Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Gjorde øyhopping enklere
Funksjonshemmede sørget for tilgjengelig transport til øygruppa Bolærne.
– Vi har vært og prøvd i august i år med to elektriske rullestoler, og det funka greit. Med manuell rullestol er det litt bratt, men mannskapet er med og dytter. Vi slipper å bli båret, slik vi ble før, sier en fornøyd Rune Johansen.
Han snakker mellom passasjerbåten som går mellom fastlandet og øygruppa Bolærne i Vestfold i sommerhalvåret. Et rederi har en tjenestekonsesjon som gir rett til å kjøre ruta og mottar også et tilskudd finansiert av Færder kommune og Vestfold fylkeskommune.
Da Flybåten overtok konsesjonen for båtruta, koblet Rådet for funksjonshemmede i Færder kommune seg på med en gang.
– Vi mente at det ikke var i henhold til kontrakten at vi skulle bli båret om bord, sier rådsmedlem Rune Johansen.
Befaring på krykker
I kontrakten står det blant annet:
«Leverandøren har ansvar for at fartøyet (…) er tilrettelagt for bevegelseshemmede etter gjeldende regler, og at det tilbys bistand slik at bevegelseshemmede ikke blir avvist for transport til øyene.»
– Vi har hatt dialog både med kommunen og med rederiet. Siden jeg kan gå på krykker, var jeg med ut og så på både båten og anløpsstedene. Og i fjor høst fikk de til en løsning.
Kaiene er blitt lavere, og båten har fått ramper som ligner kjørerampene for maxitaxi. Dermed er det mulig å komme både om bord og ned i salongen med rullestol.
– Jeg vil skryte av rederiet, som har tilrettelagt også for elektrisk rullestol, selv om det sto i kontrakten at de ikke trengte det, sier Rune Johansen.
– Jeg er glad for at vi har fått på plass en løsning som alle er fornøyde med, sier Laila Rognaldsen.
Hun er virksomhetsdirektør for administrasjon, kultur og levekår i Færder kommune og forteller at kommunen har brukt drøyt 300.000 kroner på å tilrettelegge kaiene.
– Vi bidro også til å få på plass kaiene.
Strengere krav gir færre tilbud
Laila Rognaldsen forklarer at kommunen tok rådet for funksjonshemmede med på å utarbeide kravspesifikasjonen da de startet ny anbudsrunde i fjor.
– Vi så at rampeløsningen ville gi utfordringer med kaianleggene, så vi ga rederiet mulighet til å tilpasse kaiene. Vi har fått gode tilbakemeldinger på løsningen.
Tilpasningen gikk ut på ny fendring og å fjerne en murkant for å gi bedre plass til landgangen og redusere høydeforskjellen mellom kaia og båten.
– Hvorfor står det i de generelle kontraktbestemmelsene at ikke er noe krav til å kunne ta med elektrisk rullestol?
– Det handler om dialogen vi hadde i markedet, som viste at det var få som ville gi oss tilbud på rutetransport til Bolærne hvis det var et krav.
– Hva gjør dere for å bedre tilgjengeligheten på reservebåten?
– Den er et mindre fartøy og har noen begrensninger, så der er vi avhengige av at alle parter er smidige. Men mannskapet er serviceinnstilt, sier Laila Rognaldsen.