Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Bil ankommer en kabelfri ladestasjon som er merket med handikap-symbol.
INGEN TUNGE LØFT: Ford viser fram en ny robotladestasjon som sparer føreren for å løfte tunge kabler gjør det lettere å være bilist med funksjonsnedsettelser. (Foto fra Fords informasjonsvideo)

Her er ladestasjonen som gjør hele jobben for deg

Slutt på sleping av tunge kabler? Funksjonshemmede er en viktig målgruppe når Ford utvikler nye robotladestasjoner for elbiler.

Handikapnytt
Publisert 10.08.2022 06:00

– Jeg sluttet å fylle tanken på bilen min selv for flere år siden. Det gjør mannen min for meg. Det ble rett og slett for krevende, innrømmer Angela Aben.

Hun jobber med kommunikasjon i Ford Europa og er rullestolbruker.

Nå har arbeidsgiveren hennes utviklet en prototype på en robotladestasjon som skal gjøre henne og andre funksjonshemmede mer selvhjulpne og uavhengige som bilister.

Med robotladestasjonen kan av føreren starte ladeprosessen fra mobiltelefonen uten å måtte gå ut av bilen.

Og enda viktigere: uten å måtte løfte, slepe og koble til tunge kabler.

– Med robotladestasjonen trenger jeg i fremtiden ikke lenger være avhengig av andre, sier Angela Aben, ifølge en pressemelding fra Ford.

Vårt mål er at alle skal kunne forflytte seg fritt rundt.

Nærbilde av robotarmen som kobler seg på ladeporten på en elbil.

ROBOTEN GJØR JOBBEN: Robotteknologi sørger for at ladearmen finner veien selv og kobler seg til bilen. (Foto fra Fords informasjonsvideo)

Enklere for flere

Å lade en elbil kan være en barriere for mennesker med nedsatt funksjonsevne, mobilitetsutfordringer og eldre.

Robotladestasjonen Ford nå tester, er en del av et større forskningsprosjekt for å utvikle automatiske ladeløsninger for elektriske biler og fullautomatisert lading for selvkjørende biler.

– Vårt mål er at alle skal kunne forflytte seg fritt rundt. Akkurat nå er det å fylle opp en bensin-/dieselbil eller lade opp en elektrisk bil en utfordring for noen sjåfører. Med robotladestasjonen blir dette enklere, sier forskningsingeniør hos Ford Europas forsknings- og utviklingssenter, Birger Fricke.

Ladearmen finner veien selv

Når robotladestasjonen blir aktivert åpner det seg et deksel, og ladearmen finner selv veien til ladekontakten på bilen ved hjelp av et lite kamera.

Via en app kan deltakerne i pilotprosjektet overvåke ladestatusen.

Når ladingen avsluttes, kobler den fra bilen og går tilbake til utgangsposisjonen.

Hjemmeladere også?

Bilen står på lading mens Angela triller bort i en manuell rullestol.

LA DEN LADE: Angela Aben tar rullestolen og triller en tur mens bilen lades. (Foto fra Fords informasjonsvideo)

Robotladestasjonen, som er spesialutviklet ved universitetet i Dortmund i Tyskland, kan også i fremtiden installeres både på handikapplasser, parkeringshus og i private hjem.

Forskningsprosjektet er en del av Fords elektrifiseringsplan.

Et oppfølgingsprosjekt med hurtigladenettverket Ionity skal se på hvordan robotladestasjonen ytterligere kan forbedres.

På sikt kan teknologien i kombinasjon med selvkjørende biler gjøre at hele ladeprosessen kan bli helautomatisk.

Her kan du se video som viser hvordan den nye robotladestasjonen fungerer:


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.