Det må altså være flyselskapenes ansvar å stille kvalifisert personell til evakuering av fly.

Men siden dette ikke er et særnorsk fenomen men et internasjonalt regelverk, må det tas alvorlig på sentralt politisk hold. Det må derfor presses på fra våre landsdekkende organisasjonene / paraplyene inn mot myndigheter /politisk miljø.

Det blir liksom for lettvint for en samferdselsminister å slenge ut en setning om at disse assistentene må flyselskapene betale for.

Leif Elde
Tidligere medlem i Avinors flygruppe for Norges Handikapforbund

Kjære leser 🙂
Vil du hjelpe Handikapnytt med å lage flere saker som den du leser nå? Da kan du sende oss 25 kroner eller et annet beløp på Vipps, nummer:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling. Vi mottar ingen pressestøtte, og vi har ingen betalingsmur. Din støtte gjør det mulig for oss å fortsette arbeidet. Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt.
Tusen takk for ditt bidrag.
Hilsen oss i redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.